NE-LA 541 B – český historický model z roku 1941. Dokončení.
Model motorového letadla NE-LA 541 B je důkazem toho, že pod pojmem „historický model ze 40. let minulého století“ se nemusí vždy jednat o pomalý kabinový hornoplošník! Plánek tohoto modelu vyšel v časopise MLADÝ KONSTRUKTÉR, svazek 20 z 30.10.1942 a byla to konstrukce našeho známého modeláře Ladislava Neuberta, jehož modely byly vždy velmi elegantní a dobře létající. NE-LA 541 B byl model aerodynamicky pěkně řešený, ale stavebně velmi složitý, takže jej tehdy asi moc modelářů nepostavilo. Jeho zajímavý a podrobný dobový popis stavby přepsal pan Jaromír Pipek z výše uvedeného časopisu v plném znění bez úprav, neboť může dnešním historickým modelářům třeba objasnit některé tehdejší technologie stavby a instalaci zapalování: I přes značnou pracnost tohoto modelu budou snad jeho neobvyklé a velice elegantní tvary inspirovat dnešní historické modeláře ke stavbě rádiem řízené repliky, která by byla jistě ozdobou každé akce. Přístup k instalaci RC soupravy, by se mohl udělat otevíracími dvířky z boku pod křídlem, výškovka se může řešit jako „plovoucí“, čímž by se v nejvyšší míře zachovala její konstrukce.
Technické údaje
rozpětí: 1700 mm
délka: 1350 mm
plocha: 36 dm 2
hmotnost: originál 1400g, moje replika 3400g
motor: originál AL-KO 726, moje replika čtyřtakt ASP FS 52 AR
…a tak jsme se rozhodli s mým kamarádem Mariánem Trpkošem z Dobrušky, že to zkusíme udělat na CNC frézce. Pochopitelně, že pokud by měl zájem i jiný modelář, tak i pro něj. Dělaly by se přepážky, žebra……zkrátka takový rozsyp, polotovar. No tak uvidíme. Podstatné je, že frézka už jede. Precizně vyřezané díly jsou již vyřezány a já jen řežu lišty, krájím pásky balzy a vše náležitě lepím dohromady. Pomalu, krok za krůčkem jsem dospěl do stavu hrubé stavby modelu. Ovšem, co tomuto předcházelo…
První špejle Nely jsem začal lepit 7.10.2012 (viz. 1.článek a 2.článek) a vytknul jsem si cíl: zálet v srpnu 2013 v Mýtě na sletu historiků u Ládi Kulhavého, ovšem to jsem nestihl. Proč? Postavil jsem v životě hodně modelů ale NE-LA je opravdu složitá a dala mně zabrat. Já začal trupem, jevil se mně jako náročný a stavebně složitý. Pak jsem řešil centroplán, uchycení křídel tak, aby se to vešlo do mého auta, instalaci motoru atd. No povedlo se. Křídla, směrovka a výškovka, to byla běžná rutina jenom uchycení plovoucí výškovky, bylo malinko složitější. Jak probíhala stavba, nebudu popisovat do detailu, protože je to vždy záležitostí daného stavitele. Konečně jsem dospěl do zdárného konce stavby! Zálet jsem provedl v pondělí 10.3.2014 na letišti ve Dvoře Králové a světe div se – letělo to….pouze dotrimování výškovky a už se lítalo což potvrzuje několik pořízených fotografií. Sluší se závěrem poděkovat některým kamarádům, kteří mně pomohli k tomu, aby NELA letěla: tak především pan Marián Trpkoš – výroba polotovarů, Jarda Pipek – ujasnění těžiště, Petr Hetfleiš – výroba nápisů na éro a Milan Poláček – zachycení prvního letu modelu na filmový pás.
Co říci závěrem? Z modelu mám radost, byť vím, že by mu daleko více slušel benzínový motor AL-KO. Bohužel jej nevlastním (zatím). Vím, že každého nenadchne moje modelové zbarvení… já to prostě „historicky“ neumím. Ale budu se příště snažit. Křest ohněm si NE-LA odbude prvního května letošního roku na Sletu u Karla Slupského v Plzni.
Dle dodaných podkladů sepsal Láďa Kulhavý