Létání v zimě na lyžích.
Moc pěkné fotky a postřehy ze zimního létání nám poslal Ivan Hejra:
V uplynulém roce mě kamarád poslal odkaz na film ze soutěže volných motorových modelů z roku 1939. Soutěž probíhala v zimě v horách, kde bylo cca 50 cm sněhu. Modely po vypnutí motoru přistávaly do údolí. Měřil se čas délky letu. Několik modelů mělo na podvozku přidělané lyže různých tvarů a velikostí. Lyže zabraňovali při přistání do sněhu převrácení modelu a poškození vrtule oproti klasickému kolovému podvozku, kde docházelo k zapíchnutí a převrácení na záda a zároveň k poškození modelu. Tento film mě inspiroval vyzkoušet“ historiky“ v zimě s lyžemi.
V našem modelářském spolku v Rožmitále létáme s modely letadel v zimě na lyžích řadu roků. K tomu nám napomáhá bohatá sněhová nadílka téměř každý rok. Je nutné vystihnout letové počasí, a hlavně tento způsob létání vyzkoušet. Za odměnu jsou snadné starty, dlouhá mezipřistání přes celou délku letiště a přistání jako do peřin. Lyže oproti kolovému podvozku nemají snahu vybočovat do strany jak při startu, tak při přistání. Výhodou při letošní sněhové nadílce je možnost létat všude a nebýt závislý jen na letištní ploše.
Lyže pro modely si dělám z letecké překližky o síle 1 – 1,5 mm. Střední výztuha také z překližky o síle 5 – 6 mm a místě nasazení na podvozek je dvojnásobně zesílená. V tomto místě je vsunutá mosazná trubička, která tvoří kluzné ložisko. U slabší verze lyží vrchní stranu vyztužuji smrkovou lištou 3 x 5 mm. Povrchová úprava musí zabránit pronikání vlhkosti do překližky. Lyže musí mít špičku lyže zvednutou cca 10 stupňů nahoru. Je to nutné hlavně při přistání do prachového sněhu. Zvednutí do požadované polohy zajišťují opředené gumy, nebo péro vyrobené z pérové oceli o síle 1,5 mm. Upravit se musí pro pravou a levou lyži. Jednodušší způsob je opředená kulatá guma běžně k dostání v galanterii. Pro držení lyže ve správné poloze, zajišťuje opředené ocelové rybářské lanko o síle 0,5 mm. Výhodou je snadné vytvoření očka a po zapletení se nahřeje nad zapalovačem a tím se zataví. Lanko vede z konce lyže na kolík na připoutávání křídel. Takto vyrobené lyže, a způsob uchycení se mě po několika letech provozování nejlépe osvědčil a nebyla to jen hladká přistání. Další výhodou je snadné nasazení po sejmutí kol podvozku. Netrvá déle než patnáct minut.
V letošním roce jsem létal s modely Cloud Snooper s motorem PAW 40, a Paa Payload Winner s motorem OS MAX FS 40. U obou motorů je ovládání karburátoru, to umožňuje dobrý letový režim při mezipřistání. Palivo nijak pro zimní provoz neupravuji.
Doufám, že tímto článkem probudím některé kolegy z našeho spolku KHMM, aby vyzkoušeli létání s lyžemi. Pohled na prosluněnou zimní krajinu a nad ní historický model s lyžemi, nic nenahradí.
Fotografie pořídil kolega modelář Míra Doležal.
Rožmitál pod Třemšínem 15.2.2017 Ivan Hejra