Pípa pro benzínové motory
Začnu pěkně od začátku. V loňském předjaří jsem se rozhodl, že si udělám radost (zase) a že nahradím novým výrobkem svůj soustruh. Tento původní obráběcí stroj jsem si pořídil kolem roku 1992… Ano, správně, neupsal jsem se. V podstatě se jednalo o zakoupení výkresové dokumentace a spoustu „železa“. To ke všem čertům dvakrát, neboť jsem soustruhy tenkrát dělal dva… Nicméně se i to povedlo a pro potřebu toho „domácího“ obrábění to bylo dobré. V té době jsem se hodně věnoval RC automobilům a tak vznikala spousta hřídelí, unášečů, futérek, dílů diferenciálů a vše dalšího potřebného. Přiznám se, že to do určité míry přesnosti plně postačovalo. Nicméně kvalita stroje začínala a končila „obyčejným točením“. Změna otáček se dělala přesouváním klínového řemenu a to bylo z komfortu stroje vše. Ale nestěžuji si, pouze konstatuji. Nakonec jsem tento soustruh prodal jednomu výrobci dýmek někam k Brnu. No a je tady počátek změny a pořízení nového obráběcího stroje. Nebudu unavovat technickou specifikací, ale je to prostě někde jinde: plynulá regulace otáček, automatický posuv, možnost řezání závitů, atd.
A tak zase točím futérka, stavěcí kroužky, hřídele a vše možné, co modelář právě potřebuje. V povánočním klidu, jsem se rozhodl, že je čas udělat něco „přesnějšího“ – PÍPU. Ne, nejedná se o výčepní pípu do restaurací a lokálů, ale jedná se o palivovou pípu pro startování určitých typů benzínových historických motorů. Jedná se o motory, které mají sání řízeno klikovou hřídelí, a difuzor směřuje dolů (např. ALKO, LETNÁ, BORA). Zde je nutné učinit při startu motoru důležitý postup, který tímto zopakuji: po nasátí palivové směsi do motoru uzavřeme palivovou jehlu a nastartujeme motor. Poté palivovou jehlu rychle otevřeme a doladíme na požadované otáčky. Pokud se nám to nastartování hned nepodaří a palivovou jehlu neuzavřeme, připravujeme se o palivo, které nám tímto odtéká z difuzoru motoru a motor se nám také „přeplavuje“! Přiznejme si, že ne vždy se nám povede motor spustit a rychle palivovou jehlu otevřít tak rychle, aby nám motor nezhasl. Rozhodl jsem se tedy pro výrobu palivové pípy, která by toto odstranila tak, aby se nemuselo s palivovou jehlou vůbec manipulovat.
Nebudu tímto popisovat technologický popis a postup výroby, ale omezím se na několik konstatování. Jako základ těla pípy je vzat mosazný šestihran o rozměru deseti milimetrů a délky dvaceti pěti milimetrů. Z každé strany je osoustružen na vnitřní „těsnící“ průměr palivové hadičky. Následně je tento celek osově provrtán vrtákem o průměru 1,8mm. Více je jasné na fotografiích. Dalším krokem je kolmé svrtání a vystružení výstružníkem 5H7. Následuje zhotovení vlastního těla ventilu v odpovídajících tolerancích, taktéž z mosazné tyčoviny. V horní části je celek ventilu těsněn zhotoveným kuželovým osazením, ve spodní části je v kalíšku vložen silikonový „O“ kroužek a celek je stažen samosvornou maticí M3. Touto je také nastavena „tuhost“ otáčení ventilu. Na boku je před montáží připájen mosazný praporek pro případné přišroubování na motorové lože.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tak jsem vše smontoval a namontoval na zkušební motorové lože, které jsem osadil motorem ALKO 7,5 ccm. No a vše jsem náležitě vyzkoušel za chodu motoru a mohu konstatovat jediné: pípa těsní a funguje k naprosté spokojenosti. Tak a mám po starosti se startováním těchto typů motorů!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Historikům třikrát zdar !!!