VB-550 – historický český kabinový motorový model
Motorový model VB-550 je typickým představitelem „české konstrukční školy“ motorových modelů z konce 30. let, kterou reprezentovaly především modely konstruktérů Jaroslava Vyskočila, Gustava Buška a Jaroslava Brože. Většina těchto modelů byla tehdy popsána ve známé knize Jaroslava Vyskočila „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která byla vydána nakladatelstvím České grafické Unie, a.s. v roce 1939 a v ní byly na přílohách formátu A/4 uveřejněny i malé výkresy popsaných modelů. Tato kniha byla ve své době v podstatě ideální a jedinou „učebnicí“ pro všechny modeláře, kteří se zajímali o tehdejší novinku v pohonu módelů, tj. o benzinové motory pro modely. V knize jsou popsány jednak nejznámější typy amerických motorů BABY CYCLONE, BROWN JUNIOR, OHLSSON a HUSKY, dále první české motory, jejichž konstrukce byla těmi americkými zřetelně inspirována, podrobně popsáno je i zacházení s těmito motory, konstrukční zásady pro stavbu modelů a nakonec je v ní i několik výše uvedených výkresů modelů včetně popisu stavby. Jedním z nich je jednoduchý klasický kabinový model VB-550, jehož popis stavby a výkres uveřejňujeme v originální podobě:
Model kabinového jednoplošníku VB-550.
S tímto modelem bylo provedeno velmi mnoho zdařilýeh letů bez nejmenší nehody. Model jest opatřen americkým motorkem „Baby-Cyclone“ o výkonu 1/6 HP, který vyniká značnou spolehlivostí. Do modelu jest ovšem možno zastaviti též motorek jiné značky o podobné výkonnosti.
Model je řešen jako samostatný hornokřídlý jednoplošník a je postaven celý z balzy. Nosná plocha je připevněna k horní části trupu pásovou gumou. Má to výhodu, že můžeme model přesně vyvážiti pokusným posunováním plochy a při případném nárazu je křídlo značně chráněno před poškozením.
Trup má obdélníkový průřez a skládá se ze čtyř balzových podélníků 6×6 mm a z dvanácti přepážek. Motorová destička, na které je namontován motorek, je zhotovena z překližky 3 mm silné a je vklížena do balzové přepážky č. 1. Ostatní přepážky jsou ze čtvercových balzových špejlí 6×6 mm. Příčky přepážek jsou vlepeny mezi podélníky speciálním acetonovým lepidlem. Vázání nití zde odpadá. Postup práce je tento: nakreslíme si bokorys i půdorys na papír v skutečné velikosti. Nejprve si zhotovíme obě bočné strany trupu a potom je spojíme příčkami. K spojování používáme tenkých špendlíků a acetonového lepidla. Přední část trupu je vystavena zvýšenému namáhání, a proto ji vyztužíme diagonálami z balzovýeh špejlí 6×6 mm, které vlepíme úhlopříčně do jednotlivých polí. Trup je zakončen stevenem (z balzy 5×15 mm), který je vklížen a špendlíčky připevněn mezi podélníky.
Nosná plocha je stavěna ze dvou částí spojených v střední části bambusovými spojkami. Skládá se ze dvou nosníků a z dvaceti osmi balzových žebírek. Přední a zadní nosník je vytvořen balzovými podélníky 1×8 a 1×5 mm, zaklíženými do zářezů žebírek. Přední náběžnou hranou tvoří balzová špejle čtvercového průřezu 6×6 mm, která je vklížena do výřezů žebírek. Zadní odtokovou hranu zhotovíme z balzy 5×25 mm a sbrousíme ji do ostré hrany. Koncové oblouky ohneme z bambusu 3×3.5 mm. Žebírka vyrobíme z balzových prkének 1.5 mm silných. Střední část nosné plochy potáhneme za účelem zesílení balzou 1 mm silnou. Tím značně zvýšíme pevnost křídel právě v místě, kde je nejvíce namáháno.
Výškové kormidlo se skládá z hlavního podélníku a z balzových žebírek, vyrobených z prkének 2 mm. Hlavní nosník zhotovíme z balzového prkénka 5 mm. Náběžná hrana kormidla je z balzové špejle 6×6 mm, odtokovou hranu tvoří balzová lišta 3×20 mm zbroušená do ostré hrany. Koncové oblouky slepíme z balzových prkének 1 mm.
Obdobně jako výškové kormidlo zhotovíme směrovku. Její nosník tvoří balzový steven, na který jsou přiklížena acetonovým lepidlem balzová žebírka. Přední hrana směrovky je z balzové špejle 6×6 mm. Zadní hranu zhotovíme z balzy 3×20 mm a zbrousíme ji do ostré hrany. Oblouk zhotovíme z balzových prkének 1 mm.
Podvozek modelu je velmi jednoduchý a přitom účelný. Ohneme jej z ocelového drátu 3 mm, rozpěru a diagonály provedeme z ocelového drátu 1.25 mm, které připájíme cínem. Kolečka o průměru 85 mm si opatříme buď gumová, nebo si je zhotovíme sami z překližované balzy. Náboj u tohoto druhu koleček tvoří mosazná trubička o světlosti 3.2 mm. Kolečka nastrčíme na osy podvozku a před vypadnutím je zajistíme dvěma kousky pryže. Podvozek je přivázán do rohu přepážky č. 3 a spodních podélníků. Tato část trupu je zesílena dřevěnými stojinami 4×8 mm. Podvozek vyztužíme k přepážce č. 4 několikanásobnou režnou nití a k předku trupu gumou 3×3 mm. Touto gumovou výztuhou je podvozek dostatečně vypérován a zachycuje výborně nárazy, k čemuž přispívá i vlastní pružnost ocelového drátu.
Benzinový motorek „Baby-Cyclone“ je namontován na duralových nosičích na překližkové desce předku trupu tak, aby osa motoru byla skloněna v úhlu asi 3° dolů. Motorové nosiče průřezu „L“ 8×8 mm připevníme k překližkové desce tím způsobem, že je na jednom konci v rohu pilkou na kov rozřízneme v délce 25 mm a rozehneme. Do rozehnutých konců vyvrtáme otvory pro šrouby 2 mm, kterými upevníme nosiče k překližkové desce. Na druhých koncích nosičů vyvrtáme otvory pro upevňovací šrouby motoru. K upevnění motoru použijeme šroubů s matkami. Oba motorové nosiče vyztužíme duralovými podpěrami tvaru „L“ 8×8 mm. Všechny matičky šroubů zajistíme spájením cínem, aby se vibracemi motoru neuvolnily. Cívku motoru připevníme na zadní stranu překližkové desky, vypínač elektrického proudu umístíme po levé straně trupu.
Skřínku pro elektrickou baterii slepíme z balzových prkének 3 mm a umístíme ji na spodní straně trupu u přepážky č. 6. K elektrické instalaci použijeme normálního zvonkového drátu 0.8 mm. Model potáhneme speciálním japonským hedvábím, které impregnujeme třemi nátěry celonového laku. Můžeme též použíti papíru zn. „Diplom“, který sice není tak trvanlivý jako hedvábí, ale zato jest o mnoho levnější. V tomto případě impregnujeme potah po obvyklém vypětí vodou zaponovým lakem.
Seznam materiálu:
20 balzových špejlí 6x6x1000 mm, 8 balzových špejlí 3x3x1000 mm, 5 balzových nosníků 1x5x900 mm, 5 balzových nosníků 1x8x900 mm, 4 balzové nosníky 3x20x900 mm, 1 balzový nosník 3x20x800 mm, 8 balzových prkének 1.5x75x640 mm, 6 balzových prkének 2x75x640 mm, 3 balzová prkénka 1x75x640 mm, 1.5 dm2 letecké překližky 3 mm, 2 štěpiny bambusu 400 mm dl., 1 hliníková trubička o světlosti 3 mm, 20 mm dl., 1 m ocelového drátu 1.25 mm, 0.6 m ocelového drátu 3 mm, 0.5 m gumové niti 3×3 mm, 1 m pásové gumy 1×4 mm, 1 pár gumových nebo balzových koleček o průměru 85 mm, 2.7 m2 japonského hedvábí nebo 6 archů speciálního papíru „Diplom“, 400 g celonového nebo 100 g zaponového laku na potah, 9 dm2 slabého celuloidu na kabinu, lepidlo (acetonové lepidlo a kaseinový klih), bavlnka DMC a režná nit, 1 speciální vrtule Baby-Cyclone o průměru 34 cm, 0.5 dm2 mosazného plechu 0.3 mm na spínací kontakty a vypínač, 2 m isolovaného zvonkového drátu 0.8 mm, 1 m tvrdého železného drátu 1.2 mm, upevňovací šrouby a matice, 0.4 m profilovaného duralumitu tvaru „L“ 8×8 mm, 1 balíček slabých špendlíků 30 mm dl.
Ve svém archivu jsem nalezl několik dobových originálních fotografií, na kterých je zajímavé to, že kromě doporučeného amerického motoru BABY-CYCLONE, který je v popise stavby uveden, byl v něm zkoušen i motor PERU o obsahu 10 cm3 konstruktéra Karla Pečivy, který začal své benzinové motory vyrábět ve spolupráci s panem Rumlem dříve, než své známé motory LETNÁ potom vyráběl Gustav Bušek. Málo kvalitní fotografie modelu za letu je převzata v výše uvedené knihy J. Vyskočila.
Technická data:
Rozpětí – 1785 mm
Délka – 1200 mm
Nosná plocha – 42 dm2
Váha – 1000 g
Plošné zatížení – 24 g/dm2
Zatížení výkonu – 6 kg/HP
Stoupavost – 450 m/3 min.
Klouzavý poměr – 1:16