Celostátní slet modelů Tomboy.
Slet modelů Tomboy
V klubu historických modelů a motorů vznikla, za dobu jeho existence, celá řada naprosto unikátních, nikde jinde nevídaných modelů, navíc často poháněných originálními motory. Pravidelní čtenáři našich stránek sledující reportáže z našich sletů, se potom často dostavují jako diváci na naše akce. Obvykle odpovídáme přímo na letišti na celou řadu dotazů. V diskuzi potom slyšíme, často i od zkušených modelářů, povzdech nad stavební složitostí, pracností a složitou obsluhu benzinových jiskřivých motorů. Dalo by se to shrnout do jedné věty: „Máte krásné, historicky věrné modely, ale jsou na mne moc náročné, zatím si na to netroufnu.“ Osobně se domnívám, že vše je pouze o motivaci. Zejména mladá generace modelářů, či spíše příznivců leteckých modelů, už prakticky nezná klasické stavební postupy a setkal jsem se i s tím, že prakticky neviděli modelářský spalovací motor v provozu, natož historický.
Nedávno jsem dostal zajímavou nabídku od Petra Mareše, majitele Classic Models. Petr věděl, že jsme sháněli v klubu několik motorů Classic 0.6 v době, kdy byly zcela vyprodány. Sděloval, že jsou opět dostupné. Při této příležitosti mi napsal, že upravil svoji dodávanou stavebnici modelu Tomboy tak, aby byla ve shodě a odpovídala i stavebním pravidlům našeho klubu. Zároveň jsem obdržel docela zajímavou nabídku: „Zorganizujte nějakou soutěžní akci pro modely Tomboy a já Vám každý rok věnuji jednu stavebnici Tomboye, jako cenu pro vítěze.“ Z počátku jsem nabídce nevěnoval mnoho pozornosti, neb na našich letových akcích je soutěžení spíše okrajovou záležitostí a soutěž je pořadateli vkládána spíše pro zábavu těch, kdož se bez tohoto druhu adrenalinu nemohou obejít. Nicméně, znáte to! Červík v mojí mysli začal hlodat. Proč to vlastně nezkusit, proč neudělat nějakou aktivitu především pro příznivce historických modelů i mimo náš klub, proč nemotivovat lidi ať si zkusí postavit, zalétat a přijít na naší akci s jednoduchým, dostupným a dobře létajícím modelem? Navíc dostupnost a existence vhodného spalovacího motoru pro ty, kteří žádný vhodný motor nevlastní, v podobě pohonné jednotky Classic 0,6, která sice není motorem historickým, ale svojí charakteristikou z něho vychází, byly pro mne silným argumentem pro!
Sám jsem se rozhodl vyzkoušet nabízenou kombinaci stavebnice a mě samozřejmě známého motoru a obé objednal. Test stavebnice bude předmětem některého z dalších příspěvků. Již teď, po stavbě draku modelu, doslova za dva dny, říkám ANO.
Velmi vhodnou motorizaci modelu představuje MP JET Classic 0,6
Nezbývalo, než vymyslet, kde akci zorganizovat, jakou jednoduchou letovou úlohu létat, jak zajistit, aby zároveň mohly létat i jiné motory, než zmiňovaný Classic 0,6. Vše musí být organizačně nenáročné, zároveň musí akce přitáhnout hlavně nečleny našeho klubu, nové zájemce o historické modely. Zároveň jsem trval na tom, že akce bude součástí některého našeho sletu, aby noví zájemci měli možnost shlédnout i naše velké historické motoráky v akci a měli evt. další motivaci zkusit něco složitějšího. Vzal jsem všechny tyto faktory v úvahu a napsal Petru Knobovi. Jako nejvýhodnější místo konání sletu modelů Tomboy, mi totiž vyšel náš slet v Havlíčkově Brodě. Je to uprostřed republiky, na velkém letišti a bývá tam i dosti diváků. Petr, jako hlavní organizátor akce nebyl proti a tak máme místo konání.
Zbývalo vymyslet jednoduchou, létatelnou, organizačně nenáročnou kategorii….
O vánočním poletování v Plzni jsme vyzkoušeli létání s malými historiky na dva ccm paliva, soutěž o nejdelší nalétaný čas v pevně daném letovém okně. Vlastně takové malé Texaco bez dalších limitů. Pro netermické počasí ideální, ale co v počasí s výskytem termiky? Ale proč vlastně ne? Kdo umí termiku využít, ať si zalétá. Vždyť taktika létání s původně volnými modely byla vlastně stejná. Zvítězil ten, kdo dokázal odstartovat do „bubliny“a model dohledal… A tak vyzkoušíme následující pravidla:
Ke stavbě je možno využít i stavebnici vyráběnou Classic Models.
Stavební a technická pravidla:
Obecně platí stavební pravidla platná v KHMM již téměř 5 let. Zájemcům je doporučuji na našich stránkách pročíst před stavbou.
Stručně shrnuto pro model Tomboy:
– možno použít pouze model Tomboy o velikosti 36 a 44 palců, který byl prokazatelně publikován do konce roku 1950 /viz články na našich stránkách/.
– jako pohon možno použít libovolný spalovací motor. Elektromotory použít pochopitelně nelze.
– každý použitý motor má nárok pouze na 2ccm paliva. Pokud není výrobcem dodaná nádrž o tomto objemu, možno použít například injekční stříkačku této velikosti se zalepeným pístem na této hodnotě, případně jinou nádrž, vždy však pouze o tomto maximálním objemu.
– Na potah modelu mohou být použity původní materiály papírové, nebo papír imitující. /Čiré nažehlovací fólie nikoliv/.
– V konstrukci modelu jsou povoleny pouze úpravy související se zabudováním RC ovládání.
S modelem Tomboy létá i Petr Knob z Chotěboře.
Soutěžní pravidla:
– soutěžní lety probíhají v pevně daném letovém oknu, jehož délku určí pořadatel podle momentálních povětrnostních podmínek a počtu soutěžících.
-soutěžící má právo vykonat a nechat zapsat maximálně 3 měřené lety – pokusy, z nichž nejdelší je započítáván do celkového pořadí.
– po nastartování a seřízení motoru má soutěžící právo doplnit nádržku 2ccm na plný objem paliva
-měřený čas začíná startem modelu a končí dotykem se zemí, nebo ztrátou viditelnosti modelu. Přistávací plocha se neurčuje.
– způsob měření času určuje pořadatel, nejčastější bude metoda vzájemného měření. Na startovišti bude pouze jeden, pořadatelem vybraný zapisovatel a kontrolní časoměřič. Zároveň je oprávněn kontrolovat palivové nádrže a jejich objem.
– starty modelů probíhají pouze z prostoru určeného pořadatelem.
– opravné pokusy /např. při zhasnutí motoru po startu/ nejsou povoleny.
– není stanoveno žádné maximum. Vítězí nejdelší let.
– vítězný model může být podroben technické kontrole např. při pochybnostech o objemu nádrže, úpravě konstrukce a podobně.
Modely Tomboy na letišti v Táboře 9.5.2009
Kdy a kde se bude letošní akce pro modely TOMBOY létat?
1. ročník celostátního sletu a soutěže modelů Tomboy proběhne na sletu Klubu historických modelů a motorů CZ dne 4. června 2016 na letišti v Havlíčkově Brodě. Začátek sletu bude určen pořadatelem pravděpodobně na 10. hodin.
Hlavními sponzory akce budou pro soutěž modelů Tomboy firmy Classic Models a VN Dental s.r.o. Vítězové obdrží diplom a věcnou cenu. Dalším případným sponzorům akce se nebráníme. Každý účastník akce zároveň obdrží pamětní list na tento první ročník. Termín a způsob přihlášení bude určen zhruba měsíc před akcí a zájemci budou včas informováni na stránkách KHMM.
Pro létání s modely Tomboy bude vyhrazena část modelářského letiště mimo hlavní dráhu, neb na ní budou probíhat starty a přistání ostatních účastníků sletu KHMM s velkými motorovými modely.
Zveme na tuto akci všechny majitele modelu Tomboy v autentickém provedení. Účastník nemusí být členem žádného klubu ani SAMu. Touto akcí chceme podpořit létání s jednoduchým historickým modelem s doloženou publikací a dostupným a autentickým plánem. Věříme, že touto formou objevíme další nadšence, kteří se třeba rádi s modelem účastní i některých dalších akcí našeho klubu. Předpokládáme, že se tato akce pro modely Tomboy bude konat každoročně a že založíme novou tradici monotypového létání i pro nečleny našeho klubu.
Model na snímku je postaven ze stavebnice Classic Models a stavba do této podoby trvala jeden víkend, zhruba 20 hodin.
Všem historikům, stavitelům a majitelům 65 let staré konstrukce modelu Tomboy, v duchu našeho hesla: 3x zdar!!!
V Plzni 21. 2. 2016 Za KHMM Karel Slupský