Jak jsem „potkal“ Cheta
V nastávajících dnech by se dožil JEDNOSTO LET jeden z významných konstruktérů a modelářů pionýrských let, Chester D. Lanzo.
K uctění památky této legendy světového modelářství pořádá náš klub v nejbližších dnech v rámci Sletu historických modelů v Havlíčkově Brodě vzpomínkovou akci Chet Lanzo´s Event, na kterou jste srdečně zváni, a přispět by mohlo ke vzpomínce i těchto pár řádků a fotografií.
Chester D. Lanzo se narodil 11.června 1914 v Clevelandu, stát Ohio, USA a zde žil po celý svůj život. Po absolvování střední školy byl od roku 1930 zaměstnán jako kreslič a zpravodaj v tamní tiskařské společnosti, ale to už dávno propadnul modelářskému koníčku (o tom ale později). Byl taktéž licencovaným radioamatérem a svůj vlastní RC systém navrhl a vybudoval v roce 1933, v roce 1935 se mu dostalo prvních uznání a prostoru pro publikaci.
Ve 40tých letech navštěvoval při zaměstnání noční kursy různých vysokých škol a stal se autorizovaným inženýrem.
V roce 1940 nastoupil do Cleveland Pneumatic Tool Co. a coby hlavní konstruktér navrhl podvozek pro bombardéry létající za 2. světové války. V roce 1942 začal svoji kariéru v NASA, pro kterou pracoval v Lewis Research Center až do svého odchodu na odpočinek v roce 1974, a to v oborech elektrické, instrumentální, termo, laserové a zvláště pak jaderné technologie. Za svoji kariéru sám napsal nebo byl spoluautorem mnoha odborných knih, nepočítaně pak profesních článků a příspěvků pro odborné časopisy.
Co nás především zajímá, naplňuje a nadále jistě naplňovat bude je jeho „modelářský život“.
Ten začal údajně již v jeho 8 letech v roce 1922, těžko dohledat stopy jeho prvních modelů. První zmínka je až o roce 1930, kdy při létání s gumáčkem mu model po startu přinesl mladý chlapec, který chtěl pak pomoct se stavbou modelů. Nebyl to nikdo jiný než později neméně známý Dick Korda – a o pár let později právě s ním a Georgem Reichem založili Cleveland Balsa-Butchers Club, jehož byl doživotním členem.
Tito 3 mušketýři se následujících mnoho let přetahovali o světové rekordy a přední příčky v soutěžích gumou poháněných modelů dle tehdejších (stále se zdokonalujících) soutěžních kategorií a vypisovat úspěchy, tituly a světové rekordy Cheta by bylo až únavné – tolik jich vážně bylo! I proto byl již od roku 1936 členem Wakefield teamu – elity gumáčkářů.
Chet přinesl v této kategorii modelů mnoho inovací a jeho modely vždy posouvali hranice dál a laťku výš. Jeho genialitu a „fištrónství“ lze jednoznačně demonstrovat modelem Duplex z r.1937, kdy kabinový hornoplošník (cabin fusselage class) doplnil druhým trupem menšího průřezu bez kabiny a podvozku (open class) a při zaměnitelnosti hlavice, křídla a ocasní části s kusem trupu vytvořil oběmi modifikacemi modelu světové rekordy v daných kategoriích. (BTW – experimentální dvouplošné uspořádání toho modelu berme třeba jako vrchol troufalosti, jinak by tu byl možná i „triplex“).
Přičítán je mu také jeden z prvních použitých determalizátorů na modelech, později využíval s oblibou ve funkci determalizátoru horní část trupu kryjící střed křídla s poutáním jako brzdný štít (Record Holder, Defender…).
Jak již bylo napsáno, Chet byl vášnivým radioamatérem (člen Valley City Control Radio Club) a tak jeho snahou bylo od počátku toto „prodat“ i v modelařině, a své velké motorové i bezmotorové modely dálkově ovládat. I zde je mu přičítáno jistých prvenství. (zde prosím o pozornost zvláště ty, kteří u KHMM poukazují na RC řízení svých věrných replik modelů !)
Prvním jeho řízeným motorovým modelem byl RC-1 z roku 1934, který byl ale příliš rychlý a slabé (primitivní) ovládání nedokázalo uřídit jeho let a bylo nespolehlivé. Na tom jistě zapracoval a dalším modelem byl i proto větší a pomalejší Racer z roku 1936, ten se však prvního soutěžního klání RC modelů nedočkal – jednak model havaroval, a i když se první soutěž R/C modelů (Nationals R/C Event ) měla v tomto roce 1936 již konat – nikdo se na ni stejně nepřihlásil. Současně vzniknul i model R/C Stick a Chetovo premiantství a průkopnictví přineslo své ovoce: v roce 1937 s tímto modelem vyhrál první oficiální soutěž Nationals R/C Event v Detroitu, které se zůčastnilo již 6 závodníků!, byť jeho let byl podle záznamu „trochu nevyrovnaný“ a trval jen pár minut – ostatní však dopadli ještě hůř a celá polovina ani neodstartovala. Pozdější 3 ročníky pak ovládli bratři Walt a Bill Goodové a nemám dalších stop u účasti Ch.L. na tomto podniku. Pro zajímavost – R/C Stick létal skvěle i jako volný model, po skončení soutěžní sezóny 1938 jej zapůjčil včetně RC vybavení do obchodu s radiotechnikou v Clevelandu – ovšem obchod zmizel i s modelem a Chet tak o model přišel.
