TOMBOY – legendární anglický historický model má letos v listopadu výročí 65 let !
U známých a oblíbených historických modelů nebo motorů si občas připomínáme některá jejich „významná výročí“ a mezi takové opravdu „známé modely“ určitě patří anglický motorový model TOMBOY, který vznikl v roce 1950, takže má letos má „půlkulaté“ výročí 65 let od svého vzniku!
Model TOMBOY zkonstuoval pan Victor Ernest SMEED a jeho plánek, doplněný 5-stránkovým velice podrobným návodem ke stavbě, obsahujícím i 14 „instruktážních“ fotografií některých detailů konstrukce, vyšel poprvé ve světoznámém anglickém modelářském časopise AEROMODELLER v listopadu 1950 (November 1950) a v průběhu následujících let stal přímo „legendou“, kterou dodnes s oblibou staví historičtí modeláři po celém světě a i u nás!
TOMBOY je typický kabinový model ze začátku padesátých let minulého století, jakých tehdy sice vznikaly desítky po celém světě, ale tento model se opravdu výrazně „zapsal do historie“ velkou oblibou mezi modeláři, hlavně díky jeho „jednoduché eleganci“, snadné stavbě a výborným letovým vlastnostem! Jeho autor V. E. Smeed (narozen 1.10.1923, zemřel 4.1.2011) byl velice zkušeným modelářským kontruktérem, který ve známých anglických modelářských časopisech Aeromodeller, Model Maker a dalších sice uveřejnil desítky výkresů svých pěkných modelů letadel (volně létajících i rádiem řízených…), lodí a aut, ale nejznámější je asi právě jeho malý „sportovní“ kabinový hornoplošník TOMBOY!
Ten se mu tehdy skutečně podařil! Je totiž krásnou ukázkou toho, že i velice jednoduchý „školní“ model, s „hranatými“ obdélníkovými půdorysy křídla a výškovky, může vypadat přítažlivě a líbí se i ve svém „důchodovém věku“, tedy i po 65 letech od svého vzniku!
Byl to model opravdu jednoduchý, celobalzové konstrukce, přiměřeně robustní a velice snadno postavitelný, proto byl v době jeho vzniku doporučován jako první motorový model pro začátečníky, kteří již mají určitou praxi se stavbou jednoduchých modelů větroňů.
Originál TOMBOY byl samozřejmě volně létající, trup měl „klasickou“ příhradovou konstrukci z balzových lišt o rozměru 3/16 x 3/16“ (tj. asi 5×5 mm) a křídlo i výškovka měly známý a oblíbený profil CLARK-Y. Model byl na původním výkrese nakreslen se dvěma druhy křídla a výškovky, které se lišily jen počtem žeber a rozpětím – „základní provedení“ mělo rozpětí křídla 36“ (tj. 914,4 mm) a bylo určené pro pohon motory o obsahu 0,5 – 1 cm3, pro motory o obsahu 1,3 – 1,5 cm3 bylo doporučeno zvětšit rozpětí křídla o 2 žebra na každé straně, takže výsledně mělo rozpětí 44“ (tj. 1.117,6 mm) a výškovka se v tomto případě zvětšovala o jedno žebro na každé straně straně.
Model byl tedy značně „univerzální“, neboť umožňoval volbu a instalaci motorů různých velikostí – na výkrese jsou zakresleny instalace anglických detonačních motorů MILLS 0,75 cm3, AMCO 0,87 cm3, E.D. BEE 1 cm3 a ELFIN 1,46 cm3…
Jeho „univerzálnost“ byla skutečně velká, protože kromě normálního dvoukolového podvozku jej bylo možno také postavit také i s plovákovým podvozkem pro starty z vody, který byl také nakreslen na tom originálním výkrese (a s ním byl i také barevně nakreslen dokonce i na obálce toho Aeromodellera č. 11/1950 – viz. foto č. 1)! Plováky byly tři, dva byly připevněné na podvozkové vzpěře a třetí, velikostí i tvarem úplně shodný, byl vzadu pod „ostruhou“, lišily se jen způsobem jejich uchycení (foto č. 4). Dle mnoha starých i současných fotografií tohoto modelu byl v této „plovákové verzi“ také často provozován.
