Historicko modelářské střípky ze Žichlic a letová premiéra dvou nových modelů
Jarní létání v Žichlicích má dlouholetou tradici. Zúčastňují se jí modeláři ze širokého okolí Plzně a také z Prahy a Středních Čech. V minulosti bylo setkání orientováno pro vyznavače všech druhů modelů nazývaných historické, v současnosti je spíše pohodovým polétáním s modely všeho druhu, kde dominují modely historických letadel, tedy polomakety. Tradičními organizátory akce jsou Ing. Karel Kleinmond a majitel letiště Jan Mrštík.
Dnešní akce se za KHMM účastnili Jirka Veinfurt, Petr Flídr, Karel Slupský a Pepa Ježek, který dnes však provětrával svoje akrobaty. Přesto měla akce pro nás svůj význam a myslím, že jsme dobře propagovali historické modely. Svojí letovou premiéru měly totiž dva nové historické modely.
Jirka Veinfurt provedl první start ze země se svým novým modelem Spook 72.
Replika je poháněna historickým benzinovým motorem BUŠ 10 ccm. Model je v letu velmi svižný, pěkně a neobvykle vypadá, charakteristický křaplavý zvuk motoru dodává celému modelu na autentičnosti. Je zřejmé, že to není žádný závodní speciál OTMR, ale krásně provedená replika dokumentující historii vývoje leteckého modelářství a navozující nostalgii dob minulých, která je ozdobou každé akce leteckých modelářů, z nichž mnozí již neznají jiný pohon, než elektromotor… Stavba a provozování podobných modelů asi nejvíce naplňují smysl činnosti skupin modelářů věnujících se historii leteckého modelářství. Posuďte sami na následujících snímcích…
Druhou událostí o kterou se postarali členové KHMM byl zálet zcela nového modelu Mercurio Petra Flídra.
Naprosto dokonale a perfektně postavený model s plovoucí výškovkou, v italských barvách je zvláštní tím, že Petr postavil nejen model, ale zastavěl do něho vlastoručně vyrobenou repliku českého motoru Kubíček! Řekl bych, že kvalitou povrchové úpravy motoru předběhl dobu vzniku, ale to je věc názoru, neb motor je prostě soudobou replikou a klobouk dolů před Petrovými schopnostmi … Motor nádherně běhá, výkonově je asi jako dobře seřízený MP JET 0,6. Bude třeba ještě doladit výrobu vhodné dřevěné vrtule… Model je vhodný pro pohodové polétání a naše soutěže typu „Pětiminutovka“, nebo Fair Contest. Potěšte se perfektním řemeslem na následujících snímcích:
Třetí událostí, významnou osobně pro mne, byl první ostře změřený start mého Gladiátora připravovaného pro letošní létání kategorie OTMR. Do modelu jsem zastavěl motor Dooling .61 místo motoru Anderson Spitfire .65. Dooling je zatím v záběhu a tak jej provozuji se zvýšeným obsahem oleje. Statický tah na zemi dosahuje 3000 g! Dosud jsem v této sestavě absolvoval jen dva kratší „skoky“ a tak jsem byl zvědav na výkon modelu na plný 35 sekund trvající motorový let…
Vše dnes dopadlo dobře a drak modelu vydržel. Po odpojení kotevního lanka model stoupal odhadem 12 – 15 m/sec a po 28 sekundách motoru jsem vypnul zapalování motoru, neb model byl na hranici viditelnosti. Poté následoval celkem běžný kluz a plný max. První měřený výsledek byl tedy vcelku nadějný….
Více jsem dnes štěstí nepokoušel a užíval si atmosféry dne.
Organizátorům děkuji touto cestou za naše pozvání, určitě příště zase přijedeme!!