Classy Gassie 1947 – model postavený pro radost.
Tak nějak se mi z historické motorové modelařiny počala vytrácet radost…. V posledních letech jsem stavěl modely hlavně z pohledu modeláře, který chce mít historické modely, se kterými se dá alespoň trochu uspět v soutěžích SAMu. Nutně to vede k redukci vhodných typů předloh a naráz jsem zjistil, že se mi jaksi počíná vytrácet smysl historické modelařiny. Bez povšimnutí tak zůstávala celá řada krásných modelů a také celá řada motorů, které jsou krásné, jsou důkazem umu a zručnosti našich i cizích motorářů. Mají jedinou nevýhodu: Nemají potřebný výkon jako předpoklad špičkových výsledků na soutěžích. Nějak pro mě honba za výkonem v historické modelařině ztrácí smysl a řekl bych, že je to úměrné zvyšujícímu se věku. Možná to takto cítíte podobně.
Historické modelářské motory jsme uměli a umíme v Čechách dělat výborně. Výborné jsou i repliky vyráběné ve firmě MP JET. Dlouho mi chyběla replika motoru Letmo 2,5, které vznikly úpravou motoru MD 3 u kterého byl v roce 1957 snížen objem na 2,5 ccm, aby mohl být používán soutěžně v tehdejších motorových modelech. Výrobcem byl legendární Josef Pfeffer. Nádherný, geniálně jednoduchý, vysokozdvihový detoňák bezesporu patří do České modelářské historie.
Jak to bývá, motor jsem zakoupil a nerušeně odpočíval v zásuvce. Původně jsem jej chtěl použít v nějakém českém modelu. Dlouho se mi však líbil dvousměrovkový model Classy Gassie konstruktéra Walta Musciana, model s kabinkou, krásným „rybím“ trupem, eliptickými křídly a také dvěma směrovkami a jednokolovým podvozkem. Tedy veskrze nepraktické řešení třeba pro soutěžní použití… Přesto provokující. Měl jsem pro model připraven motor Ohlsson .23, ale trochu mě vadila složitá instalace komponent do poměrně malého předku trupu. Proč však nepoužít Letmo 2,5 ? Odpadají problémy se složitou instalací a navíc, detoňáky jsem měl vždycky rád. Od myšlenky nebylo daleko k činu a tak jsem si do kopie originálního plánu zakreslil motorovou přepážku a pozvolna zahájil stavbu trupu. Vše je zřejmé z následujícího snímku:
Zástavba motoru dopadla dobře a replika motoru vypadala v kostře trupu dobře a vyvářeně. Konstrukce motoru navíc umožňuje snadné vyřešení zastavování motoru uzavřením přívodu vzduchu. Jednoduché a spolehlivé řešení.
Mnohem více práce mi dalo vyřešení ovládání směrovek. Zvolil jsem variantu torzní tyče uvnitř výškovky a jediného serva se dvěma bowdeny.
Jak dopadl celý model potažený Airspanem dokládají následující snímky:
Modelem Classy Gassie jsem si splnil jeden svůj malý historicko-modelářský sen. Model není zřejmě příliš často stavěným historikem, neb nebyl stavebně zdokumentován snímky na Outerzone, kde jej majitelé portálu zveřejnili hned po zaslání mých fotografií. Snímky jsem poskytl jako odměnu za pěkný plán.
Model není zatím zalétán, letová hmotnost činí 700 gramů. Motor je však již odzkoušen a k poznatkům z prvních letů se vrátím v samostatném článku, který budeme věnovat záletu letošních novinek v Plzni až nastane to správné zalétávací počasí na ploše letiště v Robčicích. Věřím, že vše dopadne OK a nové historiky létané v Plzni, včetně Classy Gassie budeme moci předvést 1. května na již 11.ročníku Plzeňského historika.
Všem novým modelům v KHMM v roce 2017 3x Zdar !!!
Psáno v Plzni 5.3.2017 Dr. Karel Slupský