Plzeňský historik 9. ročník
Již devátý ročník setkávání v první květnový den máme za sebou. Nebylo to vůbec jednoduché, ale vše dopadlo naštěstí dobře a létalo se!!! Již týden jsem netrpělivě sledoval předpovědi počasí a ty nevěštily nic dobrého. Počátkem týdne prognózy předpovídaly silný vítr okolo 20 m/sec. Postupně sice ubývalo síly větru, ale přibývala pravděpodobnost trvalého deště. V pátek časně ráno v Plzni silně pršelo a nic nenasvědčovalo, že se situace změní. Pohled směrem k šumavským kopcům nevěštil v 7 hodin ještě nic dobrého a stále pršelo. Pro těžké mraky nebylo okolí Plzně prakticky vidět a déšť se rozšiřoval na celé území směrem k východu. Jako malý zázrak vypadala situace okolo 8 hodiny ráno, kdy v Plzni přestávalo pršet. Vyrážím tedy na letiště, kde v podmáčené trávě již z dálky vidím vůz Jirky Veinfurta. Mokro, ale neprší a vítr je do 4m/sec. Začátek sletu je pozvánkou stanoven na 10. hodinu a již půl hodiny neprší… Vytyčujeme tedy startovní čáru a zároveň obvyklou přistávací plochu. Připravujeme občerstvení. Záhy přijíždí Radek Loukota s manželkou, která se ochotně ujímá provozu občerstvení. Vaříme první čaj a kávu na letišti…
Postupně přijíždějí, k našemu překvapení, první účastníci a plocha se začíná plnit vozidly. Okolo půl desáté stále neprší, dokonce začínají probleskovat nesměle sluneční paprsky a terén trochu osychá. Občerstvení běží naplno a díky koláčům z malého pekařství Kučera, výborným zákuskům paní Loukotové a studené kuchyni Petra Flídra se čas rychle přibližuje desáté hodině.
Při kávě a opožděné snídani čas rychle ubíhá a počasí se stále zlepšuje. Po přivítání a předání účastnických diplomů a originálních pamětních nálepek každému účastníkovi vyhlašuji na 10.30 hodin nástup k zahájení akce. Nakonec se sjeli všichni přihlášení a ještě tři další, kteří nebyli předem zapsáni a dostavili se až po nástupu. Celkem se nás sešlo 19 aktivně létajících historiků se zhruba dvojnásobným počtem modelů. V daném počasí výsledek nejlepší za poslední léta! Jsem příjemně překvapen. Vyhlašuji pro soutěživce dnešní úlohu tradiční „Plzeňské pětiminutovky“ a její začátek stanovuji na 11.00 hodin. Vytyčuji povolený letový prostor. Rozhodujeme se k rychlému odlétnutí soutěže na tři startovní kola a v případě příznivého počasí budeme ve sletu pokračovat tréninkem OTMR a volným létáním každého dle svých potřeb.
Nyní trošku odbočím.
V rámci oslav konce druhé světové války, které momentálně v Plzni probíhají, byl také nachystán přelet letounů JAS-39 Gripen nad touto metropolí. Přelet měl proběhnout v 10:45. Díky pohotové reakci pana fotografa Holuba máme taktéž tento snímek, kdy Gripeny v podstatě prolétají nad naším letištěm….
A tady je již defilé účastníků
Součástí každého našeho sletu jsou i novinky sběratelů a výrobců motorů.
Nové motory představil i Václav Křen, dnes zároveň létající Pětiminutovku.
Pětiminutovku si užívalo celkem 9 účastníků a díky obětavosti všech rychle pokračovala. Oživení vyvolal let pana Paška, jehož Mercurio odlétlo i s velkým hadrem, do kterého se zamotala výškovka modelu a který odlétl při hození modelu z ruky při uvolnění stisku. Je vidět, že MP JET 0,6 ještě něco uveze….
Napovídání času má při pětiminutovce důležitou funkci. V roli zodpovědného trenéra tentokrát Milan Valenta starší. Koučuje Jirku Veinfurta, dnešního vítěze, který dosáhl neuvěřitelného výsledku 0 trestných bodů. Tedy vždy přistál se svojí Queen Bee přesně ve 300 sekundě a bez poškození modelu, klouzavým letem. Jirko, smekám !!!
Výsledky soutěže vidíte v následující tabulce….
Zajímavé je, že na 2-3 místě skončili shodným výsledkem 4 trestných bodů Ivan Kocián a Václav Křen. Také skvělý výsledek!! Soutěž skončila po 12. hodině a po vyhlášení výsledků následovalo volné létání a trénink OTMR, kde bylo mnoho zajímavého k vidění.
V průběhu odpoledního létání bylo představeno několik velmi zajímavých modelů, které Vám postupně představím… Současně přibylo i diváků, řekl bych ve správný čas.
Asi nejsledovanějším modelem dne byl čerstvě zalétnutý model Colossus Ládi Kulhavého. Věrná replika výkonného motoráku z roku 1949 s výkonným benzíňákem Hornet .60, byla veřejně poprvé představena právě dnes. Jedná se o model s jednokolovým podvozkem startujícím z desky, nebo asfaltu. Protože naše letiště nedisponuje zpevněnou plochou a desku z kartonu jsme neměli, provedl Láďa provizorní úpravu podvozku na dvoukolový přímo na letišti. Malá kola však vzlet neumožnila, model klopil na předek, tak bylo nutné model vrhnout z ruky. Úlohy se ujal Radek Loukota. Není úplně jednoduché manipulovat s modelem, jehož statický tah představuje 3200 g!! Velký hluk a bravurní stoupání jsou odměnou jak pro diváky, tak pro pilota modelu. Rovněž kluz modelu je výborný…. Vychutnejte si tuto novinku na následujících snímcích.
Více snímků modelu najdete v naší galerii z akce.
Poprvé letově představen veřejnosti byl i model Langosta z roku 1950. Repliku přes zimu postavil Alexandr Strnad. Neuvěřitelně čistě a věrně postavený model v líbivé barevné kombinaci s dostupným motorem Letmo 2,5D má hmotnost 1100 g. Letové vlastnosti jsou vynikající a věrohodné. Prostě nádherný model a zase další příklad, jakým směrem by se historická modelařina měla ubírat po ose: Velikost 1:1, shoda materiálu, shoda konstrukce, věrohodný potah a replika historického motoru jako zachovaný charakter pohonu. Toto jsou historické modely z kuchyně KHMM v jedné větě. Jsem rád, že jich přibývá…
Veřejně byl dnes poprvé rovněž letově představen známý Sirius, legendární konstrukce motoráku Radka Čížka rovněž s motorem Letmo 2,5 Jirky Veinfurta.
Absolvoval na sletu svůj teprve třetí let.
Svoji premiéru měl i nádherně repasovaný Cloud Snooper, který se snad symbolicky vrátil dnes do Plzně, v daleko preciznější a historicky dokonalejší podobě, s naprosto dokonalou replikou Brown Jr. D .60 od Herba Wahla. Nádherný zvuk motoru, precizní a věrný letový projev. Dokonalá iluze minulosti. A také precizní práce Luboše Zalabáka. Ano, takto mají vypadat historické modely. Potěšte se Lubošovou precizností na následujících snímcích.
Svoji letovou premiéru na veřejnosti si dnes odbyl v závěru dne i můj C- Raider s motorem Super Cyclone .65. Snímek modelu však není z dnešního dne, neb jej nikdo dnes nezachytil… Následující snímek pochází z úplně prvního startu modelu pořízený Milanem Valentou na jeho letišti, kde byl zálet proveden.
Kromě novinek odpoledne létaly i další modely ze soupisu modelů, které jsou zřejmé z přehledu přihlášených na konci článku. Můžete je vidět i ve fotogalerii z akce.
Počasí nakonec vydrželo po celý odpolední program. Postupně balíme, okolo 16 hodiny začíná v Plzni pršet. Letové okno jsme využili dokonale.
Co říci závěrem? Mám radost, že se celá akce povedla. Přibylo nových a neokoukaných modelů, přibylo historických motorů v našich replikách. I přes nepříznivé počasí přibylo účastníků, kteří neváhají jet za akcí přes polovinu Čech. V klubu došlo ke změně ve struktuře členské základny, přibývá členů, kteří svojí praktickou činností potvrzují, že historii leteckého modelářství nelze deformovat a ztotožňují se s KHMM v pohledu na základní, jednoduché a neměnné principy pojetí stavby a provozování replik historických leteckých modelů. Vše je samozřejmě o kompromisu, ale ten má svoje nepřekročitelné hranice, pokud máme ještě hovořit o replikách historických modelů. Při zakládání KHMM jsme tápali v nejistotě směru nastoupené cesty. Myslím, že dnešní akce, počet účastníků, zájem návštěvníků, potvrzují, že klub jde správným směrem, že to lidi takto baví a že to celé má zkrátka smysl. Pro mne a určitě i další členy užšího vedení klubu je to motivace k dalším nápadům….
Příprava podobné akce stojí vždy úsilí, a proto musím poděkovat již tradičně všem aktivním členům MK Plzeň – jižní sekce za úsilí při přípravě letové plochy, firmě Hořejší model za zapůjčení letiště, Jirkovi Veinfurtovi za technické zajištění akce, paní Loukotové a Kulhavé za službu v „občerstvovací stanici“. Ceny, diplomy a upomínkové etikety tradičně poskytla moje firma.
Děkuji všem účastníkům, kteří i přes nepříznivou prognózu počasí neváhali přijet a létat!
Historikům 3x zdar!
Přílohy: