Porovnání motorů kategorie AB-OTMR
Tak máme za sebou první jarní den tohoto roku. Počasí se pomalu vylepšuje a my pomaloučku vylézáme z dílen a vracíme se s novými modely na naše plácky a letiště. Taktéž i já připravuji vše na novou sezónu a jen tak mimo dění jsem v uplynulém období podrobil provozním testům některé motory, které mám ve sbírce. Zaměřil jsem se na benzínové motory o obsahu .29 cu. in (kubické palce), tedy asi 4,9 ccm. S těmito motory se s oblibou létá „americká“ soutěžní kategorie „Class B“, kde jsou povoleny motory o objemu 3,3 – 5 ccm. V naší „evropské“ kategorii AB-OTMR jsou povoleny motory s obsahem do 4,9 ccm. S velkou oblibou jsou používány motory zejména těchto značek: K&B TORPEDO .29, OHLSSON .29 FRV, McCOY .29 Red Head a FORSTER .29. V podstatě skoro všechny tyto motory vlastním a tak byl jen malý krůček k tomu je mezi sebou porovnat.
Následně jsem zvolil dva rozměry použitých vrtulí, aby byl test jednotný a co nejvíce vypovídající. Konkrétně se jedná o plastovou vrtuli Top Flite 12/6 a „plastovou Radugu“ o rozměru 10/6. Pro pamětníky, ( to jsme my historici skoro všichni…), jedná se o vrtuli dodávanou k motorům Raduga z dob bývalé CCCP. Mám s ní spoustu dobrých zkušeností. Pochopitelně po důkladném vyvážení a vyvaření ve vodě. No nic, pouze konstatuji. Byť jsem namátkou zkoušel i jiné rozměry použitých vrtulí, tak si myslím, že rozměr 10/6 je k těmto motorům nejvíce pasující. Možná máte někdo pocity jiné, ale tak tomu bývá. Nikomu nic nevnucuji, pouze konstatuji. Zapalovací svíčky použité při zkouškách byly Championky, nebo „nějaká“ svíčka ze současné nabídky modelářských firem. Rozdíly jsem nepoznal. Zapalovací cívka od pana Trojana, napájení obstaral jeden článek Li-Ion (respektive dva, paralelně spojené). Palivem byl metyl s 25 procenty ricinového oleje. Všechny uvedené motory byly zakoupené na jednom dražebním portálu a byly ve stavu NIB/NEW. Tedy nové. Každý z motorů před ostrým startem spolykal v taroku několik několik nádrží paliva, aby byl alespoň částečně zaběhnut. A tímto se dostáváme k naměřeným hodnotám:
OHLSSON. 29 FRV (Blue Head)
Originál z roku 1950. Nejlehčí motor ze všech zkoušených – 155 gramů. Velice snadné spouštění.
Vrtule 12/6 – 6330 otáček (dle zvuku evidentně těžká vrtule a motoru nesedí)
Vrtule 10/6 – 8700 otáček
Zhodnocení: lehký motor + dosažené parametry + lehký model jsou zárukou úspěchu
FORSTER .29
Originál z roku 1946. Váha 175 gramů. Velice snadné spouštění.
Vrtule 12/6 – 6000 otáček (motor ji zvládá a proti motoru Ohlsson mu tolik nevadí…)
Vrtule 10/6 – 7400 otáček
Zhodnocení: velice slušný motor pro jasně daný model
K&B TORPEDO .29
Replika ze sedmdesátých let minulého století. Váha 205 gramů. Motor chytá skoro sám…
Vrtule 12/6 – 7650 otáček (motoru nikterak nevadí)
Vrtule 10/6 – 10380 otáček
Zhodnocení: jasný favorit, s odpovídajícím modelem bude štikou na startovním poli
Na samotný závěr jsem si ponechal test motoru DOOLING .29. Tento motor se ve verzi „ignition“ nikdy nevyráběl. Vždy byl pouze ve verzi „glow“, tedy motor žhavící vyráběný od roku 1949. Zmíněný motor má ve svém prodejním katalogu Woody Bartelt z USA, odkud jsem jej zakoupil. Jen bych rád zmínil jednu maličkost. Byť je tento motor schválen samotným SAMem pro použití, tak se jedná o tzv. konverzi motoru a vztahují se na něj jiná letová pravidla (čas chodu motoru a přepočet plochy křídla modelu). Nicméně je to motor velice zajímavý a zde jsou mnou naměřené hodnoty.
DOOLING .29 Ignition
Motor z katalogu Woodyho Bartelta z USA. Váha 220 gramů. Při startu jsem používal raději spouštěč….
Vrtule 12/6 – 7850 otáček
Vrtule 10/6 – 11900 otáček (zvukový projev si zasluhuje použití chráničů sluchu)
Zhodnocení: velice specifický motor s použitím, no zatím netuším….
Tímto jsem chtěl všechny zájemce seznámit s výsledky svého bádání. Určitě jsem neobjevil „Ameriku“, ale chci věřit tomu, že tyto informace mohou být vodítkem pro mnohé z Vás při uvažované motorizaci historického modelu v dané kategorii. Děkuji tímto i Jardovi Pipkovi za mnohé rady a zkušenosti. Tak přátelé:
Sezóna je před námi, tak Vám vše přeji spoustu zdaru a nakonec i:
Historikům třikrát zdar !!!