4. svatováclavský slet v Plzni a 2. Fair Contest aneb ranní mlha a potom konečně „babí léto“ na naší akci
28. září je již tradičně vyhrazeno pro poslední větší letovou akci KHMM. V celé letošní sezóně našemu klubu počasí příliš nepřálo. Velmi nadějně tentokráte vypadala předpověď počasí: V Plzni mělo být teplo, téměř bezvětří a slunečno.
V 8,30 hodin přijíždím na letiště. Je sice klid, ale bohužel hustá mlha. Oficiální začátek však již na všech svých akcích stanovuji až na desátou hodinu. I po této hodině letovému prostoru stále vládne hustá mlha… Beze spěchu tedy vyhlašuji nástup účastníků s tím, že si na to správné počasí prostě počkáme. Prozatím je možno využít naší tradiční občerstvovací stanice.
Při oficiálním zahájení jsem příjemně překvapen počtem účastníků. Celkem se registrovalo 18 aktivních pilotů. Členy KHMM doplnili modeláři, kterým je naše pojetí historické modelařiny blízké a vlastní modely, se kterými mohou v našem klubu létat. Mezi soutěžícími se tentokrát objevil i Petr Svoboda ze SAMu 95. Navíc oproti zaslaným přihláškám se registrovali motoráři Panský a Davidovič, dále Ivan Kocián z Plzně, Michal Tesař a zmíněný Petr Svoboda, oba z Králova Dvora. Na snímku vidíme i našeho „dvorního vrtuláře“ Bohouše Misterku…
Cíleně přijelo i několik diváků, kteří pomýšlí na stavbu nějakého historického modelu a přijeli se rozhlédnout a získat svůj názor na naše jednoduché pojetí historické modelařiny.
Po jedenácté hodině se konečně začala rozplývat mlha nad našima hlavama a první odvážlivci testují letový prostor. Mezi prvními jsou Radek Loukota se svým Slickerem a Jarda Hybben s modelem Major NL-544. Dnes již stařičký model létá stále skvěle a má vždy řadu obdivovatelů…. Jedním z nich byl na dnešní akci i akademický malíř Miloslav Čech z Plzně (pán s fotoaparátem).
K velmi zajímavým a prakticky nikde nevídaným modelům patřil dnes i Southerner z roku 1949 Františka Kohouta, poháněný kouzelným malým benzínovým motorem Arden .099.
František měl dnes úspěšný den: Zajímavé byly i první lety modelu Ole Reliable (1938), který je poháněn unikátním americkým samozápalným motorem Drone .29.
Zhruba ve 12 hodin se mlha definitivně rozplynula a začalo se létat naplno i v naší soutěži. Princip soutěžení „sám proti sobě“ oslovil letos 11 pilotů. Kdo tuto soutěž nezkusí, neuvěří, jak může být zajímavá a výsledky mnohdy nečekané /více viz pravidla/. V soutěži zaslouženě zvítězil Petr Flídr s modelem A.D. 43 a předvedl, že má opravdu excelentní odhad a model v ruce. Jeho chyba a bodová ztráta byla rovna jedné sekundě ve třech letech!
Soutěž je skutečně vhodná pro všechny historické modely bez ohledu na výkon a obsah motoru, velikost modelu, či dokonce způsob pohonu. Soutěž sama motivuje ke stavbě méně výkonných a často opomíjených netradičních historických modelů a časem se jich v našem klubu bude objevovat jistě více. Podrobné výsledky soutěže naleznete v příloze článku. Výsledky soutěže byly vyhlášeny po odlétání všech kol asi ve 14,30 hodin.
Skutečná smůla potkala v soutěži Jiřího Veinfurta. Pravděpodobná porucha přijímače v pásmu 2,4 GHz vedla k úletu jeho Rocketeera C s motorem AL-KO 10 ccm.
Model po startu přestal s kormidly v „rovině“ reagovat a v krásné stoupavé spirále letěl až do vyběhnutí nádrže odhadem do výšky asi 800 metrů. Dále prokázal svůj termický talent a ve slabém vánku nalétl do termického komína a asi po půl hodině sledování dalekohledem se trvale ztratil z dohledu…. Vzdaloval se směrem do okresu Plzeň – sever. Model je naprosto unikátní, motor rovněž snadno identifikovatelný. Prosíme všechny modeláře, rogalisty, piloty ULL, pokud by model zahlédli v terénu, nebo se o modelu, nebo motoru dozvěděli, aby nám podali informaci. Dle našeho odhadu se může vyskytovat v okruhu asi 30 km od Plzně. S trochou nadsázky se dá říci, že teď konečně věříme varování na originálu plánu ohledně termické výkonnosti modelu.
Po skončení soutěže se ještě pilně létalo a tradiční hromadné foto s modely jsme tentokrát pořídili až při vyhlášení výsledků…
Po soutěži zbyl i čas na pohodové posezení na sluníčku, kterého se nám v letošní letové sezoně mnoho nedostávalo. Probírali jsme pochopitelně naše nejbližší akce a také plány na příští rok.
Závěrem mi nezbývá než poděkovat všem účastníkům za aktivní přístup a dodržování letového prostoru. Dále děkuji paní Kulhavé a Loukotové za tradiční obětavou práci v „občerstvovací stanici“. Paní Veinfurtové děkuji za vyrobené dobroty, které ve dnešním mlhavém ránu přišly vhod. Děkuji firmě Hořejší model za zapůjčení letiště, firmě VN Dental za diplomy upomínkové nálepky a drobné ceny pro vítěze. Děkuji rovněž aktivním členům MK Plzeň za časoměřičské služby a práci na letišti.
Věřím na naše setkávání na akcích KHMM i v příštím roce!!!
Historikům 3x zdar!
Přílohy: