Plzeňský historik 8. ročník 1. 5. 2014 aneb první letošní slet KHMM s vloženou soutěží
1. květen mám již řádku let vyhrazen pro pořádání modelářské soutěže pro historické letecké modely. Postupně jsme od pseudohistorické, převážně elektrické podoby soutěže SAMu, dospěli do podoby sletu autentických historických motorových modelů dle specifikace KHMM. Letošní slet byl již druhým „čistým“ sletem KHMM.
Letošního sletu se účastnilo celkem 12 pilotů s 18 modely. Původně byli přihlášeni i dva účastníci ze Slovenska. Nepříznivá předpověď počasí se patrně hlavní měrou podepsala na jejich neúčasti. Škoda, snad se to povede na jiném sletu….
Žádná akce se neuspořádá jaksi „sama od sebe“. I takovýto malý slet vyžaduje zhotovit pozvánky, účastnické diplomy, diplomy pro vítěze, pamětní nálepky, zasponzorovat ceny, zapůjčit letiště, posekat plochu, zajistit alespoň minimální občerstvení pro diskuse u kávy… Zde musím vysoce ocenit přístup řady členů MK Plzeň – jižní sekce a majitele letiště ing. Ivana Hořejšího. Každá akce totiž začíná pomocí s přípravou plochy, jak dokumentuje následující snímek. Bez pomoci členů MK by to prostě nešlo…
Nepříznivá předpověď počasí se naštěstí nevyplnila a tak byla plocha letiště připravena 30.4. a ráno 1.5. jsme se probudili v Plzni do polojasného počasí, se slabým JZ větrem. Pro naši letovou plochu ideální stav. Asi v 8 hodin odjíždím na letiště. Záhy dorazil Jirka Veinfurt a společně vymezujeme přistávací plochu, připravujeme „občerstvovací stanici“.
Jako další přijíždí, kupodivu, nejvzdálenější účastník Jindra Dvořáček s kolegou z Jaroměře. Jindřich mi přijel dokázat, že jeho model NE-LA 541 B opravdu létá. Při zahájení jeho stavby jsem totiž prohlásil, že „taková stíhačka“ je nelétatelný „vozembouch“ a že u nás bych se s tím bál létat. Jindřich tedy splnil slib, že mi model předvede přímo v Plzni… Ještě před zahájením sletu byla jeho replika ve vzduchu… Model létá velmi pěkně a ač je vybaven soudobým čtyřtaktem, je jeho let realistický. Jindrův model jsem znal pouze z fotografií a musím přiznat, že reálně se mi líbí mnohem lépe. Je to však typický „sletový“ model, obtížně zařaditelný do nějaké soutěžní kategorie dnes létané. Plně by mu však vyhovovala naše Fair Contest..
Potěšte se pohledem na Jindrovo dílo a jeho samého při pilotáži na následujících snímcích…
Postupně se letiště plní a v 10 hodin začínáme prezentací a nástupem s pořízením pamětních fotografií zúčastněných pilotů a jejich modelů.
Celý slet byl koncipován jako volné létání po celý den s vloženými dvěma soutěžemi : „Plzeňskou pětiminutovkou“ a pro příznivce výkonných motorů byla vypsána kategorie OTMR tak, jak je koncipována v SAM klubech, ale s požadavkem stavby v měřítku 1:1. K pětiminutovce se přihlásilo 9 soutěžících, v OTMR soutěžilo 5 účastníků se šesti modely.
Soutěžit začínáme kolem jedenácté hodiny. Postupně zesiluje vítr na asi 4-6 m/sec, objevují se výrazné, bohužel klesavé bubliny. Najít termiku je pro piloty OTMR velmi obtížné /min. zatížení je 30,5g/dm2/ a také nijak netaktizujeme, prostě létáme, jak nejlépe umíme a výsledky zapisujeme. V pětiminutovce nedostatek termiky nijak nevadí, spíše naopak… Smolařem soutěže na pět minut letu se stal Radek Loukota, který ve velké výšce ztrácí svoji Můru a po dvou hodinách hledání ji nalézá na stromě v okolí letiště. OTMR má hned dva smolaře: Láďa Kulhavý dvakrát přistává mimo vyhrazený prostor a zaznamenává 2 x 0 a favorizovaný Jirka Veinfurt tentokráte nedokázal přesvědčit, svůj jinak velmi spolehlivý motor AL-KO 10 ccm, k důstojnému výkonu. Jirka si však spravil chuť v „pětiminutovce“ a s pouhými třemi trestnými body zvítězil. V OTMR se tak otevřela cesta k vítězství pro můj model Gladiátor s motorem Anderson Spitfire .65. Kompletní výsledky v příloze. Atmosféru soutěže můžete „nasát“ z následujících snímků.
Zhruba ve 13 hodin byla soutěž odlétána, vyhodnocena a spočítány výsledky. Následovalo rozdělení cen a diplomů vyrobených speciálně pro tuto akci. Po ukončení soutěže pokračovalo volné létání, pohodové diskuse a spřádání plánů na další naši činnost. Také zbyl čas na diskusi s našimi hosty a modeláři, kteří se přijeli podívat na zbytky opravdové klasické modelařiny.
Po celou dobu sletu bylo možno shlédnout nedokončenou kostru modelu českého modelu Simplex na motor BORA 5ccm, kterou připravuje Petr Flídr. Každý znalý modelář si tak mohl porovnat tento model s modely našich „překreslovačů“ aktivně matoucích modelářskou veřejnost svými produkcemi ve formě stavebních plánů vydávajících se za tento model.
Se sílícím větrem, okolo 16 hodiny odjeli poslední účastníci prvního letošního letového setkání KHMM.CZ.
Poděkování patří fy Hořejší model za zapůjčení letiště, fy VN Dental s.r.o. a mojí zubní ambulanci za sponzoring, všem aktivním členům MK Plzeň – jižní sekce a plzeňským členům KHMM za přípravu letiště a pomoc při organizaci sletu a soutěže. Děkuji též výše zmíněným našim manželkám za trpělivost, že to s námi „postiženými“ dosud vydržely a jsou ochotny pomoci i nadále.
Seznam přihlášených účastníků je zde.
Tabulka výsledků soutěže: OTMR, Plzeňská pětiminutovka
Historikům 3x zdar !!!