V roce 1938 pak postavil rádiem řízený větroň Airborn (ano – onen mnohokrát diskutovaný model, který se v motorovém provedení nadále umísťuje na čelních příčkách v soutěžích SAM – ale skutečně netuším a nedohledal jsem, jestli tento model někdy vrtuli vůbec měl).
Další modely pak byly velmi známé a skvěle létající Record Breaker a zvláště Bomber, později malý „Bomber“ zvaný Baby Burd a zajímavý (svérázný) Swayback.
Poměrně neznámý větroň Thermal Sniffer, publikovaný v roce 1949, názorně a detailně ukazuje způsob řízení směrového kormidla a co vše musel model „uvézt“ v porovnání se současnou RC výbavou.
Výčet jeho modelů do roku 1950
Rubber powered – Wakefield:
- 1933 Cabin Model
- 1936 Duplex
- 1938 Speedtwin ?
- 1939 Puss Moth (polomaketa)
- 1940 Cabin Rubber Model
- 1940 National Stick Winner
- 1940 Wakefield Classic
- 1942 Record Holder
- 1946 Defender
Gliders:
- 1938 Airborn (R/C)
- 1949 Thermal Sniffer (R/C)
Gas powered:
- 1934 RC-1
- 1936 RC Racer
- 1937 RC Stick
- 1938 Record Breaker
- 1938 Bomber
- 1940 Baby Burd
- 1947 Swayback
Poznámka: uváděn je dohledatelný rok vzniku modelu – případně publikace modelu. Tento se může různě lišit, skutečně jsem se snažil dohledat tuto dataci co nejdůsledněji. Taktéž nemusí být seznam kompletní a za doplnění – podložené opravy děkuji.
I když náš užší zájem o modely a dílo Ch. Lanza zdánlivě končí rokem 1950 – člen AMA (Academy of Model Aeronautic) své články a modely samozřejmě publikoval i dál v mnoha modelářských časopisech, známé jsou zvláště pozdější polomakety skutečných letounů (free flight, RC, C/L) Arado Ar-68, Morane Saulnier, SE5a, Stinson S, Waco SRE a další.
Když se pak soustředíme na rozptyl kategorií modelů, kterým se věnoval – i tady si uvědomíme vyjímečnost jeho osoby a můžeme být rádi, že i v historii naší malé země najdeme podobné osobnosti modelařiny…
Charakteristickými a společnými rysy Chetových modelů bych viděl tyto: jejich účelnost, jednoduchá elegance s důrazem na létavost a nevelký čelní odpor. U trupů preferoval jednoduchou příhradovou konstrukci obdélníkového či čtvercového průřezu (někdy „postavené na špičce“s osami danými uhlopříčkami), případně i oddělitelná celá zadní část s ocasními plochami – což bylo a je praktické. Na křídlech i ocasních plochách nikdy nešetřil nosníky zapuštěnýni na úroveň plných žeber zespodu i vrchu profilu (což je o nervy, pane Lanzo ! ale skutečně to „neskutečně“ funguje, víte proč jste to tak dělal) a převážně rovné středy křídel s lomením uší.
Za zmínku pak stojí směrová kormidla jeho gumáčků – vypadají, jako by mu vždy zbyla polovina VOP s rovným profilem na dolní straně, což působí poněkud bizardně ve funkci SOP (ale přesto to má svoji logiku i účelnost). A pak je tu zmiňovaný determalizátor v podobě brzdného štítu.
O zbarvení jeho modelů není moc známo, přesto lze vysledovat oblíbenou kombinaci jednobarevného základu s tmavými doplňky na náběžných hranách a pruhy na bocích trupu (takto barevně červeno-černý je ve vzpomínkách potvrzen autorem model R/C Stick, a koresponduje to s různými ČB fotkami jeho modelů).
Chester D. Lanzo zemřel na selhání srdce 13.srpna 1989 ve věku 75 let, za kterých získal doslova stovky přátel, známých, nadšenců a obdivovatelů (kterým jsem bezesporu i já).
Přátelé na něj vzpomínají jako na velmi mírného, rozvážného gentelmana, který i přes vrozenou skromnost vzbuzoval svojí přítomností mezi modeláři „pozdvižení“ a nikdy prý neodmítl seznámení, rozmluvu a společnou fotografii s jeho přáteli a příznivci.
Byl po celý život v manželství s milovanou Peggy a stejně jako ona, i jeho dcera Sylvia J. může být na tohoto velkého muže pyšná.
Na závěr nemohu opomenout některé z celoživotních ocenění v oblasti modelářství:
- 1976 Model Aviation Hall of Fame
- 1978 National Free Flight Society Hall of Fame
a in memoriam:
- 1989 Society of Antique Modelers Hall of Fame
- 2000 Kits and Plans Antiquitous Hall of Fame
Jeho cestu do modelářského nebe doprovázelo mnoho otištěných nekrologů a rozloučení přátel v psaných a publikovaných vzpomínkách, ze kterých jsem právě čerpal při těchto řádcích ve snaze přiblížit vám jeho život a dílo…
Pokud vás článek zaujal a chcete Cheta také „potkat“ – třeba ve formě jeho modelů, dovolím si vás pozvat na akci, kde některé z nich uvidíte v celé své kráse a letu.
Použitá literatura a články – odkazy:
Biografie AMA http://www.modelaircraft.org/files/LanzoChesterChet.pdf
Síň slávy SAM http://www.antiquemodeler.org/sam_new/aboutsam/halloffame_index.html
The birth of RC http://www.modelairplanenews.com/blog/2013/12/05/the-first-days-of-rc/
Internet – úvody a výňatky ze stavebních postupů publikovaných stavebních výkresů