4. Neletový Slet KHMM
Dražice 30. ledna 2016
Jak již bylo v předstihu avizováno, tak letošní, již čtvrtý Neletový Slet KHMM se uskutečnil v sobotu 30. ledna 2016 v Dražicích u Tábora, v šenku zvaném Zlatá Brána. Odkaz maleznete zde.
Opětně jsme využili služeb této restaurace, příjemné obsluhy a díky majiteli bylo vše připraveno k naší absolutní spokojenosti. Možná z Dražic uděláme tradici našich Neletových Sletů….
Kolem jedenácté dopolední hodiny přijíždím do Dražic a na parkovišti je již několik nedočkavých účastníků tohoto Sletu. Tak tedy hurá přátelé a vzhůru do šenku!
Nevím, čím je to způsobené, snad konjukcí Merkura a Venuše, či snad něčím úplně jiným, ale schází se nás na této již tradiční akci čím dál, tím více. Nebo je to prostě tím, že jsme se delší čas neviděli… Letos celkem dvacet čtyři členů KHMM a pár doprovázejících manželek. Nejdál to měl opětně Michael Vosika z Rudy nad Moravou! Ale dorazil!
Po nezbytném přivítání a první kávě se začíná rozvíjet čilá konverzace a každý spěchá se svou cihličkou do pomyslného sletového díla. Jsme svědky přehršle předložených stavebních podkladů a vystavených historických motorů. Nicméně otázkou prioritní je stav webstránky KHMM. Veškeré dotazy se snažil zodpovídat Zbyněk Vedral, který se opětně ujal správy našeho webu a z jeho přednesených informací zmíním to nejdůležitější:
– Současná podoba webu je v tzv. základním nastavení a bohužel již není možné její „překlopení“ do podoby než k tomuto došlo. Vazby v rámci databáze webu jsou zrušeny.
– S otázkou jak dále, jsme se trápili dost dlouho a momentálně se jeví jako nejlepší řešení to, že vznikne NOVÝ web KHMM, který zachová veškeré již publikované informace, ale v novém grafickém provedení. Jen je potřeba trpělivosti, neboť to není práce na pár dnů… Tak nám držte palce!
A je čas poobědvat. Na stole se objevuje vepřová, gulášek, nebo řízek a všichni „mlaskajících si“ od ucha k uchu si pochutnávají na servírovaných pochutinách ( tak to je větné spojení…).
Následuje čilá konverzace, kdy si při kávě sdělujeme naše nejnovější poznatky a chlubíme se přírůstky do našich sbírek. Největší kolekci historických motorů přivezl Luboš Zálabák, Petr Knob a Jarda Pipek.
Prostě se bylo na co dívat a nad čím diskutovat. Jednu ze zajímavostí přivezl ukázat také Petr Flídr. Jedná se o nedokončený detonační motor – boxer. Vrtání a zdvih tohoto motu je 11mm, objemově se dostáváme cca na 2x1ccm. Takto motor rozpracoval pan Petr Hlaváček z Úval. Pevně věřím, že se Petrovi Flídrovi podaří motor dokončit a zprovoznit.
