OREL – historický kabinový motorový model
Motorový model OREL konstrukce Jaroslava Brože patří asi k nejelegantnějším českým kabinovým hornoplošníkům z konce 30. let minulého století. Plán tohoto modelu nebyl bohužel asi nikdy vydán tiskem v měřítku 1:1, znám je jen jeho malý plánek na formátu A/4 a popis stavby v dnes již legendární knize Jaroslava Vyskočila „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“ vydané roku 1939.
OREL byl klasický kabinový model, jakých v té době vzniklo mnoho, jeho zvláštní elegance a aerodynamické čistoty ale bylo docíleno invertní zástavbou benzinového motoru a jeho kompletním zakapotováním, což ale při provozu modelu jistě činilo určité problémy s jeho obsluhou. Jaroslav Brož k jeho pohonu použil jeden z nejlepších amerických benzinových motorů BABY-CYCLONE .36 (5,84 cm3), kterých k nám bylo tehdy několik kusů dovezeno. Tento skvělý, spolehlivý a proto i oblíbený motor později silně ovlivnil některé naše konstruktéry a výrobce modelářských motorů, (například G. Buška a ing. Pahra), kteří jeho koncepci s úspěchem použili při konstrukci svých vlastních motorů LETNÁ a IKAR.
Model OREL je také zajímavý tím, že byl jako jeden z mála našich předválečných motorových modelů postaven celý z balzy, což u nás v té době bylo ještě tak trochu vzácností. Naše první motorové modely vzniklé před válkou (a hlavně pak modely vzniklé během války a i pak dlouho po ní), se z důvodů nedostatku balzy konstruovaly a stavěly převážně z tuzemského materiálu, nebo z materiálů kombinovaných. Vyjímkou mezi předválečnými modely byly právě jen celobalzové modely vyspělé konstrukce OREL a LETNÁ 56 Jaroslava Brože a modely VB-548 KONDOR, VB-550 a VÍTĚZ konstruktérské dvojice Vyskočil – Bušek, kteří také dobře zvládli u nás tehdy nezvyklou celobalzovou konstrukci.
Jak je v naší rubrice „Historické modely“ zvykem, tak uvádíme – pokud je to možné – kromě originálního plánku také i originální popis stavby. Podrobný popis stavby modelu OREL k dispozici máme, neboť vyšel ve výše uvedené knize J. Vyskočila :
Závodní model „OREL“ – popis stavby modelu :
K stavbě modelu OREL je použito výhradně balsy. Dříve než započneme se stavbou, nakreslíme si všechny části modelu ve skutečné velkosti na papír. Podélníky trupu a přepážky zhotovíme z balsových hranolků o průřezu 6×6 mm; nákližky z balsy 3 mm. Provedení přepážek vidíme názorně na obrázku. Motorovou přepážku, na které je připevněn motorek Baby-Cyclone, zhotovíme z letecké překližky 3 mm. Trup vyztužíme diagonálními příčkami z balsových hranolků 6×6 mm. „Pilotní kabinku“ a okénka kabiny zhotovíme z balsových prkének 1 mm a potáhneme je silným celofánem. Zadní část trupu zakončíme balsovým stevenem 5×20 mm, který zároveň tvoří nosník směrovky. Ostruhu zhotovíme z ocelového drátu 1,5 mm.
Nosnou plochu zhotovíme ze dvou půlek, které ve středu spojíme. Nosný systém se skládá ze dvou hlavních nosníků a z balsových žebírek. Hlavní nosníky provedeme z balsy 5×20 mm a 5×15 mm. Žebírka vyřežeme z balsových prkének 2 mm. Přední hranu křídla zhotovíme z balsy 5×10 mm, zadní odtokovou hranu z balsy 5×25 mm. Zářezy do žebírek provedeme tak, aby podélníky křídel se daly do zářezů dosti ztuha vsaditi. Koncové oblouky křídel zhotovíme z balsových prkének anebo z bambusu. Nosná plocha je zdvižena do široce rozevřeného tvaru „V“. (Zdvižení konců křídel na koncích je 120 mm.) Připevnění nosné plochy k trupu provedeme pásovou gumou 1×4 mm.
Výškové kormidlo je celé z balsy. Hlavní nosník 5×20 mm zhotovíme z balsového prkénka 5 mm. Žebírka vyřežeme z prkének 1,5 mm. Přední náběžnou hranu výškovky tvoří balsový hranolek 6×6 mm, zadní hranu balsová lišta 3×20 mm.
Připevnění výškovky je jasně viděti na obrázku (ten z důvodu špatné kvality tisku originálu bohužel nemůžeme přetisknout – pozn. redakce); nosník kormidla jest opatřen kováním z duralového plechu 0,5 mm, kterým prochází upevňovací šroub s matičkou. Tato část trupu je zesílena balsovým výkližkem a hliníkovým plechem 0,5 mm, který rozvádí tlak, vznikající utažením matky šroubu, do větší plochy.
