VEE-TAILED „SWALLOW“
Již nějaký čas mám ve svém archivu plán na tento model. Konstrukce vznikla v roce 1937 na rýsovacím prkně Ralpha Lowea ze San Jose. Plán tohoto modelu byl prvně publikován v roce 1939 v „Zaicově ročence“.
Tento neokoukaný model, který má – jak je uvedeno v jeho názvu – motýlkové ocasní plochy, přímo vybízí ke stavbě. Zajímavostí je hlavní nosník křídla, který tvoří profil čtvercového průřezu, zhotovený z dřevěných podélníků. V mém případě je na stavbu tohoto nosníku použito cedrové dřevo. Veškeré nosníky, použité při stavbě mých modelů, si již nějaký ten čas řežu sám.
Křídlo je stavěno vcelku, stejně tak, jako to má originál
Trup je v základě stavěn jako příhradovina trojúhelníkového průřezu a na boky jsou přilepena balzová žebra. Trup má potom průřez zvláštní „trojúhelníkové elipsy“.
Motýlkové ocasní plochy jsou sestaveny také zvláštním způsobem. Mají opět hranatý dutý hlavní nosník, tentokráte z tvrdé balsy, a na něj jsou přilepeny vrchní a spodní pásnice žeber, které tvoří symetrický profil.
Model „SWALLOW“ jsem zhruba postavil do kostry během loňských vánoc a přelomu roku s tím, že ho do jara dodělám a zalétám. Jako pohon jsem uvažoval o motoru mé oblíbené značky Ohlsson & Rice .60 SP. Jenže ten by nebyl vidět celý – nádrž by byla schovaná – a tak jsem nainstaloval motor McCOY Red Head Jr. .49 z roku 1946.
Zálet proběhl opět na kopci. „SWALLOW“ létá dobře a tak jsem čekal na start s motorem.
Bohužel má letová plocha za domem nevyhovuje modelu a výkonu takovéhoto modelu a tak jsem mezi prací a volnem hledal čas na zalétání.
To proběhlo až 6. 6. 2015 na letišti v Chotěboři. Model jsem doplnil nezbytnou kotvící šňůrou na ocase a hurá do vzduchu. Bohužel letové fotky zatím nemám, došly mi baterky ve fotoaparátu a tak jsem použil pouze mobil a fotil na zemi.
Motor McCOY .49 s vrtulí 12/4 točí 11.400 ot/min a tak model stoupá velice svižně. Bohužel to sice není historik s pobrukujícím motorem, ale docela adrenalinové létání. Motýlkové ocasní plochy jsou za letu velice zajímavé. Vee-Tailed „SWALLOW“ je mým dalším zajímavým modelem. O několik dnů později jsem vyrazil na letiště v Chotěboři a dokonce mám i baterky ve fotoaparátu… Tudíž mohu nabídnout i několik letových fotek.
P.S. Model se těsně po dokončení prolétl na ME historických modelů, kde svým nezvyklým tvarem budil značnou pozornost. Bohužel použitý motor v modelu (McCOY.49) provázely problémy se zapalováním a tak nebylo možno využít jeho letového potenciálu. Určitě se však jedná o zajímavý model a Petrovi patří obdiv za odvahu volby nezvyklého modelu v kategorii OTMR C.