Další ze skvostů nám nabídl k prohlídce Jarda Pipek. Jedná se o motor Super Cyclone, ale ponechme prostor ke komentáři samotnému majiteli tohoto motoru:
Je to vzácný motor Super Cyclone vyrobený v červnu 1940, označení má „G-R – NEW race car engine“ a je to úplně první typ z té dlouhé řady těchto motorů, který má obsah zmenšený na .604 cu. in. (10 ccm). Je trochu atypický právě tou „tenkou“ dolní přírubou válce, protože motory s touto „tenkou přírubou“ (vyráběné od roku 1939 až do začátku roku 1940) měly vždy obsah .647 cu.in. (tj. asi 10,8 ccm)! Ten zmenšený obsah .604 cu. in. se tehdy začal vyrábět kvůli pravidlům pro závodní upoutaná auta (která byla v USA tehdy velice populární!), u kterých byl maximální povolený obsah 10 ccm! Tento „redukovaný“ (R = Reduced) obsah 10 ccm měly ho potom již všechny pozdější typy motorů Super Cyclone a ty byly proto označovány jako „GR“…
Tento speciální „race car“ motor byl sériově opatřen těžkým ocelovým setrvačníkem (motor s ním váží 513 gramů – normální „letecký“ motor vážil 283 gramů!) a byl také standardně dodáván s výfukem „otočeným“ na tehdy neobvyklou „druhou stranu“, protože ta upoutaná závodní auta jezdila po okruhu v protisměru „otáčení hodinových ručiček“, takže výfuk potom byl na „správné“ vnější straně okruhu a prskal tak olej vně povrchu závodní tratě…
Fotografii toho motoru s číslem 21 jsem naskenoval z nejlepší americké knihy o motorech „American Model Engine Encyklopedia“, kde je ten motor dost podrobně popsán…
Ten motor jsem si kdysi koupil přímo od pana Billa Bickela, což je asi největší americký „specialista“ na motory Super Cyclone a je i autorem té fotografie otištěné v té zmíněné americké knize (a také i autor všech ostatních fotografií tohoto motoru v té knize uveřejněných…). Dokonce si myslím, že ten motor na fotografii v Encyklopedii je přímo ten kus, který mám teď já, protože před nedávnem pan B. Bickel rozprodával některé motory ze své sbírky Cyclonů…!
I když si své „sbírkové motory“ vždy osobně nahazuji a zkouším, tak tento motor jsem si zatím nikdy nenahodil, protože jsem zjistil pohledem do výfuku, otvorem pro svíčku a hlavně podle stavu přerušovače (který má absolutně „neopotřebovaný“ ten „bakelitový kluzák“ pohyblivého kontaktu), že nebyl nikdy nastartován a bylo mi tedy líto ho „načínat“, když je to takový „historický unikát“ ve stavu NEW…
.
Přátelé, a pak, že není Jarda chodící encyklopedie. SMEKÁM a pomyslný širák odhazuji v dál!
Další raritu nám přivezl ukázat Pavel Panský. Byť se nejedná o „motor historický“, tak jde o krásnou ukázku fortelu a zpracování. Boxer o objemu 2 x 20 ccm, pochopitelně benzínový a čtyřtaktní… Největší motor dnešního setkání…. Tento funkční motor vyrobil pan Milan Petrovický z Chotěšova.
Čas rychle plynul a po poobědní kávě jsme doladili kalendář akcí na tento rok již je šestnáct!
Tak se máme na co těšit a rádi na těchto akcích přivítáme další fandy historického modelářství. Máme, před sebou dvakrát slétnout Sylván a poté se již budeme těšit na první letošní Slet a tím bude dubnové polétání na Všeni, kde bude vložena letová akce s názvem VOSA na gumě. Bude se jednat o volné polétání s modely VOSA, které budou tentokrát vypouštěny z „gumicuku“ sestávajícího se z deseti metrů gumy a dvaceti metrů silonu. Je to nápad, je to nápad organizátora polétání na Všeni Pepíka Bezemka. Tak se budeme těšit a uvidíme, co z toho vzejde.
A tady jsou další fotky z dnešní povedené akce.
V průběhu odpoledne se pomaloučku přišli rozloučit Ti, kteří museli pospíchat ke svým domovům. No nic, uteklo to naše neletové setkání, jako voda… Pamětní listy jsou rozdány, samolepky taktéž a my se rozjíždíme zpět ke svým domovům. Máme za sebou tentokrát již 4. Neletový Slet KHMM. V mých očích byl úspěšný!
Děkuji všem, kteří přijeli a nezbytně:
Historikům třikrát zdar !!!
Fotografie do galerie poskytnul Stanislav Knob a moje maličkost. Odkaz na ni naleznete zde.
31.1.2016 Ladislav Kulhavý