Přední hrana výškového kormidla je připevněna k trupu držáky z ocelového drátu 1,25 mm, kterými prochází upevňovací šroub s podložkou a matičkou. Část trupu, kudy prochází šroub, opět vyklížíme balsovým špalíčkem. Regulace sklonu výškovky je možná povolením matičky šroubu. Po utažení matičky zajistíme kontramatkou. Vyztužení výškového kormidla provedeme dvěma vzpěrami z ocelového drátu 1,5 mm.
Směrové kormidlo má žebírka z balsy 2 mm, hlavní nosník je steven směrovky. Přední hrana kormidla je z balsového hranolku 6×6 mm, zadní hranu tvoří lišta 3×20 mm. Oblouk provedeme z balsových prkének.
Podvozek zhotovíme z ocelového drátu 3 mm. Jeho upevnění k trupu je provedeno v přední části otočně na dýhové destičce, v zadní části je podvozek připevněn pásovou gumou k smrkovému nosníku 6×6 mm na spodku trupu. „Sáňky“ usměrňující pérování podvozku zhotovíme ze smrkových latěk 3×6 mm. Ve vzdálenosti 35 mm od podélníků trupu vklížíme do drážek sáněk balsové špalíky (zarážky), které omezují pérování podvozku. Kolečka o průměru 100 mm vyrobíme z překližované balsy.
Motorové lože zhotovíme z duralových nosičů tvaru „L“ 8×8 mm obdobně jako u modelů dříve popsaných. Motorek Baby-Cyclone zamontujeme v obrácené poloze, dříve však musíme na něm provésti potřebnou úpravu, která je popsána na str. 16 této knihy (v podstatě jde o úpravu sací trubky v nádrži a trysky v difuzéru – pozn. redakce). Zapalovací svíčka trpí u invertního motorku daleko více zaolejováním nežli u motorku normálně zastaveného, a proto musíme regulovati přívod paliva velmi jemně. K spouštění motorku používejme vždy dvou baterií paralelně zapojených, abychom dostali sytou jiskru ve svíčce!
Kryt motoru zhotovíme z balsových prkének 2,5 mm. Vpředu vyřízneme oválový otvor pro přívod chladicího vzduchu. Na pravou stranu krytu připevníme plechový zákryt se štěrbinovým otvorem pro odchod vzduchu. Připevnění motorového krytu k trupu provedeme čtyřmi jednoduchými háčky.
Bateriovou skřínku slepíme z balsových prkének 3 mm a umístíme ji na dno trupu. Přesnou její polohu zjistíme teprve po vyvážení modelu. Obvykle bývá baterie umístěna pod zadní hranou křídel. Vypínač elektrického proudu namontujeme po levé straně trupu na balsovou destičku 3 mm silnou. Veškerou instalaci provedeme normálním zvonkovým drátem.
Konstruktér Jaroslav Brož vyzkoušel na modelu „Orel“ s velmi dobrým úspěchem t.zv. „autoknips“, t.j. přístrojek s časovým řízením, který po určité době vypne elektrický proud. Trvání letu se dá tímto zařízením regulovati od třiceti do třistapadesáti vteřin. Není-li k dispozici „autoknips“, reguluje se délka letu odměrkou benzinu.
Model „Orel“ je neobyčejně výkonný a vyniká zvláště výbornou stoupavostí a dobrou stabilitou, která je docílena jednak dokonalým aerodynamickým řešením, jednak soustředěním hmot poblíže těžiště. Klouzavost modelu je oproti poměrně velkému plošnému zatížení velmi dobrá a též vertikální klesavost je malá.
Technické údaje | |
---|---|
rozpětí | 1700 mm |
délka | 1180 mm |
nosná plocha | 39 dm2 |
váha | 1300 g |
plošné zatížení | 33 g/dm2 |
stoupavost | 130 až 150 m/min |
klouzavý poměr | 1 : 14 |
(přetištěno z knihy J. Vyskočil: Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem)
„Závodní model OREL“ je dnes díky svým ušlechtilým tvarům samozřejmě velice vděčnou předlohou pro stavbu rádiem řízené repliky. Úprava kormidel pro tento účel není žádný problém, to zvládne každý trochu zkušenější modelář, rovněž tak úpravu trupu pro zástavbu R/C soupravy a serv. Pokud zrovna nemůžete použít k jeho pohonu nějaký benzinový motor, nebo jeho repliku – což je pro historický model to nejlepší řešení – tak by bylo vhodné použít z důvodu realizmu zvuku motoru nějaký moderní čtyřtakt o obsahu 5 – 8,5 cm3, u kterého většinou jeho invertní poloha není na překážku bezproblémového provozu.