Antares ze stavebnice aneb Zkušenosti se stavbou draku modelu a hodnocení
Asi 6 let provozuji repliku modelu Antares s detonačními motory K-16 a BE-4. Model jsem v minulosti stavěl pro radost, neb se mi nesmírně líbil. Teprve časem jsem poznal podrobnější slavnou historii tohoto modelu. S motorem K-16 jsem si pro radost zkusil létat kategorii Texaco, mnohem smysluplnější je však soutěžení s modelem v kategorii OTMR-A. Na 35 vteřin motoru dosahuje model slušné výšky, i když pro špičkové výkony je motor slabý. Antares pochopitelně také soutěží v různých kategoriích dle pravidel KHMM.
Asi před rokem jsem získal repliku motoru Torpedo .29 ze série SAM Champs vyrobenou v roce 1985. Antares mě okamžitě napadl jako vhodná alternativa modelu pro tento motor. Dle pravidel SAM je replika uznávána jako originál motoru pro soutěžní účely.
Po zveřejnění informace o výrobě stavebnice z dílny Oldřicha Palasmana si objednávám jeden komplet…
K mému příjemnému překvapení nacházím na obalu krabice letový snímek mého Antaresa z doby, kdy létal Texaco. První prohlídka stavebnice mne docela příjemně překvapuje. Nacházím plán 1:1, stavební návod je totožný s původním textem Jaromíra Pipka na vydaném plánu. Čistě vyfrézované díly z překližky a balsy překvapují svojí přesností. Řezy jsou čisté, bez třepení. Zde vidím hlavní výhodu frézované stavebnice. Není třeba řešit opálené okraje typické pro stavebnice zhotovené laserovou technologií. Jako ortodoxnímu modeláři mi to prostě vadí… Stavebnice dále obsahuje trubičky k sestavování dělené ocasní plochy, páku plovoucí výškovky, trubičky pro podvozkové nohy včetně předfrézovaných dílů z překližky pro jejich zalepení. Samostatně jsou zabaleny hladce vybroušené vnější díly pylonu. Součástí jsou i všechny smrkové nosníky. Balsové nosníky a lišty jsou součástí vyfrézovaných dílů stavebnice. Kvalita balsy je průměrná, ale nevyskytuje se balsa vyloženě tvrdá a těžká. Jednotlivé komplety dílů nejsou nijak označeny a je nutno vše nejprve identifikovat… V tom vidím určitý problém pro začátečníky. Na druhou stranu, stavebnice je určena pro znalce modelařiny. Příznivce polystyrénových hraček si ji asi pořizovat nebude…
Součástí stavebnice nejsou drátěné díly, potahový materiál, podvozková kola a pochopitelně lepidla a laky. Drátěné díly by součástí býti mohly, ostatní použije každý dle svých zvyklostí a konečné úpravy draku modelu.
Vlastní stavbu jsem zahájil zesílením motorové a první přepážky. Pravděpodobně by vícevrstvá, 3mm silná překližka ze stavebnice byla dostačující, nicméně na předchozím modelu se mi silnější díly osvědčily v dlouholetém provozu. Zároveň jsem vyřešil celé zapalování a uložení motoru (viz. článek Zapalování pro Antaresa).
Kromě dvou prvních přepážek jsou ostatní vyfrézovány z lehké třívrstvé truhlářské překližky 3 mm silné. Osobně bych preferoval, kdyby byla použita od přepážky č. 6 překližka o síle 0,8 mm. Na druhou stranu chápu, že řešení by neslo vyšší výrobní náklady a konečná úspora hmotnosti není příliš podstatná.
Vlastní sestavování trupu jsem prováděl z volné ruky, zcela bez šablon. Díky dobré kvalitě základních nosníků 4×4 mm a výborné přesnosti výřezů přepážek drží konstrukce, prakticky bez lepení, sama. Nejprve jsem slepil rovnou část základu trupu po přepážku č.4 a po zatuhnutí lepidla, jsem za vizuální kontroly s plánem, vlepil ostatní přepážky včetně základového nosníku směrovky č. 12. Na snadnosti sestavení základu trupu se jistě podílí i dostatečná rigidita větší tloušťky přepážek. Stejným způsobem jsem totiž postupoval i u svého prvního Antaresa, ale práce byla podstatně obtížnější díky „prostorově měkkým“ přepážkám a také nepřesnému individuálnímu zhotovování přepážek. Zbytek stavby trupu probíhal zcela bez komplikací, vše pasuje a zapadá, nosníky přesně těsní. Díly spodní a horní směrovky jsou zhotoveny z tužší balsy a tuhost materiálu odpovídá budoucímu namáhání zejména u spodní směrovky. Díly pro usazení budoucí plovoucí výškovky jsou přesné a zaručují kolmé usazení spojovacího drátu. Průchodová trubička je součástí stavebnice. Nenalezl jsem však materiál na balsové výplně předku a hřbetu trupu. Celý trup byl hotov asi za dvě odpoledne v dílně, odhadem 10 hodin práce. Zhotovení základu pylonu bylo z připravených dílů velmi snadné a rychlé. Zároveň ale zjišťuji největší chybu stavebnice. Marně totiž hledám předtvary lože křídla z balsových hranolů zhruba 20×20 mm. Nahrazuji je vlastní výrobou. Tento výrobně nejnáročnější díl prostě chyběl. Je to hrubá chyba neb zhotovení lože ve 3D je pro méně zručného jen obtížně představitelné a vyříznutí alespoň hranolu v jednom rozměru opracovaného by mělo být hlavním přínosem podobné stavebnice.
