Plzeňský historik 10. ročník
První květen 2016 na letišti v Robčicích u Plzně
Mohu si s ulehčením oddechnout. Máme za sebou 10. ročník tradičního prvomájového sletu. Každý z ročníků byl rozdílný, a ten letošní nám utkví v paměti účastí, silným východním větrem, posunem k větší zábavě odklonem od létání stále stejných soutěží a také řadou představených novinek.
Při nástupu se prezentovali dva hosté a celkem 16 členů klubu, později dorazili ještě další…
Počasí nám však v tomto ročníku nepřálo. Sice nepršelo, ale po většinu letového dne vál silný nárazový vítr východních směrů. Poryvy dosahovaly síly i přes 10 m/sec a pokud jsme se štěstím odstartovali, byl to boj, doslova o přežití a při každém přistání hrozilo modelům „sešrotování“ na zemi. Své o tom ví Ivan Hejra, jehož Crusader 42 byl při soutěžním letu na 2 ccm paliva doslova rozcupován ve výšce asi 100 m. Trosky se však v lese podařilo nalézt. Není proto divu, že řada pilotů dnes raději neodstartovala a řada nezalétnutých novinek zůstala raději na zemi. Bylo to určitě moudré rozhodnutí, neb není smyslem naší činnosti zničit pracné modely, na jejichž výrobu je třeba řada hodin.
Ještě nezalétaný Žralok a Žehrovice patřily k větroňářským novinkám.
Náš klub je již legálním, samostatně a nezávisle fungujícím spolkem a na našich sletech se v pětileté historii KHMM ukazuje, že někteří z nás sice rádi soutěžíme, ale klasické soutěže typu soutěží v SAM klubech, naše členy příliš nelákají. Pokud je vyhlásíme, není o ně velký zájem. Je to asi dáno tím, že spektrum našich modelů je typově velmi rozličné a soutěžně vlastně nesouměřitelné. Všichni se také scházíme hlavně kvůli pohodě při létání a také setkávání se a „pokecu co, kde a jak“. Koneckonců, kdo chce „tvrdě“ soutěžit, může se účastnit třeba ME SAMu. Trocha vzájemného hecu však neškodí a tak každý pořadatel vymýšlí, co nabídnout a čím překvapit. Pro letošní ročník jsem vymyslel tři soutěže pro větroně, OTMR a modely na 2ccm paliva. Vždy se soutěžilo o nejdelší let v časovém okně, a protože si věříme, tak fungovalo samoměření a vzájemné měření. Tedy organizační pohoda. Při tomto způsobu létání nic neruší a neomezuje ostatní účastníky, všichni si v pohodě létají dle svých potřeb a zkušeností…. I ve dnešních krutých podmínkách jsme v diskusích dospěli k závěru, že by i takto organizované létání mohlo účastníky v budoucnu bavit a přispívat k ještě větší návštěvnosti a také zapojení nových zájemců, kteří jsou ochotni dodržovat naši filosofii a přístup k historické modelařině.
A jak dnešní soutěžní klání vlastně dopadlo ? V soutěži o nejdelší let větroně zvítězil František Beránek z Klatov, výkonem 480 sec., se svým rychlým a kdysi na svah konstruovaným větroněm Tygr, který v dnešním povětří dokázal i klouzat a pronikat proti větru.
Tygr nad letištěm, v pozadí obec Šlovice. Pěkný pohled na dílo Františka Beránka.
V kategorii délky letu na 2 ccm paliva zvítězil domácí Václav Křen, na dnešní den neuvěřitelným výkonem 652 sekund, i když vím, že to není náhoda, neb Václav s Tomboyem prostě umí. Určitě bude silným soupeřem na našem celostátním sletu modelů tohoto typu v Havlíčkově Brodě, pokud přijede.
V kategorii OTMR bez omezení, v soutěži o nejdelší let, zvítězil Miroslav Dvořáček z Třebíče se svým známým modelem Pluto. Tento model je vhodným typem přesně pro dnešní podmínky a v turbulentním počasí dokázal nejen padat proti větru, ale i trochu letět.
Pluto po startu.
Celkem se soutěží účastnilo 12 statečných jedinců a tak řada diváků viděla modely nejen na zemi ale i ve vzduchu.
Vítězové jednotlivých kategorií.
Závěrem několik momentek z dnešního dne s komentářem:
Každý slet začíná přípravou letiště a toto je technika Milana Valenty na údržbu plochy.
Špatné letové počasí nahrávalo diskusím. Na snímku Michal Tesař a Ladislav Davidovič a baví se jistě o motorech a jejich problematice.
Novinku Sugarfoot z roku 1950 představil neúnavný Jiří Veinfurt na motor Super Atom.
Do větrných poryvů startuje Powerhouse Ládi Kulhavého. Zajímavý záběr s hradem Radyně v pozadí. I pro tato panoramata se nám na letišti Milana líbí, což kladně hodnotilo několik účastníků.
Východním směrem odstartoval Petr Flídr a jeho AP 43
Ke startu se připravují Láďa Kulhavý a Petr Hrubý
Závěrem nezbývá než konstatovat, že i přes nepříznivé počasí se dnešní akce vydařila a každý dělal to, na co se cítil. Pro mě jako organizátora je důležité, že se do Plzně sjíždějí příznivci ortodoxněji pojatých historických modelů nejen z okolí, ale již z poloviny Čech, zkrátka, že stojí za to k nám jet. Myslím, že k tomu přispěla i změna letové plochy, která je větší a umožňuje i plnohodnotné létání s větroni.
Závěrem nezbývá, než poděkovat Milanu Valentovi za azyl jeho letiště, plzeňským členům Spolku Klubu historických modelů a motorů za pomoc s přípravou letiště a pomocí s organizací. Speciálně děkuji paní Loukotové za tradiční obsluhu občerstvení a také výborný zákusek, paní Davidovičové za výbornou bábovku, na které jsme si rovněž pochutnali. Pochutinami přispěl i Petr Flídr a moje manželka. Upomínkové diplomy a nálepky, jakožto i drobné ceny do soutěže věnovala moje firma.
Další akcí KHMM v Plzni bude tradiční Svatováclavský slet 28. 9. 2016. Věřím, že bude počasí příznivější k létání a že si tento den zase společně v Plzni užijeme s našimi modely.
V Plzni 1. 5. 2016 Karel Slupský
Fotografie od Mirka Dvořáčka a Karla Slupského naleznete zde.