Victor Ernest Smeed
Vzpomínka na vynikajícího konstruktéra.
Victor Ernest Smeed.
Nedávno jsme si díky skvělému článku Jardy , který naleznete zde, připomněli výročí 65 let od vzniku legendárního modelu Tomboy konstruktéra Victora E. Smeeda.
Na dnešní den připadá výročí poněkud neveselejší – jeho rodina, přátelé a obdivovatelé si připomenou 5 let od jeho smrti (+ 4.1.2011), a tak dovolte aby i náš klub KHMM uctil památku vzpomínkou a medailonkem tohoto velkého konstruktéra a člověka.
Vic, jak se mu říkalo, se narodil 1.října 1923 v Herne Bay, poblíž města Canterbury v hrabství Kent jako jeden ze 2 bratrů. Již od 6ti let se začal zajímat o modely lodí a letadel, v 8mi se dočkal prvních kloudných výsledků a tento koníček mu vydržel po celý život. Ve svých mladých letech pomáhal v písmomalířské dílně a obchodu jeho otce Smeed Smart Signs, zde určitě získal a utužil kresličské dovednosti, které pak patřičně zúročil.
Po ukončení studia na gymnáziu nastoupil ve věku 18 let do Royal Air Force, rychlým postupem se stal bojovým stíhacím pilotem létajícím na Spitfire, létal po zbytek 2.světové války a dosáhl hodnosti Acting Squadron Leader (S/Ldr = odpovídá čs.hodnosti major).
Vic dostává svá „křídla“.
RAF, 1942
Po skončení války a dokončení služby mu bylo nabídnuto setrvání v armádě a postup, on se však rozhodnul pro odchod do civilního života. Měl možnost pokračovat v otcově písmomalířství na plný úvazek, ale on si vybral svoji cestu a v roce 1946 si otevřel v Canterbury modelářský obchod. Stál u rozvoje klubu Canterbury Pilgrims Model Flying Club a věnoval se kreslení výkresů modelů a psaní článků, zpočátku jen pro časopis Aeromodeller (dále jen AM).
Věnoval se aktivně soutěžnímu létání a v roce 1952 získal hlavní trofej národního šampionátu Queen´s Cup v kategorii volných modelů letadel.
Rok 1952, pohár Queen´s Cup předává Sir Frank Spriggs,ředitel letecké výrobní společnosti Hawker Siddeley .
V roce 1953 byl jmenován asistentem redaktora časopisu Model Maker, postupně prošel pozice v dalších časopisech či byl jejich přispěvovatelem, jako Model Mechanics, Model Boats, Radio Control Models and Electronic, Meccano Magazine až po časopis Aeromodeller, kde zanechal svoji největší stopu. Případně byl místy žádaným autorem „na volné noze“.
Za svůj život napsal více než 30 knih a příruček věnovaných modelařině, modelům letadel a lodí, ale i automobilovému a železničnímu modelářství. Jeho rozlet a rozměr byl skutečně bez hranic, vždyť i když to byl zdánlivě příznivec „volného letu a jízdy“ svých modelů, enormně se zajímal o rozvoj a využití RC řízení. Jeho knihy byly též přeloženy do několika světových jazyků.
Co se týče publikací s leteckou tematikou, které nás zajímají především, šlo od příručky – jakési kuchařky „jak na to“ Aeromodelling přes upoutané modely, modely CO2 až po makety a encyklopedické či sbírkové knihy skutečných letadel.
(z knih tu namátkou vybírám 2, na jejichž obale je Vic zvěčněn)
Modelářská „kuchařka“ z roku 1955 (na obálce je Vic s modelem Pushy Cat, 1953)
Tato kniha byla vydána v roce 1970.
Abychom měli média pokrytá kompletně – v roce 1985 natočil pro Chanell 4 TV a Ulster TV 4 seriály o stavbě modelů, zvláště ale lodí (své modely v pořadech stavěl), podle všeho jsou pořady uchované a stále dostupné na DVD (jsou k dostání v externí databázi Spruce Studios).
Mimo modelářský život měl pochopitelně i život soukromý – který se však chtě nechtě s tím modelářským dokonale prolínal.
Za války se stal výborným hráčem na klarinet a vystupoval v tanečním bandu. Lásku k hudbě pak přenesl na taneční parket, s oblibou se věnoval večerním společenským tancům se svojí ženou Margaret (a asi proto vytvořil např. v r.1952 sérii 4 modelů s názvy Samba, Rumba, Tango a Conga, a navíc model lodi Veleta).
Margaret byla šikovnou švadlenou a říká se, že občas manžela žádala o pomoc se střihy na složité tvarované límce (inu, opláštění lodí je dokonalou lekcí sférických ploch).