Stavba výškovky a křídla proběhla zcela bez komplikací. Všechny potřebné díly jsem nalezl ve stavebnici, ještě před uvolněním jsem je lehce přebrousil. Křídlo jsem však řešil jako dělené z důvodu transportu. Úprava je jednoduchá: do hlavního nosníku jsem vyřízl zářezy v úhlu vzepětí pro rovnou hliníkovou trubičku 4/3, kterou jsem vlepil mezi překližkové spojky křídla. Po ztuhnutí jsem nosníky uprostřed rozdělil. Ve stavebnici je několik žeber křídla navíc, což je příjemné. Časová náročnost stavby křídla a výškovky není velká. Spotřeboval jsem asi čtyři víkendová odpoledne. Při stavbě křídla je nejnáročnější operací vybroušení trojúhelníkového profilu odtokové hrany křídla, neb se pracuje s vyfrézovanou lištou v síle odtokovky a není žádný přebytek délky. Jedinou zanedbatelnou nepřesnost jsem zaznamenal asi u druhého žebra ucha křídla, které bylo asi o 2mm delší na odtokovce. Balzové výplně středů křídla lze při troše dobré vůle pořídit ze zbytků balsy ve stavebnici. Speciálně předfrézované jsem nenalezl. Nepoužil jsem ale předfrézované výztužné trojúhelníky křídla /na plánu č.93/, které neměly správně orientovaná léta dřeva a pro výztuhu konstrukce by neměly žádný význam. Zhruba po 6 týdnech jsem měl pohromadě drak modelu.
Po sestavení draku modelu přináším veškeré vybavení modelu, které zatím není instalováno a provádím vážení modelu. Hmotnost draku modelu včetně motoru, vrtule, obou baterií, cívky, serv, lanovodů, podvozku činí neuvěřitelně přesně rovných 1000g. Těžiště asi v 50% hloubky dává předpoklad, že se posune po potahu na potřebných 60% hloubky křídla. Při použití Airspanu a fixačního zalakování napínacím lakem je předpoklad, že se letová hmotnost modelu bude pohybovat lehce nad 1100g, což by bylo pro soutěžní účely vcelku příznivé. Výkon motoru bude podstatně vyšší než u Antaresa s K-16, který má hmotnost 1180 g.
Závěrem se pokusím provést svoje hodnocení stavebnice na základě vlastní zkušenosti a porovnání stavby pouze podle plánu, z vlastního materiálu, bez strojových přípravků.
Klady stavebnice:
-
čisté okraje všech dílů bez nutnosti obrušování
-
vysoká přesnost, veškeré díly zapadají bez nutnosti úprav
-
podrobný plán 1:1 a samostatný návod je součástí stavebnice
-
přiměřená kvalita balsy bez výraznějších výkyvů tvrdosti a hmotnosti
-
bezvadné balení kompletu stavebnice
-
obrovská úspora času při stavbě
Nedostatky stavebnice:
-
chyběl díl č. 39 lože křídla – jednoznačně největší nedostatek
-
i za cenu vyšší ceny by stavebnice měla obsahovat naohybané díly podvozku, případně včetně kol
-
součástí stavebnice by měl být i zajišťovací díl výškovky č.72/dural/, který si lze těžko představit, pokud jej modelář dříve nepoužil
Závěr:
Stavebnici hodnotím subjektivně velmi pozitivně. Za uvedenou cenu zájemce dostává velmi propracovaný soubor dílů s minimálními nepřesnostmi. Časová úspora při stavbě oproti klasickému postupu individuální výroby je skutečně výrazná a rovněž odpadá nutnost shánění materiálu. Po odstranění největšího nedostatku s chybějícím špalíkem balsy pro lože křídla je stavebnice špičkovým výrobkem pro všechny klasické modeláře. Pokud by byly doplněny i díly podvozku, je akceptovatelná cena i podstatně vyšší než současná, s ohledem na velkou úsporu času při stavbě. Rovněž pěkný vzhled draku modelu s neopálenými okraji je předpokladem pro líbivý budoucí vzhled celého modelu při použití bílých, nebo světlých potahových materiálů. Na obalu by mělo být upozornění, že se jedná o stavebnici pro náročné a zkušené modeláře.
Historikům 3x zdar !!!
Příloha:
Fotogalerie ze stavby draku.