Replika Flamingo 1600 aneb důvod ke smíchu, nebo k pláči ??
Již dávno jsem rezignoval na odebírání domácích komerčních modelářských časopisů. Jediným smysluplným časopisem, dle mého názoru, je Volný let, vydávaný Josefem Kubešem. Ostatní modelářské časopisy jsou obsahově „tak nabité“, že je obvykle dostatečně prostuduji během několika minut při nákupu v nejbližším hypermarketu….
Přesto se výjimečně stane, že mě cosi zaujme. Stalo se!! Při listování časopisem RC Revue 3/2014 jsem, hned v úvodním odstavci, nalezl v seriózně se tvářícím článku, tolik nesmyslů, na tak malé ploše, že celý článek z odstavce „Oldtimery“ na straně 8 musím okomentovat a opět tak pozvednout ono téma: Co je a co není historický model?
Článek má býti komentářem k vydávanému stavebnímu výkresu cituji: „Repliky historického modelu Flamingo 1600“. O jaký model se má jednat můžete shlédnout na předchozím snímku, kde vidíte skutečnou repliku uvedeného modelu, zhotovenou Richardem Metzem o rozpětí 89 palců s motorem McCoy .49.
Jako autor článku ve výše citovaném časopise je uveden Ing. P. Ingl. Autora neznám, ač se v historické modelařině pohybuji již řádku let. Možná se jedná o „umělecký pseudonym“. Nevím…. V každém případě je zarážející, že autor nezná význam slova REPLIKA a že je schopen publikovat model, o kterém si nezjistil ani nejzákladnější údaje.
Protože zřejmě osvěty není nikdy dost a protože je sledovanost našich stránek pravděpodobně větší, než sledovanost „historického odstavce“ výše uvedeného časopisu, považuji za povinnost našeho klubu upozornit na zjevné nesmysly v článku obsažené, neb jimi autor zjevně uvádí čtenáře v omyl.
Tedy k faktům:
1/ Žádný historický model Flamingo 1600 neexistuje a nikdy neexistoval. Nemůže tedy existovat jeho replika. Slovem replika označujeme doslova vytvoření téhož díla, shodného s originálem. Je tedy možno vytvořit pouze repliku modelu s rozpětím 89 palců. Všechny ostatní velikosti, které existovaly a byly vyráběny spolu s originálem ve stavebnicích /např. pro ½ Texaco/ jsou jen obyčejnými soudobými leteckými modely, nikoliv modely historickými a vůbec pro ně nelze použít označení replika. V některých SAM klubech lze s těmito modely soutěžně létat, dokonce je lze i „vylepšovat“ elektropohonem, fóliemi, napodobeninami spalovacích motorů. Již jsem o podobných modelech psal a z mého pohledu se jedná pouze o modely soudobé, připomínající modely historické. Pokud se s nimi létá „doma za humny“ a jsou takto označeny a pojmenovány, je vše v pořádku. Pokud s nimi soutěžím, pořádám vrcholné modelářské akce pro „historické modely“, stávám se pouze šiřitelem a propagátorem modelářského kýče. V tomto použití je takový model nikoliv replikou, ale obyčejný kýč, stejně, jako v supermarketu zmenšené rádio se soudobou technologií, vsazené do plastikové, zmenšené bedny, napodobující rádia z 50. let. Připomínám, že v našem klubu podobné modely létat a soutěžit nemohou.
2/ V článku je uváděno, že model byl publikován v roce 1938 v časopise Model Builder !!! Autor je zřejmě velmi mlád, anebo naprosto, v historii leteckého modelářství, nevzdělán. Časopis Model Builder totiž byl založen až v roce 1972 a model Flamingo o velikosti 89‘‘ v něm byl publikován v čísle 3/1980. Jedná se o tzv. „SAM – Approved „ plán, tedy SAM kluby schválen za originál. Originál plán nebyl totiž nikdy samostatně vydán. Byl vždy pouze součástí stavebnice Jasco, která model uvádí ve svém katalogu z roku 1939 a rok dříve – 1938 – se objevuje malý náčrtek v ročence Franka Zaice. SAM International uvádí vznik modelu dokonce do roku 1936….
3/ Salvy smíchu však vyvolává tvrzení autora, že model létal s motorem Brown Junior 5,1 ccm. Autor zřejmě nikdy neviděl motor Brown Junior, neotevřel žádné modelářské stránky, kde se o této „motorové legendě“ píše, zřejmě nenavštívil žádnou akci pořádanou KHMM. Zřejmě u autora neexistuje žádná představa o tom, jaký výkon měly modelářské motory vyráběné kolem roku 1936. Několik originálních motorů Brown Junior vlastní členové našeho klubu a mohu autora skutečně ujistit, že žádný nemá objem 5,1 ccm, neb by takový motor nikdy nedokázal s tak velkým modelem odstartovat.
Co říci závěrem?
Ve svém článku o historicko-modelářském kýči, ale v minulosti i na stránkách Zpravodaje 78 a IL 95 jsem napsal, že model hovoří o svém autorovi více, než si sám autor myslí. Stačí se jen pozorně dívat a znát trochu, modelářské historie a řídit se obyčejným selským rozumem.
Po přečtení výše uvedeného článku v RC Revue, vidím na zádech autorova trička napsanou krátkou větu. Hádejte jakou ….. ??
Psáno v Plzni 3.3.2014
Karel Slupský