Ta si ale též občas posteskla, že kdyby netíhla stejnou vášní pro vodní plochy a výlety k jezerům jako manžel, asi by ho v letních měsících a víkendech velmi málo viděla, protože kromě modelů lodí a lodím obecně se věnoval aktivně i jachtingu.
S Margaret měli 2 dcery – Vivienne a Michele, a Vic své „ženy“ rád zapojoval do focení svých modelů a výtvorů, takže je můžeme občas spatřit u jeho článků a publikací.
Vic si tak užíval i role strýce a dědečka.
Margaret a model Pushy-Cat (r.1953)
Vic a model Coquette (r.1950)
Margaret s rodinou na Vica vzpomíná jako na dokonalého skromného gentlemana, vždy se podivujícího zájmu a obdivu, který vzbuzoval – on prý jen chtěl vytvářet návrhy a modely, které budou dělat lidem radost a budou úspěšně fungovat, a jestli prý jednou přispějí v rozvoji nebo byť jen udržení budoucích generací, bude neskonale šťastný. A myslím že mi dáte za pravdu – tohle se mu povedlo dokonale!
Vraťme se k jeho modelům – především letadel.
Jelikož zájmovým obdobím KHMM je konec roku 1950, mohlo by se říct že Vic pro nás zanechal „pouze 5 modelů letadel“, což je zdánlivě velmi málo. Ale to bych se neodvážil vyslovit, uvážíme-li právě nedávno vzpomínaného legendárního Tomboye z Aeromodelleru 11/1950 – už to by bylo dostačující !
Prvním známým byl gumou poháněný model Victoria Parker z r.1939, rozpětí 32“ – jeho originální plán se nedochoval (patrně ani foto) a model znovu vyšel za přispění vzpomínek a stavebního popisu samotného autora v AM 8/1986.
Victoria Parker (replika)
Model je pojmenovaný po místě létání – Victoria Park.
Další v řadě je motorový model Ethereal Lady, uveřejněný v AM 6/1948. Model o rozpětí 48“ byl poháněn benzínovým motorem Ohlsson 23, alternativně pak dostupnými detonačními motory Mills, E.D. nebo MOVO.
(omluvte zde, prosím, nízkou kvalitu fotografií, ale bez nich by nebyla informace kompletní. Pokusíme se je výhledově zajistit v lepší kvalitě a vyměnit).
Ethereal Lady (r.1948)
Model drží konstruktérův bratr Bill
Nezanedbal ani upoutané modely – polomaketa jménem Virago, vydáno v AM 1/1950. Model o rozpětí 30“ byl poháněn motory v rozmezí 1,25 – 3,5 ccm. K popisu stavby doplnil i vlastnoruční karikaturní vtipnou kresbu o tom, jak by to nemělo dopadnout…
Virago (r.1950)
Pak je tu můj mazlíček – už jménem je k tomu model předurčen: Coquette, malebný dvouplošník o rozpětí pouhých 30“, vydaný v AM 7/1950. Model byl poháněn dostupnými detonačními motory Mills 1.3 nebo E.D. „Bee“, druhý model konstruktéra pak i motorem Mills .75.
Model byl dokonale rozebíratelný a skladný do krabice 30“x 6“x 5“ , což coby cestovatel na slety vlakovou dopravou kvituji a rozhodně se chystám toto tvrzení ověřit v praxi – jak jinak než stavbou tohoto rozkošného modelu, tak vyhlížejte krabici daných rozměrů, přátelé .
Coquette v kostře (1950)
Coquette v rozloženém stavu…
A dále je tu již zmiňovaný Tomboy z AM 11/1950 – viz vyčerpávající článek Jaromíra Pipka.
Tomboy – kolová verze
Tomboy – plováková verze
Modely Vica Smeeda byly údajně poznamenány jeho létáním na Spitfirech, protože prý tvrdil „že správné letadlo musí mít kabinu a vrtuli“ – a to až na vyjímky plnil. Taktéž se někdy neostýchal připomenout zbarvení modelů dle bojových strojů RAF.
Napadlo mne z první, jestli je nápis na jeho modelech „Pilgrims“ (viz třeba Coquette, a lze nalézt i další) poznamenán přečtením díla pan Terryho Pratchetta, ale znalec ví, že v r.1950 byly tomuto spisovateli 2 roky – názvem je poukazováno na Canterbury Pilgrims M.F.C., kterému i předsedal.
Sestřičky – Etheral Lady v markingu RAF a Coquette s insignií „Pilgrims“.
Kompletní tvorba v letecké modelařině, i ta za hranicí r.1950 je dokonale zmapována zde. Případně je k nahlédnutí v kolekci plánů modelů autora, uveřejňované k prodeji v časopisech AM.
Vic Smeed – collection 1
Vic Smeed – collection 2
Z jeho pozdější tvorby ve fotografii jen namátkou ty, na nichž je autor s modely zvěčněný.