I když v našem klubu stavíme modely vzniklé jen do konce roku 1950 (což TOMBOY naštěstí je!), tak uvedu ještě zajímavou informaci, že existuje ještě dokonce také maličký „mini-TOMBOY“ se jménem TOM THUMB, který sice vznikl až v roce 1954, takže je pro nás sice „moc mladý“, ale v rámci kompletnosti informací o modelu TOMBOY se o něm také blíže zmíním :
plánek na model TOM THUMB (foto č. 5) vyšel v časopise AEROMODELLER z června 1954 a byl to v podstatě TOMBOY zmenšený na rozpětí 22“ (asi 560 mm) a jeho plánek tam vyšel na normální prostřední dvoustraně v měřítku 1:1 (!).
Model TOM THUMB tehdy zkonstruoval samozřejmě opět Vic Smeed a byla to tvarově téměř přesná zmenšená „maketa“ Tomboye, jen bočnice trupu neměl konstrukční, ty byly zhotovené z plné balsy o síle 1/32“ (tj. 0,8 mm) a směrovku měl z plné balzy 1/16“ (tj. asi 1,5 mm).
Tento „mini-TOMBOY“ byl zkonstruován speciálně pro pohon tehdy nejmenším na světě seriově vyráběným dieselem, tj. motorem D.C. ALLBON BAMBI o obsahu 0,15 cm3 (!!!), který koncem roku 1953 začala vyrábět známá anglická „motorářská“ firma DAVIES CHARLTON LTD. Motor vážil 21 gramů a na plánku tohoto modelu k němu byla nakreslená i doporučená vrtule o průměru 10 cm zhotovená z duralu, která měla větší setrvačnost než dřevěná vrtulka a motůrek se s ní prý lépe startoval!
TOM THUMB a k němu doporučený motor BAMBI byly ale již trochu „extrémy“, proto se na rozdíl od „klasického“ TOMBOYe moc nerozšířily! Motor D.C. ALLBON BAMBI 0,15 cm3 dnes patří mezi sběratelké unikáty!
Modely TOMBOY létají i dnes…
Dnes se staví repliky modelu TOMBOY většinou hlavně rádiem řízené a po celém světě (hlavně ale v Anglii…) se pro ně často pořádají „slety“ a soutěže, určené jen pro tento model, které jsou hojně navštěvované modeláři snad všech ročníků narození!
Jedna taková velká akce se konala v Anglii na letišti Middle Wallop v roce 2000 a byla tehdy zorganizována jako „vzpomínková“ k 50. výročí jeho vzniku – psal o ní tehdy časopis MODEL FLYER z prosince roku 2000 a létalo tam na ní neuvěřitelných 119 Tomboyů !!! „Zlatým hřebem“ té akce byla tenkrát účast samotného konstruktéra Tomboye, pana Vic Smeeda, tehdy již 77-letého, který tam měl s sebou dokonce i své dva originály Tomboyů (foto č. 6), do té doby dochovaných v letuschopném stavu!!! S jedním z nich tam také i létal (foto č. 7) – obě fotografie V. Smeeda s jeho modely Tomboy jsou převzaty z toho časopisu MODEL FLYER, December 2000.
U nás byly v minulosti také již uskutečněny nějaké akce pro tento model, například v letech 2009, 2010 a 2011 se létaly na letišti Všechov u Tábora v rámci některých sletů historických modelů i akce „Tomboy Session“, Tomboyů tam bylo tehdy sice samozřejmě daleko méně než v té Anglii (foto č. 8), ale i zde se stále staví a na akcích různých našich klubů historických modelářů se s nimi často létá, v našem KHMM samozřejmě také!
