Chřibská 2015 3. ročník
Již třetí ročník sletu našeho klubu v překrásné krajině uspořádal tradičně na svém soukromém UL letišti člen KHMM Vít Friml. Poslední víkend letošních prázdnin nám skutečně přálo počasí. Slabý vánek severních směrů, teplota okolo třicítky, občas termika a skutečně nádherné okolí letiště s výhledem na Jedlovou. Tyto atributy vylákaly některé účastníky k pobytu již od středy. Tiše závidím a snad se to příště podaří většímu počtu z nás…
Okolo 10 hodiny je většina účastníků na místě, celkem se sešlo 13 pilotů s 25 motorovými replikami, třemi historickými větroni a jedním upoutaným modelem! Zajímavou skutečností bylo i procento originálních historických motorů. Pouze dva modely byly vybaveny motory ze šedesátých let, ostatní byly originály, nebo repliky historických modelářských motorů… Potěšitelná skutečnost, ve kterou jsme si při zakládání KHMM nedovolili ani doufat. S naším přístupem k problematice historického leteckého modelářství se však ztotožňují i lidé mimo klub a dnes jsem nejméně dvěma divákům z řad modelářů poskytoval „rady nad plánem“, jak vyřešit určité konstrukční problémy tak, aby model splňoval naše pravidla. Tento zájem nás pochopitelně těší a rádi se s těmito modeláři setkáme příští rok již i s jejich modely.
Podle našich pravidel staví i pan Veselý, který dnes předvedl dva modely ze stáje Radka Čížka: Korzára se Super Atomem a Siriuse s motorem Letmo 2,5.
Ač se letová sezona nenávratně překlopila do své druhé poloviny, stále se objevují nové, pozoruhodné modely. Největší novinkou letošní Chřibské byl bezesporu nový model Alexandra Strnada – nádherný model Super Slicker z roku 1948 ve své střední velikosti. Perfektně provedený a stavebně velmi složitý model je poháněn velmi vzácnou replikou českého detonačního motoru Buš 3,6 ccm. Model dnes absolvoval svůj první let a role zalétávacího pilota se ujal František Kohout. Vše dobře dopadlo a můžete vidět skutečně první letové fotky tohoto modelu….
František však dnes přivezl i málo vídaný model Experimental Gas Model Franka Zaice z roku 1936 s motorem Ohlsson .60 SP.
S letitým, ale nádherným Orionem dnes létal Jarda Hybben.
Tento snímek by se dal nazvat: Krása krajiny a modelu. Svého naprosto dokonalého Siriuse startuje k dnešnímu termickému letu Jirka Veinfurt. Zakapotovaným motorem je Letmo 2,5 ccm.
Takto razantně stoupá Demon Michala Tesaře. Francouzská konstrukce z roku 1942 s nezvykle konvertovaným motorem MVVS 5,6A na detonační verzi, provedenou Ladislavem Davidovičem.
Na dalších snímcích si vychutnejte atmosféru dnešního dne:
Více snímků naleznete v naší fotogalerii.
Dnešní den jsme si v Chřibské opravdu užili. K modelářské činnosti patří, bohužel i havárie modelů. Ani těm jsme se dnes nevyhnuli, ale ty k naší činnosti jaksi patří a musíme s nimi počítat a hlavně předcházet výběrem letového prostoru. Dnes jsem si to, po dlouhých letech bez havarijního provozu modelů, uvědomil i já. Ne vždy havarujeme vlastní blbostí. Technická závada serva výškovky – vyhoření elektroniky v okamžiku razantního tlačení modelu kategorie OTMR na konci strmého motorového letu, znamenala střemhlavý pád modelu z výšky 250 m s desítkou motorem v předku trupu a hmotností modelu kolem 2000g. Vše znamenalo totální havárii, bez možnosti jakkoliv pád ovlivnit. Model dopadl do pole za letovou plochu. Mohl ale také dopadnout mezi diváky při nedodržování letového prostoru… Neškodí si občas podobné příhody připomenout pro bezpečnost nás všech.
Na závěr nezbývá než poděkovat, za nás piloty, účastníky a za všechny diváky, Vitu Frimlovi za perfektní přípravu letiště a za celou organizaci sletu, což při jeho vytíženosti je opravdu velká obětavost ve prospěch klubu a nás všech. Zároveň děkujeme za výrobu nádherného a originálního pamětního listu.
Zdar příštímu sletu v Chřibské na konci prázdnin roku 2016 !!!
Přílohy: