Historické modely v Anglii
Trochu historie…
Při hledání dalších podrobností o konstruktéru C. E. Bowdenovi v souvislosti s modelem Mouse, který jsem postavil, dostal jsem se na zajímavé stránky Antique Model Aircraft. Dokumentující historii stavby leteckých modelů (a létání s nimi) ve Velké Británii. Zaujaly mne především motorové modely se spalovacími motory. A je se na co dívat. Tak se i Vy koukněte na to nejzajímavější, co mne zaujalo.
David Stanger rok 1905. Výkon 1 ¼ h.p. 1300 ot/min. Čtyřválcový vidlicový čtyřtakt.
Fotografie z předvádění Stangerova modelu v Londýně a v Bradfordu v roce 1908!
Na dalších obrázcích je Stangerův model z roku 1914 poháněný vidlicovým dvouválcem. 19.4.1914 uskutečnil v Hendonu rekordní let v trvání 51 sec!
Další Stangerův model z let 1922-24, opravdová dvouplošná klasika.
Na další sadě obrázků je model Hawk-Special od Herberta Dowsetta. Fotografie byly pořízeny na setkání T.M.A.C. ve Wimbledonu 1.3. 1930. Model byl poháněn jednoválcovým dvoutaktem s výkonem ½ h.p. otáčky 1200/min. Vrtule o průměru 600 mm. V roce 1934 vydal Harald Martin ve Švédsku knížku „Modellplansflygning“ kde je popsána stavba tohoto modelu.
Následuje můj oblíbenec C.E.Bowden a jeho model Kanga v roce 1933. V roce 1932 v Heathrow s ním provedl rekordní let v trvání 12min. 48sec. Pohon americkým motorem Wall upraveným z lodního motoru, objem 28 ccm, vrtule průměr 560mm. Rozpětí horního křídla 2134mm, spodního 1829mm. Profil křídel R.A.F. 34.
Bowdenův model GULL z roku 1933.
A ještě Bowdenův model Blue Dragon z roku 1933. Originál modelu se dochoval do dnešních dnů a po renovaci, létá s původním motorem.
Článek z Flightu z roku 1935 o novém motoru A.E.Jones o objemu 9,9 ccm.
Anglický motor Atom Minor o objemu 15ccm vyráběný v letech 1932-1934.
Atom Minorem poháněný model D.A.Pavelyho, rok 1933 (pravděpodobně).
Model R.J.Threvithicka
Nádherná zástavba motoru Brown Junior, na boku je vidět časovač vypnutí zapalování.
Detailní foto časovače.
Další Trevithickův model z roku 1935, motor Brown Junior.
Foto modelu na základně RAF Northolt.
Následuje Trevithick se svým modelem v TV reportáži, rok 1938.
Veškeré údaje jsem čerpal z internetových stránek Antique Model Aircraft.
V Praze dne 16.1.2016 František KOHOUT