Nádherné nedělní modelářské odpoledne 23.2.2014 v Plzni aneb Zalétávání našich staronových modelů
Nedělní, podivně nezimní den se v Plzni prostě modelářsky vydařil. Slunce, slabý vítr jižních směrů, nezvyklé teplo, zkrátka v podstatě ideální modelářské počasí. Ve 12 hodin volám Jirkovi Veinfurtovi a ve 14.00 se setkáváme na klubovém letišti v Radobyčicích. Oba nás již „svrbí ruce“ neb máme připraveny nové modely k záletu.
Jirka postavil zcela nového Rocketeera C za model, který mu byl cizím zaviněním zničen na sletu v Chřibské. Nástupce je lehčí, má vychytané „mouchy“, motor AL-KO 10 ccm je rovněž opraven a ve vynikají kondici. Vůně benzinu dodává odpoledni správnou modelářskou atmosféru.
Já jsem si přivezl svého Antaresa ze stavebnice Palasman, se zcela nezaběhnutým motorem Torpedo .29 ignition, o jehož stavbě a zkušenostech z ní, se můžete dočíst na našich stránkách. Pro začátek motor poběží pouze krátce na methylové palivo, na které se motor méně přehřívá. V závěru dne zkusím motor na palivo benzinové, na které bude model létat v soutěži České pylony už 3.5. v Táboře…. Tedy, pokud dnešní den dobře skončí. Jinak s modelem počítám pro soutěže OTMR A a dále pro soutěže „Fair contest“ našeho klubu.
A jak to dnes všechno probíhalo a dopadlo ??
Já jsem během sestavování Jirkova Rocketeera C ještě krátce zabíhal a seřizoval motor pouze na trupu Antaresa. Potom se již věnuji sestavování svého modelu a hlavně fotografování Prvního vzletu Jirkova Rocketeera.
Jirka má motory AL-KO opravdu dobře vypiplané. Oproti předchozímu modelu použil vrtuli s větším stoupáním /8 palců/. Motor chytá okamžitě, do okolí se šíří ona neopakovatelné vůně spáleného oleje a benzínu. Motor s vrtulí 14/8 točí krásných 7500 otáček a má opravdu neopakovatelný, hluboký tón vydávaného zvuku. Autor repliky Ladislav Davidovič tyto motory zkrátka umí a jejich obsluha je úplně jednoduchá. Jsem přesvědčen o tom, že tyto motory dokáže obsloužit opravdu každý, kdo dbá jeho rad. Nádherný motor, dokonale zvládnuté řemeslo, čas se rázem vrací o neuvěřitelných 70 let nazpět !!
![]() |
![]() |
Model se čile škubá na kotevním lanku, nervózní Jirka vše kontroluje a je tu onen neopakovatelný okamžik prvního startu. Ustupuji a fotografuji následující záběry. Vychutnejte si první start a let….
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nový Rocketeer má lepší letové vlastnosti. Prakticky neřízen umí stoupat nádhernou spirálou, Jirka koriguje jen minimálně. Dokonalá iluze kdysi volně létajícího modelu, krásný zvuk motoru sledují všichni piloti na letišti…. Po 60 vteřinách vypíná Jirka motor a následuje krásný přechod ze spirály do klouzavého letu, který je přerušen vlétnutím do termiky a tak si Jirka užívá hned v prvním letu a přistává po 20 minutách.
Dokonalá iluze dob minulých, dokonalé řemeslo výrobce motoru i Jirkovo. Toto jsou okamžiky v naší zálibě, pro které se vyplatí stavět historické repliky opravdu tak, jak existovaly v minulosti. Nemůže to pochopit nikdo, kdo to sám nezkusí. Námaha, nepohodlí, více práce stojí opravdu za dokonalý prožitek letící repliky…..
Po přistání si měníme role: Jirka se učí zacházet s mým fotoaparátem a já ukotvuji svého Antaresa. Začínám prožívat ono podivné napětí prvního startu. Automaticky tankuji palivo do nádržky motoru, kontroluji všechny funkce. Na modelu mám pro zálet neautentickou plastovou vrtuli a práci si usnadňuji, pro tentokrát, použitím startéru…/motor se však snadno startuje i rukou, což je na některých soutěžích klubu povinné/. Motor ladím na změřených 10500 otáček a uvolňuji kotevní lano. Model se odlepuje prakticky okamžitě od země a k mému překvapení prakticky sám začíná točit krásnou stoupavou spirálu, kterou jen drobně koriguji. Zatím nemám nastaveny stopky, tak odhaduji asi 30 vteřin a vypínám motor ve výšce asi 150m….
![]() |
![]() |
Přechod do kluzu je zcela bezproblémový. Model se proti větru nepatrně houpe, jemně trimuji výškovku a směrovku. Model je dokonale stabilní, umí kroužit ve velmi malých kruzích. Za svoji snahu jsem odměněn prvním letem v délce asi 7 minut…. Před přistáním provádím průlet pro fotografování modelu a jak to Jirkovi šlo můžete posoudit na následujících snímcích….
![]() |
![]() |
Točím na malém poloměru a dosedám měkce na plochu letiště s malým dojezdem. Vlastnostmi nového Antaresa jsem nadšen, výkon motoru je podstatně větší než u mé předchozí verze s motorem K 16. Pro soutěž „České pylony“ mám pro letošní sezonu tedy připraveny dva Antaresy.
![]() |
![]() |
První letošní zálet historických replik leteckých modelů máme v Plzni šťastně za sebou. Přeji všem členům a příznivcům našeho KHMM podobně šťastné prožitky ze zalétávacích startů a přistání, jaké jsme prožili dnes na letišti v Radobyčicích.
Historické modely jsou krásné ve své původní podobě a před zhruba necelými třemi lety jsem si nedokázal představit, že snaha několika jedinců, s tehdy, v podstatě okrajovými názory, může oslovit tolik lidí v Čechách ale hlavně ve světě.
Dnešní den nám v Plzni umožnil zase prožít opravdovou radost a modelářské štěstí, pro které se vyplatí dělat našeho koníčka autenticky. Historii nelze měnit a pseudo vývoj uzavřené historie leteckých modelů nemá smysl a jsem rád, že podobné názory se objevují nejen v našem klubu…
Je přeci krásné, v okamžicích štěstí se dotýkat skutečné historie…
Přeji všem, historii nakloněným modelářům, podobné dotyky historicko-modelářského štěstí, jaké jsme prožili dnes v Plzni a věřím, že je prožijete letos i vy, naši členové a čtenáři, což vám ze srdce přeji.
Sezona se blíží, těším se na další díl našeho setkávání na letištích v letošním roce.
Historikům 3x zdar !!!!