6. Svatováclavský slet v Plzni.
Celkem dvacítka členů Klubu historických modelů a motorů CZ a další čtyři hosté se v průběhu svátečního dopoledne sjeli z téměř poloviny Čech na soukromém modelářském letišti našeho člena Milana Valenty v Robčicích u Plzně.
Nestačila tentokrát dvacítka pamětních diplomů a tak budu muset ještě čtyři vyrobit dodatečně. S podobnou účastí jsem na našem, relativně malém sletu, nepočítal…. Modelů bylo rovněž požehnaně a během dopoledne jsem jich napočítal ke čtyřicítce.
Při nástupu byly vyhlášeny soutěžní úlohy pro soutěživé: Soutěž na 2 ccm paliva a OTMR bez omezení kubatury motoru. Jak ukázal průběh sletu, tentokráte o soutěžení nebyl velký zájem, většina si přijela prostě zalétat, poklábosit na závěr sezony a v nebývalé míře se objevily na posledním sletu i novinky. Postupně Vás tedy s nimi seznámím, neb opravdu stojí za shlédnutí. Dovoluji si tvrdit, že mohou být ozdobou každé letecko-modelářské akce, nejen historických modelářů. Svědčí o umu, lásce ke klasické modelařině a také o citlivém přístupu ke stavbě historické repliky, byť řízené radiem.
První novinku představil Antonín Mitíska. Svůj teprve druhý let a první veřejně, absolvoval s nádherně postaveným modelem Old Rellable, konstrukcí parasolu z roku 1935. Model je poháněn soudobým čtyřtaktem a let je tak naprosto realistický. Kvalita stavby a letu nepotřebuje žádný komentář, vychutnejte si oboje na následujících snímcích…
Bohumil Matouš z Rudolfova u Českých Budějovic představil dokonale zpracovanou repliku Miss Amerika, včetně neuvěřitelně zachovaného originálu motoru Contestor 0.60, který získal od sběratele z USA. S modelem rovněž absolvoval svůj druhý záletový let. Dokonalé řemeslo a úctu k historii si vychutnejte na fotografiích. Takovéto repliky jsou smyslem a cílem činnosti našeho klubu…..
Další dvě novinky představil neúnavný Jiří Veinfurt. Premieru měl tentokráte ještě nepopsaný model Colibri konstrukce z roku 1939 osazená motorem MP JET Classic. Zajímavý beznosý model létá vcelku spořádaně…
Druhou Jirkovou novinkou byla větší verze modelu Sugarfoot z roku 1950. Model je stavěn podle pravidel KHMM, ale je určen pro soutěže dvaapůlek v SAMu 95, kde je Jiří rovněž členem. Létavý a čistě účelový model je obrazem doby, ve které vznikaly první modely podle takzvaných „severských pravidel“, podle nichž soutěží volné modely v podstatě dodnes….
Na sletu pilně létali i větroňáři, i když směr větru vanoucí přes les tentokrát nepřál jejich létání. Na snímku startuje František Beránek s Tygrem konstrukce Mirko Musila.
Poprvé na našem sletu si jako host zalétal se svými větroni i Ing. Miroslav Vaněk z Prahy. Představil perfektně postavenou Sluku 2 konstrukce Radka Čížka a Albatrose Čeňka Formánka. Své modely staví podle pravidel našeho klubu a sympatizuje s naším přístupem k historickým modelům.
Po poledni již příliš zesílil vítr z velmi nepříznivého, téměř jižního směru a tak se přestávalo létat a v permanenci byla spíše občerstvovací stanice s kávou, čajem a výbornými domácími pochutinami. Zvláště výborné byly koláčky paní Veinfurtové a jahodové řezy paní Loukotové, která se opět ujala obsluhy občerstvení. Oběma patří dík, neb i tato maličkost patří ke sletu a pohodě při provozování našeho koníčka.
Jak dopadla vložená soutěž? V kategorii nejdelšího letu na 2 ccm paliva zvítězil již podruhé Václav Křen s modelem Tomboy.
V kategorii OTMR zvítězil Pepa Bašta s modelem The Folly, který je osazen motorem Ohlsson .60 SP. Tento motor podává naprosto špičkový výkon a je jedním z nejlépe chodících motorů tohoto typu, které jsem měl možnost vidět. Ostatně Pepův model byl čtvrtý na ME v Ivančicích, právě s tímto motorem, v nejnáročnější kategorii OTMR-C.
Závěrem svého příspěvku si dovolím krátké zamyšlení nad letošním sletem:
Velmi mě překvapila letošní účast a zájem o akci v Plzni. Původně malý slet si postupně získává další zájemce, kteří neváhají obětovat svůj čas, peníze a ani mnohdy poměrně dlouhou cestu autem, aby aktivně předvedli své modely. Počtem autentických historických motorových modelů se nejen dnešnímu sletu v Plzni, ale i našim sletům jiným, nevyrovná žádná akce obdobných klubů. Myslím, že je to výsledek již téměř pětileté práce všech aktivních členů klubu. Je to důkazem toho, že naše stavební pravidla jsou nastavena optimálně, že modely podle nich stavěné jsou dostatečně historicky autentické na straně jedné a zbytečně nebazírují na nepodstatných detailech. Tím jsou modely dostupné i pro ty méně trpělivé z nás, aniž by modely nějak zásadně ztratily na své věrohodnosti a lišily se například velikostí, konstrukcí a použitými materiály od svých předloh. Zároveň modelům dle našich pravidel nehrozí, že se slety stanou přehlídkou soudobých elektroletů s technologiemi pohonu ze soudobých kategorií FAI, což je z hlediska historické autenticity omyl a nesmysl. Na druhé straně je zachování charakteru pohonu s libovolnou volbou spalovacího motoru dostatečně atraktivní pro řadu modelářů, kteří prostě historické motory nevlastní, ale historické modely se jim líbí a spalovací motory umí seřídit, obsluhovat, udržovat v provozu, což je samozřejmě mnohem náročnější, než propojit dva až tři dráty v „historickém elektroletu“. Myslím si, že právě naše jednoduchá, srozumitelná, neměnná a snadno realizovatelná stavební pravidla jsou pro nové zájemce atraktivní. Dnes to jednoznačně dokázal počet účastníků sletu, létajících hostů a v neposlední řadě i diváků, kteří neváhali na odlehlé letiště přijet. Ostatně, zřejmě potvrzením správnosti našeho přístupu k problematice historických modelů je i opakovaná pozvánka pořadatelů výstavy Model Hobby. Letošní expozice bude z naší strany částečně zaměřená právě na ukázku, jak snadné je začít s autentickou historickou modelařinou tak, aby mohl doslova každý zájemce, snadno a rychle získat model, se kterým může na akcích našeho klubu létat.
Závěrem nezbývá než poděkovat všem, kteří se dnešního sletu v Plzni účastnili, Milanu Valentovi za přípravu letiště, některým členům KHMM za dobrovolnou práci na letišti. Poděkování patří i našim manželkám za toleranci našeho koníčka a výrobu pochutin. Diplomy, pamětní nálepky, drobné ceny věnovala moje firma.
Psáno v Plzni 28. 9. 2016 Dr. Karel Slupský
Fotogalerii od Karla Slupského a Ládi Kulhavého naleznete zde: