MŮRA – jak je to s jejím „správným“ rozpětím ?
Na jeden z našich letošních sletů se nám přihlásil jeden modelář (nečlen našeho klubu) se známým modelem MŮRA konstrukce Antonína Macháčka z roku 1949, v přihlášce ale uvedl rozpětí modelu 1.260 mm, což nás trochu zarazilo, neboť je všeobecně známo, že ten „legendární“ soutěžní model MŮRA má podle originálního plánku rozpětí 1.360 mm! Napsali jsme mu tedy, že tam má asi chybu, ale on nám vzápětí odpověděl, že v originálním popisu stavby tohoto modelu, vydaném v roce 1949, jeho autor píše :
„Rozpětí při použití motorů o obsahu do 2 ccm je upraveno na 1.210 mm, tj. křídlo je zkráceno o jedno žebro u každé poloviny křídla, co znamená celkem o 150 mm. Při větším obsahu motoru (nad 2 ccm) je rozpětí křídla 1.360 mm, tj. tak, jak je zakresleno na plánku.“
Z toho tedy vyplývá, že „správná“ MŮRA, postavená podle originálního výkresu, by mohla mít rozpětí buď 1.210 mm nebo 1.360 mm a obě by měly být (a samozřejmě i budou…) naším klubem bez připomínek „akceptovány“. Na originálním plánku je křídlo nakresleno jako „sklopeno do roviny“ a okótovány tam jsou rozteče jednotlivých žeber i délka koncového oblouku a když všechny tyto míry sečteme, tak by ta délka půlky křídla „v rovině“ měla být přesně 700 mm. Po změření výkresu ale tam ale ve skutečnosti má délku jen 688 mm, takže tam jsou tedy nějaké „rozměrové nebo grafické chyby“. Tím se ale nebudeme zabývat, protože z praxe víme, že nějaké „chyby“ jsou snad na každém „historickém“ výkrese modelu, takže určitě připustíme i nějaké „malé rozdíly“ v rozpětí modelu…
Ovšem ten „přihlášený model“ s rozpětím 1.260 mm (má tedy buď +50 nebo -100 mm na rozpětí) je již mimo jakoukoliv „toleranci“, takže na naší akci létat bohužel nemůže…
Výbor klubu KHMM
Příloha: Originální výkres modelu Můra