Tomboy ze stavebnice.
Test modelu sestaveného z materiálového kompletu firmy
Classic Models
Před nedávnou dobou jsem informoval na našich stránkách modelářskou veřejnost o celostátním sletu modelů typu Tomboy, který se bude konat na sletu KHMM v Havlíčkově Brodě dne 4. 6. 2016. Považoval jsem, jako vyhlašovatel, za svoji povinnost, vyzkoušet stavebnici, která byla majitelem Classic Models nabídnuta jako hlavní cena a také zjistit, zda je stavebnice skutečně autentická natolik, aby výsledek odpovídal stavebním pravidlům Klubu historických modelů a motorů.
První dojem:
Do tří dnů po objednání stavebnice a motoru Classic 0,6 mi doručuje zásilková služba kartonový balík. Zásilka byla placena převodem, tak pouze podepisuji dodání. Po vybalení nalézám dnes již tradiční papírovou rouru s tradičně jednoduchým obrázkem na žlutém podkladu. Byl to před lety bezesporu bezvadný nápad balit takto stavebnice historických modelů. Dnes patří tento obal bezesporu k typickým znakům firmy, která se snaží, zachovat na modelářském trhu klasické modelářské stavebnice, a kromě jiných výrobků i stavebnice modelů historických. Je nesporné, že ne u každého modelu v malosériové výrobě se vždy podaří splnit i přísná měřítka historické autenticity a také pro potřeby například SAM klubů anebo nezávisle poletujících modelářů to ani není nutné. Běžný modelář oceňuje hlavně stavbu a létání. Historická autenticita asi zajímá jen velmi malou část zákazníků. O to více mne však zajímalo, jak na tom poslední varianta stavebnice modelu Tomboy je.
Po otevření tuby jsem byl docela překvapen, co vše bylo obsahem balení. Vše vidíte na obrázku. Chtěl jsem stavebnici, která umožňuje stavbu obou variant známého modelu, včetně verze plovákové. Kromě plánu, výřezů přepážek, žeber výškovky a křídla byly v materiálové sadě i předfrézované odtokové lišty, nosníky, balsová prkénka různé síly, podvozková struna a kola, táhla k ovládání kormidel, lepidlo Uhu, bukový hranol motorového lože páčky kormidel. Součástí není pochopitelně motor, potahový papír. Kvalita balsy byla odpovídající účelu použití, ale rozhodně nebyla tvrdá a těžká, jak je někdy vidět ve stavebnicích jiných výrobců. /SIG/. Kvalita frézovaných dílů odpovídá, dle mého názoru, ceně stavebnice. Poměrně široká stopa však není na závadu přesnosti dílů. Po uvolnění je třeba každý díl jemně očistit smirkem a zpřesnit rohy zářezů pro nosníky pilníkem. Výhodou této technologie je, že díly nejsou opálené, což mi osobně velmi vadí. V samostatném balení je potom komplet ke stavbě plováků, který jsem zatím nevyužil.
Základem pro stavbu každého historického modelu je autentický plán. Do stavebnice je kompletována kopie, zřejmě originálního plánku, na volný model. Protože znám originál, vidím určité nepodstatné rozdíly, kterými se plán liší. Zřejmě byly při pořizování kopie zakryty některé partie z důvodů ochrany autorského práva. Je to ale jen moje vysvětlení, jinak je plán totožný s originálem. K dispozici je i vydaný stavební plán na tento model, jehož autorem je Jaromír Pipek. Tento plán již zahrnuje úpravu pro RC. Osobně oceňuji, že byl použit originál plánu, neb je na každém staviteli, jak se vyrovná s úpravou. Protože jsem před lety již model stavěl, vnímám i drobné rozdíly ve způsobu stavby trupu modelu. Součástí stavebnice je i dvoustránkový stavební návod, který je však velmi stručný a pro začátečníka neobsahuje mnoho informací a pro zkušeného není v této stručné podobě zase potřeba. Kladem je přiložené CD s postupem stavby v obraze, což by mělo méně zkušeným pomoci. Sám jsem si jej prohlédl až po dokončení modelu, neb jsem chtěl vyzkoušet srozumitelnost plánu a písemného návodu.
Stavba trupu modelu:
Práci jsem zahájil přípravou motorového lože pro motor Classic 0,6. Na plánu je pod tímto názvem zobrazen zcela jiný motor. Každý si tedy musí poradit sám. Pro mě to nebyl problém a zároveň jsem v této fázi vyřešil i potlačení motoru. Práci je třeba si trochu promyslet předem a zvolit nejprve konstrukční variantu podvozku. Pro odnímatelný podvozek je třeba nejprve zhotovit pouzdro na podvozkové přepážce a upravit tvar balsové bočnice předku modelu z balzy 4mm silné. Vše je patrné z následujících snímků.
Celý předek doporučuji lepit rychle tuhnoucím epoxidem. Následovala úprava vyříznutých hlavních přepážek trupu. Ve stavebnici jsou dodány jako plné, což odpovídá plánu. Považuji to spíše za výhodu, neb má každý možnost přizpůsobit přepážky své představě o rozmístění RC soupravy. V mém případě jsem přepážky odlehčil tak, jak ukazuje snímek.
Přepážky jsou z velmi kvalitní vícevrstvé gabonové překližky a jsou velmi pevné a lehké. Přepážky prostupují celou šířkou centrální části trupu, tak, jak je to zakresleno na originálním plánu. Tím se stavba výrazně liší od dříve vydaného plánu, ač zevně jsou rozměry a tvar trupu shodné. Po zhotovení předku trupu a bočnic je však stavba dle mého názoru rychlejší, pevnější a lehčí. Bočnice se staví z balsových nosníků 5×5 mm. Ve stavebnici byly tyto poměrně lehké a přitom houževnaté, tedy správný výběr. V místě lože křídla jsem použil nejtvrdší nosník, který jsem v tubě našel.
Rovněž tyto části jsem lepil epoxidem. Po slepení obou bočnic je nutné tyto obrousit, a v konci trupu trochu ztenčit, abychom šetřili hmotností v oblasti ocasních ploch. Trup lze cvičně sestavit prakticky na sucho. Umožňuje to právě konstrukce přepážek.
Díky jednoduché a důmyslné konstrukci slepíme trup přímo na plánu v poloze na boku. Pokud je přesně zhotovena přední část trupu, nelze prakticky trup sestavit chybně. Po zalepení přepážek již žádná deformace při stavbě prakticky nehrozí.
Dokončení hrubé stavby trupu z předem, dle plánu připravených příček zadní části trupu je již záležitostí velmi rychlou a prakticky není možno nějak výrazně chybovat. Hrubou stavbu dokončíme vlepením výztuh pro kolíky, výztuh pro prostup táhel ovládání, balsové výplně pod náběžnou hranou křídla. Trochu náročnější je tvarování balsy před kabinou s výřezem pro motor. Zde jsem se odchýlil od stavebnice a použil dvě vrstvy měkké balsy 1,5 mm. Prkénko v kompletu se mi pro tento účel zdálo příliš tvrdé. V této souvislosti je třeba říci, že výrobce zřejmě počítá s neoddělitelným podvozkem, protože struna podvozku měla průměr 2,5 mm a do pouzdra ji nelze nasunout. Pouzdro na plánu je zakresleno na průměr 2 mm. K vyplnění předku trupu využijeme zbytky balsy 4 mm silné.
Z nejlehčí balsy 4mm ve stavebnici sestavíme horní směrovku a dolní směrové kormidlo, které slouží jako ostruha. Nutno říci, že pro tento účel byla dodaná balsa plně vyhovující svojí malou hmotností. Problém je pouze v tom, že prkénka nejsou nijak označena a proto je třeba materiál na stavbu trupu ve stavebnici rozčlenit předem. To může být pro začátečníka problém. Celý trup po slepení opracujeme skelným papírem na desce, horní směrovku zatím nelepíme. Budoucí výškovka se totiž provléká směrovkou a otvor je vhodné vytvořit až po zhotovení výškovky přímo na míru s dostatečnou vůlí. Hotový trup po opracování vážil bez horní směrovky 113 gramů včetně motoru.
Celý trup do zobrazené podoby zabral asi 10 hodin práce. Předek jsem vyrobil v pátek večer a v sobotu kolem 16. Hodiny byl trup po chvílích hotov. Zbývá pouze deska serv a tvarový díl z balsy pod náběžnou hranou křídla.
Výškovka a křídlo.
Stavbu výškovky jsem započal začištěním vyfrézovaných žeber. Protože jsem se rozhodl pro velikostní variantu 44 palců, musel jsem si upravit na plánu zvětšení rozpětí výškovky o jedno žebro. Zároveň jsem provedl zákres budoucího oddělení pohyblivé části. Zvolil jsem šířku kormidla 30 mm. Jinak jsem zachoval všechny nosníky jako na originálním plánu. Kostra výškovky byla slepena vteřinovým lepidlem asi za 2 hodiny, včetně vypracování a zprovoznění pohyblivých částí. Po vypracování jsem teprve upravil výřez ve směrovce a tuto nalepil na trup. Výsledek vidíte na následujícím snímku.
Stavbu křídla o rozpětí 44 palců jsem opět zahájil dokreslením plánu na tuto velikost. Po očištění a dopilování žeber v místě výřezů pro nosníky jsem marně hledal vhodný nosník náběžné hrany křídla. Výřez totiž odpovídá rozměru zhruba 4,25 x 4,25 mm. Nosník 5×5 je příliš objemný pro daný výřez. Pravděpodobně nebyl tento rozměr ani v originálu modelu. Rozhodl jsem se použít tedy vlastní nosník z velmi tvrdé balsy 4 x 4 mm a bylo to přesně ono. Tato nejasnost byla asi největším nevyřešeným problémem stavebnice. Za velmi prozíravé ze strany výrobce naopak považuji použití lipového hlavního nosníku křídla. Dle plánu má být nosník z velmi tvrdé balsy, což je nutné hlavně u většího rozpětí. Tvrdá balsa vychází hmotnostně těžší než lípa při stejném průřezu. Odtokové hrany křídla jsou dodávány jako vybroušený předtvar, je nutno udělat toliko zářezy pro žebra. Doporučuji pouze lepší výběr do kompletu, aby měly obě odtokovky přibližně stejnou hmotnost. Stavba se zahajuje slepením hlavního nosníku a centrální části křídla.
Každé křídlo se potom staví samostatně na hlavním nosníku. Při práci vteřinovým lepidlem postupuje stavba velmi rychle, díky lipovému nosníku je kostra poměrně pevná a nedeformuje se. Po vypracování křídla jsem ještě provedl zesílení centrální odtokové části překližkou 1 mm v místě poutacích gum. Zároveň jsem na trupu dořešil přechod pod náběžnou částí křídla, desku serv, upevnění vypínače, připravil bukové kolíčky trupu a zalepil táhla ovládání. Na závěr jsem z drátu 2mm ohnul hlavní, odnímatelný, podvozek. Protože stále potahuji Modelspanem, nalakoval jsem celou kostru lepicím lakem a vše přebrousil. Do této fáze mi stavba trvala necelých 20 hodin práce a druhý víkend od zahájení stavby jsem měl vyhrazen pro potah a povrchovou úpravu.
Povrchová úprava.
Potahový papír a lak nejsou součástí stavebnice. Záleží jen na staviteli, jak autentický bude. Potah může modelu dodat na autenticitě, nebo také veškerou předchozí snahu zcela historicky znehodnotit při potahu čirými foliemi. Sám nejraději stále pracuji s Modelspanem. Použil jsem střední a tenký. Barevný výsledek je dán spíše tím, co jsem v dílně našel, než tím, co bych si přál… Postupoval jsem zcela tradičně, celkem jsem aplikoval 4 vrstvy napínacího laku ředěného 1:1 Každá vrstvy vysychala zatížena na rovné podložce, křídlo jsem napínal vždy po polovině. Práci jsem rozčlenil na více krátkých intervalů do delšího časového úseku. Časová náročnost byla po chvílích asi 5 hodin včetně posledního ochranného nátěru. Vlastní kompletace modelu potom trvala asi jednu hodinu. Za jedno odpoledne jsem si zhotovil ještě svoji obvyklou transportní krabici. Výsledek 26 hodin trvající práce vidíte na následujících snímcích:
Zalétávání:
Po kompletaci modelu mi těžiště vyšlo asi 15 mm za hlavní nosník křídla. Přesně jsem to neměřil. Shledal jsem to za přijatelné pro let. Celková letová hmotnost modelu na snímku je 360 gramů. Ušetřit by se dalo ještě asi 10 g použitím miniaturního vypínače a lehčí kabeláží. Současně se mnou stavěl podle vydaného plánu tentýž model Jiří Veinfurt. Skončili jsme stavbu zhruba stejně a domluvili se tedy na společném zalátávání. To se událo v sobotu 5. 3. 2016 na modelářské ploše v Robčicích. Ve studeném počasí za východního větru asi 2-3 m/sec. jsme modely nijak nezaklouzávali. Po nastartování motoru jsme prostě modely odhodili proti větru a sledovali, co se bude dít. Nestalo se nic. V obou případech modely okamžitě letěly. Letový projev byl horší u mého modelu, neb jsem měl příliš velké výchylky na kormidle směrovky. Po úpravě byl již zážitek ve druhém letu mnohem příjemnější. V kluzu nejsou problémy žádné, těžiště není třeba měnit. Současně jsem zaběhával nový motor, takže zatím nějaké výsledky beru s rezervou, nicméně na plnou nádržku 2 ccm paliva již nyní dosahují modely hranici reálné viditelnosti. Je třeba spíše „tlačit“ k udržení přijatelné letové hladiny. Zde tedy pěji chválu lipovému nosníku křídla…
Celkové zhodnocení stavebnice:
Každé závěrečné hodnocení je vždy poznamenáno subjektivním pohledem autora. Proto se pokusím závěrem seřadit jednoznačné klady nabízené stavebnice a na druhé straně pojmenovat negativa, která je třeba, dle mého názoru, ve stavebnici zlepšit. Vždy je však třeba vidět, zda je to reálné z pohledu prodejní ceny stavebnice. Kvalitu lze zvětšovat vždy, otázka za jakou konečnou cenu, a zda potom bude cena akceptována zákazníky…..
