VB–551 „VÍTĚZ“ – historický motorový model z roku 1939
Kabinový model VÍTĚZ rovněž představuje „klasickou koncepci“ prvních českých motorových modelů z konce 30. let minulého století, kdy se u nás s létáním s modely poháněnými spalovacími motory teprve začínalo, tak jako to tehdy bylo u modelu VB-550, který jsme v této naší rubrice popsali v únoru 2014. Popis modelu VB-551 Vítěz a jeho malý plánek na formátu A/4 tehdy vyšel, spolu s dalšími motorovými modely české a zahraniční konstrukce, v dnes pro sběratele a milovníky old-timerů již „legendární“ knize „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“ od Jaroslava Vyskočila, která byla vydána v roce 1939.
Jak je snad všem zájemcům o historické modely známo, iniciály „VB“ značí, že model byl zkonstruován známou dvojicí modelářů Jaroslavem Vyskočilem a Gustavem Buškem, kteří patří k nejznámějším průkopníkům našeho modelářství, zvláště pak „motorového“, tj. modely poháněné spalovacími benzinovými motory, kterými se Gustav Bušek nejvíce proslavil. Jeho motory LETNÁ, BUŠ a další, které vyráběl ve 30. a 40. letech minulého století pro modelářskou firmu Jaroslava Vyskočila, patří dnes k vyhledávaným sběratelským unikátům a jsou chloubou každého sběratele modelářských motorů, pokud je má ve své sbírce.
Jak uvádím výše, model VB-551 VÍTĚZ je dalším vývojovým pokračováním modelu VB-550 (ten žádné jméno kromě tohoto číselného označení neměl), se kterým měl VÍTĚZ v podstatě shodnou konstrukci i vzhled, VÍTĚZ měl jen o něco menší rozpětí, délku, nosnou plochu i hmotnost, která činila pouhých 800 gramů. Byl to asi jeden z nejlehčích našich motorových modelů poháněných benzinovým motorem v té době. Pro nejlepší vystižení dobové atmosféry uvádím přepis originálního popisu stavby modelu, který jsem převzal z výše uvedené historické knihy:
Model letadla „Vítěz“ (VB-551)
Při konstrukci tohoto modelu bylo přihlíženo především k tomu, aby byl pokud možno co nejlehčí a výrobně jednoduchý, neboť model byl určen pro závody, kde rozhodovala výkonnost a nikoli tvarová elegance. Bylo též použito speciální zapalovací cívky o váze pouhých 48 g, pro kterou postačí napětí baterie pouze 2.5 Voltu. Celkovou váhu modelu podařilo se redukovati takto o plných 20%. Model VB-551 vyniká znamenitou stoupavostí dosahující až úhlu 50 stupňů při maximálním výkonu motoru.
Provedení jest obdobné jako u předchozího modelu typu VB-550. Stavba je celobalsová s největším využitím pevnosti stavebního materiálu.
Rozměry příček přehrad trupu jsou tyto : 1. – 38 x 64 mm, 2. – 49 x 109 mm, 3. – 55 x 111 mm, 4. – 63 x 115 mm, 5. – 67 x 117 mm, 6. – 66.6 x 118.5 mm, 7. – 65 x 119 mm, 8. – 63 x 117 mm, 9. – 62 x 114 mm, 10. – 60 x 109 mm, 11. – 56 x 103 mm, 12. – 49 x 96 mm, 13. – 41 x 88.5 mm, 14. – 32 x 80 mm, 15. – 22 x 70 mm, 16. – 13 x 61 mm.
Podélníky trupu i přepážky jsou z balsových špejlí čtvercového průřezu 7×7 mm. Delší příčky přepážek č. II. a VII. jsou dvojité a v drážkách mezi nimi jsou přivázány a zaklíženy ve vzdálenosti 40 mm od horní strany trupu dva rozpěrné kolíky ze smrkového dřeva o průřezu 6×6 mm. Tyto kolíky, vyčnívající po obou stranách trupu o 15 mm, slouží k zachycení pásové gumy pro upevnění křídel k trupu. Předek trupu je zakončen překližkovou přepážkou 6 mm silnou. Motorek „BABY CYCLONE“ není namontován na tuto přepážku, nýbrž jeho lože je přišroubováno na samostatnou překližkovou destičku o síle 6 mm, která je otočně připevněna k spodní části přepážky. V horní části je připevnění motorové destičky k přepážce provedeno několika otočkami silné gumové niti, zachycené za oba konce rozpěrného kolíku. Toto upevnění motoru je velmi účelné, neboť zachytí-li konec vrtule o zem, odklopí se destička i s motorem a náraz je vypružen gumou. Výhodu pružného upevnění motoru oceníme zvláště tehdy, když létáme s modelem na nevhodném terénu, anebo narazí-li model na nějakou překážku. Další výhodou je, že možno regulovati sklon motoru podkládáním destičky. Normálně je skloněna osa motoru o 3 stupně dolů.
Nosný systém je dvoupodélníkový. Žebra vyřežeme z balsových prkének 1.5 mm silných, podélníky jsou z tvrdé balsy o průřezu 2×7 mm, koncové oblouky z bambusu 2.5×3 mm. Přední náběžná hrana je z balzové špejle 4×10 mm, zadní odtoková hrana ze středně tvrdé balsy o průřezu 3×12 mm. Za účelem zesílení střední části křídla potáhneme ji balsou 0.8 mm silnou.
Provedení směrového a výškového kormidla jest obdobné jako u modelu VB-550, jen koncové oblouky jsou z bambusu.
Podvozek ohnutý z ocelového drátu o průměru 3 mm je připevněn u třetí přepážky. V tomto místě zesílíme trup balsovým výkližkem. Jinak provedení podvozku je jako u modelu předešlého. Ostruhu z ocelového drátu o průřezu 1.25 mm připevníme k dolnímu konci nosníku směrovky.
Skřínku pro válečkovou baterii uchytíme na přepážce č. VIII. Jednoduchý vypínač el. proudu upravíme na horní straně trupu mezi přehradami č. VIII. a č. IX. Zapalovací cívku umístíme u přepážky č. IV. Instalaci provedeme zvonkovým drátem 0.8 mm.
Na potah modelu použijeme japonského hedvábí a impregnujeme jej celonovým lakem.
Jaroslav Vyskočil
To je tedy „historický“ popis stavby historického modelu.
VB-551 „Vítěz“ je svoji mimořádně jednoduchou konstrukcí velmi vhodný pro stavbu repliky pro létání na akcích klubů historických modelů nebo jen tak pro létání pro radost. V dnešní době jí bude samozřejmě dobré řešit jako řízenou rádiem, aby nám neulétl, nebo jsme jej nepoškodili při přistávání do nevhodného terénu. Úprava ocasních ploch pro tento účel bude jednoduchá, instalace nějaké lehoučké R/C soupravy také. Otázkou zůstává vyřešení pohonu – nejlepší je samozřejmě použít nějakou repliku benzinového motoru, které se před časem u nás vyráběly (LETNÁ 6.3 cm3, ALKO 7.5 cm3), pravý „veteránista“, dbající na dokonalou historickou věrnost, si může dokonce opatřit originál nebo repliku motoru BABY CYCLONE .36 cu. (5.9 cm3), který byl použit i v originále modelu. Náhradní „moderní“ řešení pohonu je použití nějakého malého moderního čtyřtaktního motoru (5 cm3), který je svým zvukem nejbližší zvuku starého „benziňáčku“, zjev modelu bude ale tím moderním čtyřtaktem bohužel již silně narušen.
Technické údaje | |
---|---|
rozpětí | 1600 mm |
délka | 1300 mm |
nosná plocha | 37,5 dm2 |
váha | 800 g |
plošné zatížení | 21,3 g/dm2 |
zatížení výkonu | 4,8kg/HP |
stoupavost | 520 m / 3 min |
klouzavý poměr | 1 : 12 |