Zavírání nebe v Bolešinech u Klatov aneb premiéra zajímavého modelu na závěr sezóny
Na modelářské letiště do Bolešin u Klatov se rádi vracíme. Je domovským letištěm několika členů KHMM a pravidelně na počátku léta členové pořádají i slet historických leteckých modelů. Nutno říci, že se tamním modelářům, v dnešní složité době, podařilo vyřešit vlastnictví nádherných pozemků v místě, kde letiště nikomu nevadí a naopak leží vedle cyklistické trasy a tak jsou modeláři častým objektem zájmu projíždějících diváků z Klatov a okolí. Kompletní zázemí včetně klubovny jen potvrzuje píli místních.
Tentokráte jsme byli pozváni na drakiádu s odpoledním létáním všeho, co má křídla. Z KHMM se účastnili Kulhavý, Veinfurt, Slupský, Valenta Jr. a Valenta senior, z místních potom Bašta a Davidovič. Tedy celkem slušné zastoupení našeho klubu. Především se však naši členové zúčastnili jako doprovod svých vnoučat a vyzbrojeni draky nechali řádit svá vnoučata. Kluci Valentovic se zase tentokráte představili se svými velkými akrobaty. Zkrátka dokonalá oddychovka.
V letovém programu z našeho klubu také vystoupil „domácí“ Pepa Bašta. Zcela netradičně však létal se svým malým akrobatem, který mu bravurně zalétl Valenta Jr., jinak velmi zapálený akrobat, který získává své první mezinárodní zkušenosti.
V hlavním programu jsme za KHMM předvedli dva modely: Já jsem vystoupil se svým Rocketeerem C s replikou motoru Ohlsson .56 ( Herb Wahl ).
Největší historicko-modelářskou událostí dne však byl první start modelu Hurikán s replikou motoru AL-KO 2,5 ccm vyrobenou místním „panem motorářem“ Ladislavem Davidovičem.
Repliku modelu postavil neúnavný Jiří Veinfurt podle originální publikace z roku 1940 v Mladém Konstruktéru. Model měl Jiří již delší dobu postavený, ale stále nebyl čas jej zalétnout… Až dnes se to povedlo…. Vychutnejte si následující snímky modelu, motoru, a prvního startu. Model odhazuje Pepa Bašta.
Nezbývá než Jirkovi popřát k úspěšnému záletu a Ladislavu Davidovičovi k perfektnímu motoru.
V programu dnešního dne pochopitelně vystoupila celá řada modelářů. Naše modely však na podobných akcích budí stále větší pozornost. Bude to zřejmě tím, že zvuk spalovacích motorů je na modelářských akcích slyšet stále méně. Neopakovatelný zvuk starých benzinových motorů je ještě něco zcela jiného… Dnes se přišli podívat i výborní modeláři, akrobaté, kteří dnes létají na elektriku se zakoupenými eroplány… Řada mladších si vůbec neumí představit, jak by podobný model postavila a nezná již jiný pohon, než elektromotor…. Bohužel…
Dlouho jsem nebyl na podobné „všeobecně modelářské“ akci a musím neskromně přiznat, že mám z činnosti KHMM, nastavení jednoduchých pravidel pro stavbu a provozování našich historických modelů, stále větší radost.
Před zhruba čtyřmi lety jsme si plně neuvědomovali význam našeho jednoduchého a principiálního přístupu k historii leteckého modelářství. V kontextu se všemi dnes známými skutečnostmi vývoje leteckého modelářství, se náš klub stává skutečně originálním a to mu zaručuje do budoucnosti, že nevpluje do „šedé masy“ v podstatě nezajímavých, elektromotory poháněných a rádoby „historických“ modelů, kde jediným spojením s historií je název obvykle zcela překonstruovaného modelu…. V letošní sletové sezoně jsme zaznamenali celou řadu diváků a modelářů na našich akcích, kteří nám fandí a chtějí se podle svých možností přidat. To je cenná deviza a doufám, že budeme stejně vytrvalí a principiální i v dalších letech…..
Děkuji závěrem všem modelářům LMK Bolešiny, kteří nám vytvořili ideální podmínky pro dnešní odpočinkový den a těším se za KHMM na další akce v příštím roce.
Myslím, že dnešní den byl pěkným zakončením letové sezony pro KHMM i když nebyl ve znamení historie, jak jsme obvykle zvyklí. Nicméně „bonbonek“ v podobě záletu vysoce autentického Hurikánu Jirky Veinfurta, je důstojným závěrem letošního létání na větších akcích.
Závěrem bych rád poděkoval opravdu všem členům KHMM, ale i aktivním členům modelářských klubů, kteří se podíleli na přípravě a realizaci našich letošních sletů. Vím, že mnohdy tato práce není mnoho vidět, ale bez ní bychom mohli naši činnost těžko realizovat. Děkuji i všem aktivním pilotům za disciplínu a dodržování letového prostoru na našich sletech. Je pozitivní, že jsme letos nezaznamenali žádné materiální škody způsobené našimi modely, ani žádný zdraví ohrožující kontakt s letícím modelem.
Dnešní reportáž je trochu netradiční.
Přesto: Historikům 3x ZDAR !!!