Některé RC-repliky modelu TOMBOY u nás :
Protože se mi TOMBOY vždy moc líbil, tak jsem měl v minulých letech postavené již dvě jeho repliky, obě byly řízené rádiem a obě měly to zvětšené rozpětí 44“…
Svého prvního RC-Tomboye jsem si postavil již v roce 1998, hned jakmile se mi podařilo sehnat přímo z Anglie originální výkres tohoto modelu v měřítku 1:1. Ten mi tehdy poslal dokonce sám pan David Baker, „nestor“ anglického historického modelářství, který také často organizoval „slety Tomboyů“ (viz. stránky klubu SAM 1066 : http://www.sam1066.org/ ). Pan David Baker bohužel v roce 2009 již také zemřel…
Tu mojí první RC-repliku modelu TOMBOY (foto č. 9) jsem tehdy poháněl naším motorem MP-JET .040 CLASSIC o obsahu 0,6 cm3 a ten jsem také zakreslil na můj plánek RC-repliky, který jsem na přání mnoha modelářů později nakreslil v měřítku 1:1 (ten plánek vyšel v časopise MODEL HOBBY Magazin č. 5/2003). „Alternativně“ jsem repliku také poháněl i „správným“ anglickým detonačním motorem MILLS 0,75 cm3, který byl v originálech Tomboyů asi nejčastěji používán, ten můj MILLS tehdy byla replika od anglické firmy IRVINE (foto č. 10).
Protože u svých replik historických modelů upředňostňuji kromě „správného“ motoru také i pokud možno „originální zbarvení“ potahu (pokud se mi ho podaří zjistit…), tak když jsem později z již zmíněného časopisu MODEL FLYER (se snímky originálního Tomboye samotného konstruktéra V. Smeeda) zjistil, jak byl originál Tomboye opravdu zbarven, postavil jsem si v roce 2009 ještě jeho druhou RC-repliku, sice téměř identickou s tou první, ale již v originálním „červeno-bílém“ zbarvení a ta létá dodnes (foto č. 11). I tato moje druhá replika je také poháněna jednak buď českým motorem MP-JET .040 CLASSIC (foto č. 12), nebo motorem MILLS 0,75 cm3, tentokráte ale replikou K-MILLS .75 (foto č. 13) vyrobenou v Indii…
V roce 2011 si Láďa Kulhavý z Berouna dokonce postavil pěknou rádiem řízenou repliku toho maličkého modelu TOM THUMB, který opatřil unikátním maličkým dieselem LD 017 o obsahu 0,17 cm3 a váze 24,6 gramů, vyrobeným naším známým „motorářem“ Ladislavem Davidovičem (foto č. 14 a 15)! Model s ním sice létal dobře, ale protože byl kvůli zabudované RC-soupravě pro řízení směrovky a výškovky trochu těžší než původní volně létající originál, tak později tento motor nahradil výkonnějším a lehčím žhavicím motorem COX .020 PEE WEE o obsahu 0,33 cm3 (foto č. 16) o váze 22,5 gramu, se kterým potom létal ještě lépe!
Létání s rádiem řízenými replikami modelu TOMBOY, je skutečně naprosto pohodové, protože tento „školní“ model s opravdu výbornými letovými vlastnostmi létá v podstatě naprosto sám (vždyť to byl také původně volně létající model pro začátečníky!) a tak ovládání kormidel rádiem používáme jen pro mírné korekce směru letu, aby nám neulétl!
Při pohonu Tomboye nějakým tím výše uvedeným malým dieselem, který je pro tento model „historicky“ nejvhodnější a nejtypičtější, samozřejmě navíc oceníme také i tu vůni diesel-paliva, namíchaného z éteru, petroleje a ricinového oleje, která hlavně v nás „dříve narozených“ modelářích vyvolává krásné vzpomínky na naše „modelářské mládí“, kdy se s takovými detonačními motory ještě úplně běžně létalo i v „normální“ modelařině, dnes se s nimi bohužel létá už jen v té „historické“… !
Za zkonstruování modelu TOMBOY náleží panu V. E. SMEEDOVI velký dík a tomu jeho legendárnímu modelu přejeme, ať ještě hodně roků létá pro potěšení všech historických modelářů!