Proč si stavebnici modelu Tomboy od Classic Models koupit?
– Balení materiálového kompletu je originální a po postavení modelu dále využitelné.
– Model lze postavit s velmi vysokou mírou historické autenticity ve skutečném měřítku.
– Lze snadno instalovat dostupný a výborně startovatelný spalovací motor s velmi nízkými provozními náklady a autentickým zvukem.
Přiložena je kopie originálního dobového plánu, na volný model, což vylučuje různé úpravy plánu překreslovači. Každý si musí plán přizpůsobit k zástavbě RC.
– Bez problému lze postavit z dodaného materiálu i větší variantu modelu. Nosníky spíše zbývají. Samostatně je možno získat komplet na plovákovou verzi. Tam je však nutno použít silnější motor, ideální je Mills 1,3 ccm.
– Kvalita balsy je ve stavebnici přijatelná, převládá balsa spíše lehká. Vzhledem k prodejní ceně stavebnice je to asi maximum možného.
– Výborná je kvalita vícevrstvé překližky.
– Lipový hlavní nosník křídla o původním průřezu výrazně zlepšuje pevnost a v dané době určitě mohl být použit.
– Kvalita frézovaných výřezů z balsy vyžaduje dopracování. Díly ale nejsou opálené a vzhledem k láci stavebnice kvalita odpovídá cenové hladině.
– Materiálový komplet urychlí celkově stavbu odhadem o tři hodiny, mnoho času ale ušetří majitel tím, že nemusí pracně shánět materiál, který obvykle nakoupí v mnohem větším množství, než potřebuje pro vlastní stavbu.
– Tím, že stavebnice neobsahuje potahový materiál, umožňuje různou volbu staviteli, aniž by musel „odebrat“ materiál potahu, který třeba nepoužije a který by samozřejmě zdražil vlastní stavebnici.
Jaké nedostatky měla uvedená stavebnice?
– Neodpovídající nosník náběžné hrany křídla, závadu lze odstranit bez nároku na vyšší náklady výrobce.
– Podvozkový drát měl průměr vhodný pouze pro „přišitou“ variantu podvozku. Lépe je vkládat průměr 2 mm, který lze použít i do pouzdra oddělitelného podvozku.
– Dbát na výběr stejné hmotnostní kvality frézovaných odtokových lišt křídla.
– Jedná se o model skutečně v historii dobře doložený, bylo by vhodné dodat i opis originálu publikace modelu pro větší autenticitu. Náklady by vzrostly asi o 10 Kč na stavebnici. Za to by to určitě stálo.
– Popis stavebního postupu by měl být podrobnější, vzhledem k tomu, že model budou vyhledávat hlavně noví zájemci o historické modely, nebo „sváteční“ modeláři, kterým nemusí být některé detaily zcela zřejmé.
Závěr:
Vzhledem k pořizovací ceně stavebnice a tím co umožňuje z hlediska historické autenticity a vhodnosti modelu jako prvního historického modelu pro začínající zájemce v autentickém historickém modelářství, hodnotím stavebnici jako velmi zdařilou.
Školní klasifikací hodnotím známkou chvalitebně.
Využití stavebnice mohu doporučit jako jednu z možností stavby modelu i pro použití na našem sletu modelů Tomboy v Havlíčkově Brodě 4. 6. 2016
Firmě Classic Models patří za tuto stavebnici bezesporu poděkování a přeji jí další takto zdařilé stavebnice historických modelů.
Tomboy Jiřího Veinfurta startuje ke svému prvnímu letu na letišti v Robčicích.
P.S. Dle sdělení výrobce byl problém nosníku náběžné hrany již vyřešen vložením lipového nosníku 4×4 a rovněž drát podvozku je vkládán o průměru 2 mm. Směrovka je již rovněž dodávána ve frézované podobě.
Psáno v Plzni 13. 3. 2016
Sletu modelů Tomboy 3x Zdar!!! Karel Slupský