Hell´s Belle – 1951
Madcap – 1952
Tom Thumb – 1954
Mamselle – 1955
Přítomnost Vica na letištích a modelářských akcích byla vždy ozdobou a ctí, často se objevoval a většinou i aktivně létal s modely na letištích Middle Wallop a Old Warden.
Vic s modelem Soubrette v roce 2008.
Bylo mu jistě potěšením a zadostiučiněním, že na ploše i ve vzduchu vidí tolik „svých“ modelů a na většině akcí se též létaly tematické soutěže, zaštítěné jeho jménem či modelem, například dodnes létaný a tolik populární v SAM35 a SAM1066 „Tomboy competitions“.
Za všechny bych zmínil přímou vzpomínku jednoho účastníka akce na Old Warden, o kterou se jeden z jeho obdivovatelů podělil na diskusním fóru.
Vic se rád aktivně do soutěží v jeho jméně či modelu zapojoval, vybíral nejhezčí modely a ty se pak utkaly o jeho cenu, jindy rozhodovala ladnost a autentičnost letu – vždy překvapení!
Jeden rok, za krásného slunného dne se Vic usadil kus od startu směrem po větru na židličce pod slunečníkem a vyhlásil, že kdo u něj přistane nejblíže, ten prostě vyhrál! Snažili se všichni a vyhrál vlastně on sám, protože mohl dělat to, co si předsevzal – cituji „koukat se na své dílo ve všech barvách duhy“ .
V.E.Smeed se podílel i organizačně na akcích SAM35, SAM1066 a velkých národních akcích, stejně tak i mezinárodních jako třeba ME SAM volných modelů na Middle Wallop.
I zde měl podporu a pomoc své manželky, nikdy se nesnažil příliš na sebe upozorňovat – což mu bylo vlastní.
V roce 2001 byl zaslouženě uveden do síně slávy SAM (Hall of Fame) po bok dalších velikánů.
V roku jeho smrti přišel modelářský svět a citelně i Anglie o hodně osobností zvučných jmen, jedním z nich byl velmi krátce po skonu Vica i Alec Gee, který mu byl dlouholetým korektorem, editorem a spoluautorem mnoha děl – hlavně pak ale jeho přítelem.
Kdybychom chtěli mapovat jeho činnost v jeho nejproduktivnějším odvětví – modely lodí, bylo by to VELMI obsáhlé, ale to není naší stěžejní odborností ani cílem.
Vypovídající je již zmíněné množství knih a hlavně – ve specializovaném čísle časopisu Model Boats (k 65tému výročí jeho vzniku) bylo vzpomínce na Vica věnováno plných 11 stran, z toho na 5i stránkách byl malým písmem v tabulkách uveden snad kompletní soupis jeho modelů, plánů a výkresů lodí! A na jeho jméno pak i dále v textu celého čísla narazíme co chvíli.
Model Boats Special 2015 (dobový snímek s lodí Genie v roce 1975).
Právě i díky tomuto časopisu a příspěvku Tonyho Hadleye jsem mohl poskládat a přiblížit vám život a dílo Victora Ernesta Smeeda, který odešel do modelářského nebe 4.1.2011, a já pevně doufám že TAM mají i vodu, ke které stejně tak jako k nebi patřil, případně oba živly spojil.
Rozloučil bych se asi poslední veřejně známou fotografií Pana Smeeda a přáním, které by z jeho úst i ruky jistě zaznělo dnes stejně jako kdysi, když je signoval do knihy.
Vic ve věku 86 let v porotě na výstavě lodí v St. Albans.
Bez komentáře …
Tedy s prvními dny nového roku: Best wishes …
A Vám, pane Victore Erneste Smeede – srdečné díky, nezapomeneme!
Michael Vosika, 2016
Použité zdroje:
časopis Model Boats Special ( k 65. výročí vzniku) – článek autora Tony Handley, 2015
Seznam leteckých modelů konstrukce V.E.Smeeda
http://aero-modeller.com/files/2012/12/Vic-Smeed-All-Plans.pdf
SAM Hall of Fame & Biographies
http://www.antiquemodeler.org/sam_new/aboutsam/halloffame_index.html
Webové stránky Model Engine News – nekrolog autora Ron Chernich, leden 2011
http://modelenginenews.org/people/smeed.html
Webové stránky časopisu Model Boats a jeho diskusní fórum
http://www.modelboats.co.uk/news/article/vic-smeed’s-model-boat-designs/15490
http://www.modelboats.co.uk/forums/postings.asp?th=70435
diskusní fórum RC groups.com a materiály tam uveřejněné
http://www.rcgroups.com/forums/index.php
Časopis Aeromodeller – publikované výkresy zájmových modelů a fotografie k nim