5. Neletový Slet KHMM
DRAŽICE 2017
Když jsme se sešli poprvé na Neletovém Sletu v Praze (12.1.2013), tak nikdo z nás netušil, že se z tohoto nápadu stane tradice. Asi je to dáno tím, že panuje zimní období a není tak příležitosti na osobní setkávání na letových akcích…. No a letos je to již pátý ročník tohoto tzv. Neletového Sletu. Opětně bylo využito pohostinnosti restaurace Zlatá Brána v Dražicích a díky kolektivu kolem majitele této restaurace bylo vše připraveno k naší celkové spokojenosti.
Scházíme se v sobotním, skoro poledni, dne 28. ledna 2017 v počtu dvaceti čtyř členů KHMM, jež doprovází několik našich manželek. Taktéž obdivuhodná věc, když si uvědomíme, že stráví několik hodin v partě, kde se hovoří pouze o motorech, letadlech, létání a o cokoliv jiném, jen ne o tom, co by je asi zajímalo více. Myslím si, že si zaslouží naše poděkování. Po nezbytné úvodu, kterého jsem se zhostil já a Karel Slupský, bylo přistoupeno k přednesení „Výroční zprávy našeho spolku“. Jako první byl představen kalendář akcí letošního roku a mohu konstatovat, že bude opětně nabitý. Akce vlastně probíhají od začátku roku, neboť se již létá monotypová soutěž s kluzáky Vosa na plzeňském kopci Sylván a v sobotu 4. února se bude létat další kolo. V kalendáři máme celkem dvacet jedna termínů a počítáme i s tím, že někteří naši členové vyrazí soutěžit i na ME, které se letos bude létat ve slovenské Nitře a na MČR, jež proběhne u Mělníka.
První, opravdu letový slet bude, díky Pepíkovi Bezemkovi, na letišti rogalo klubu Všeň v blízkosti Turnova a to již v sobotu 22. dubna 2017. Na této akci by Pepík rád uskutečnil malou soutěžní vložku s historickými modely házedel, které vnikly do konce roku 1950. Jedno z tehdejších soutěžních pravidel mimo jiné mluví o tom, že model může mít maximální velikost 20 x 20 palců. Čas na stavbu takovéhoto modelu zatím všichni máme a věřte tomu, že pokud se „proguglíte“ internetem, tak naleznete i vhodný stavební plán. Na sobotu 13. května je plánována jedna novinka. Díky nadšení Bohouše Matouše, Milana Porkristla a Jardy Pipka si vyjedeme zalétat na jihočeský Hosín a pokusíme se tak navázat na historické slety, které zde probíhaly v devadesátých letech minulého století. Myslím si, že se máme na co těšit. Z dalších akcí bych rád připomněl návštěvu letiště v Havlíčkově Brodě, kde v sobotním termínu 20. května odlétáme další ročník vložené soutěže s modely Tomboy, tzv. Tomboy Cup 2017. Cenu pro vítěze (stavebnici modelu Tomboy) věnoval pan Petr Mareš z firmy Classic Models. Této soutěže jakožto i všech ostatních našich akcí se může zúčastnit v podstatě každý, jenom si musí v předstihu prostudovat naše stavební pravidla, která jsou jasně a zřetelně definována.
Dalším bodem programu byla zmínka o klubovém pojištění, které máme sjednáno u pojišťovny Kooperativa pro všechny naše členy. Díky sponzorskému daru od firmy Gazpema budeme moci prodloužit pojištění o další rok. Tímto bych rád panu Peterkovi, majiteli zmíněné firmy, rád ještě jednou za nás za všechny poděkoval.
Následovala diskuse nad současnou podobou naší webové stránky. Mohu konstatovat, že se začíná blýskat na lepší časy a správou našeho webu byla pověřena profesionální firma, která již připravuje finální podobu. Zatím mohu v předstihu jen zmínit, že web bude fungovat tak, jak jsme byli v minulosti všichni zvyklí. Další informace dodám, až bude vše připraveno. Pochopitelně je vše o penězích a v tomto případě se sponzoringu ujal Karel Slupský. Karle DÍKY!
Čas rychle ubíhal a po dobrém obědě došlo na diskuzi kolem veškeré problematiky, která nás se všemi tématy spojuje a zajímá. Tedy se probírala stavební pravidla a stavební plány, kdy je občas stavební plán s nimi v rozporu. Jak jsem se již zmínil: hraničním datem pro stavbu našich modelů je 31. prosinec 1950 a plán musel prokazatelně vyjít v některém periodiku. Jak jednoduché…
V improvizované „výstavní expozici“ byly taktéž představeny historické motory, svoji troškou do mlýna přispěl například Jarda Pipek, Luboš Zalabák a další. V podstatě, co kus to jedna velká nádhera a hlavně řemeslo a kumšt. V neposlední řadě nelze nevzpomenout na „zlaté, české ručičky“. Za zmínku stojí detonační motor Kubík Petra Flídra. Krásná práce o objemu 1 ccm. Petr je známí tím, že sbírá (případně vyrábí) motory právě do objemu 1 ccm a daří se mu to opravdu dobře.
V expozici se dále objevila jedna opravdová rarita v dnešní době již těžko sehnatelná. Originální odlitky na benzínový motor IPRO-IKAR a to dokonce odlitky pro dva motory. Předpokládám, že oslovím někoho z našich motorářů a pověřím jej výrobou těchto motorů. Tímto se dostávám k tomu, že odlitky mám ve své sbírce já…
Na dalších obrázcích si můžete prohlédnout jedny z dalších vystavených motorů
Po nezbytné odpolední kávě nadešel čas na společnou fotografii, kdy před jejím provedením jsem se přesvědčil o tom, že jsme vlastně ještě děti, což dokládám přiloženým snímkem, kdy Petr Flídr využil možnosti vyzkoušet dětskou skluzavku, což velice rád učinil…
No a následovala již opravdová skupinová fotografie.
Kolem půl čtvrté jsme se rozloučili, zabalili jsme si své věci a vyrazili jsme zpět k našim domovům. Světla v sále pohasla a jubilejní 5. Neletový Slet KHMM odvál čas. Tak zas někdy příště se budu těšit na společné setkání. V neposlední řadě:
Historikům třikrát zdar !!!
V Berouně 29.1.2017 sepsal Ladislav Kulhavý
Fotogalerii od Jindry Dvořáčka a mojí maličkosti naleznete zde:
Video od Jindry Dvořáčka naleznete zde: