ZIPPER – legendární americký soutěžní model z roku 1939
ZIPPER měl elegantní a aerodynamicky velmi čisté tvary, nosné plochy měly krásný eliptický půdorys, eliptický byl i průřez trupu a díky tomu všemu byl tento model stavebně velice náročný! Motor byl zakapotován v invertní poloze.
Tento, na tehdejší dobu nevelký model (rozpětí měl 54″, tj. 1372 mm), byl ale revoluční hlavně umístěním křídla na vysokém pylonu, což umožňovalo rychlý a strmý stoupavý motorový let, bezpečný přechod do klouzavého letu po zastavení motoru a díky vysoké aerodynamické čistotě i výbornou klouzavost. ZIPPER tak rázně ukončil dosavadní „soutěžní kariéru“ předchozích běžných konstrukcí, tj. velkých kabinových modelů! Jeho koncepce byla potom velmi často kopírována mnohými konstruktéry po celém světě. Jedním z nich byl například náš známý modelářský konstruktér Jaroslav Brož, který inspirován tímto modelem postavil v roce 1942 tvarově i konstrukčně poněkud zjednodušený, ale také velice úspěšný soutěžní model ANTARES.
Základ konstrukce trupu modelu ZIPPER tvořil „skelet“ obdélníkového průřezu slepený z bočnic a příček z balzových lišt 3/16 x 3/16″ (4,8 x 4,8 mm), na který se z boků, shora i ze spodu přilepovaly půlkruhové „polopřepážky“ z balzy 3/32″ (2,4 mm), které vytvarovaly trup do již zmíněného eliptického průřezu. Přední část trupu a vrchní část v prostoru ukotvení pylonu byla potažena balzou 3/32″ (2,4 mm), povrch zadní části trupu byl vytvořen pak jen podélníky 3/32 x 3/32″ (2,4 x 2,4 mm). Pylon křídla byl organicky zabudován do kostry trupu tím, že přepážka č.2 tvořila současně i jeho hlavní nosník. Vodorovný průřez pylonu byl tvořen dvěmi žebry z balzy 3/32″ (2,4 mm) a zbytek konstrukce pylonu tvořily tvarové balzové lišty 1/4″ (6,35 mm) na náběžné hraně a jeho horní části a 3/16″ (4,8 mm) na hraně odtokové. Z boků byl celý pylon potažen balzou 1/32″ (0,8 mm), ze které byly rovněž vypracovány oblé přechody jak do trupu, tak do horní úložné desky křídla, která byla z balzy 1/8″ (3,2 mm). V přední části byla odnímatelná motorová přepážka eliptického tvaru, ke které bylo připevněno motorové lože ohnuté z hliníkového plechu a současně i podvozek ohnutý z ocelového drátu o průměru 3/32″ (2,4 mm). Kola měla průměr 2″ (50 mm). Po odmontování motorové přepážky vzniknul vpředu trupu otvor, kterým se nasunovalo kompletní zapalování motoru. To bylo celé i s baterií připevněné k podélnému nosníku, který byl přišroubován k zadní straně motorové přepážky a tvořilo tak kompaktní celek i s motorem, což bylo velice praktické řešení, později velice často používané.
Horní zadní část trupu byla odnímatelná a byly do ní rovněž organicky zabudovány obě ocasní plochy. Směrovka měla nosník z balzy 1/8 x 3/8″ (3,2 x 9,5 mm) a obvodový rám byl slepen ze segmentů balzy 1/4″ (6,35 mm). Žebra byla z balzy 1/16″ (1,6 mm). Stejné konstrukce byla i kýlovka přilepená ke spodní zadní části trupu.
Výškovka eliptického půdorysu měla nosník z balzy 3/8 x 1/8″ (9,5 x 3 mm), žebra byla z balzy 1/16″ (1,6 mm), náběžná lišta a okrajové oblouky z balzy 1/4″ (6,35 mm), odtokovka z balzy 3/16″ (4,8 mm).
Křídlo krásného eliptického půdorysu mělo 4 nosníky z balzy 1/8″ různé výšky, všechny nosníky byly vedeny středem žeber, která byla z balzy 1/16″ (1,6 mm) a měla profil Goldberg G-5. Náběžná lišta byla z balzy 1/4 x 1/2″ (6,35 x 12,7 mm), odtoková lišta a okrajové oblouky byly z balzy 3/16″ (4,8 mm). Okrajové časti křídla byly zvednuty do „uší“ se vzepětím 3 ¾“ (9,5 mm), ve střední části byly poloviny křídla spojeny několika spojkami z překližky 1/16″ (1,6 mm), které zajišťovaly vzepětí středních dílů křídla na 1 ½“ (38 mm).
Model byl poháněn benzinovým motorem o obsahu .29 cu.in. (4,8 cm3) umístěným invertně a zakapotovaným krytem slepeným z balzy. S tím se ale většinou nelétalo a motor byl často také umístěn v normální poloze hlavou nahoru, což usnadňovalo jeho obsluhu a seřizování.
Tento mimořádně výkonný, ale i mimořádně pracný model si asi mnoho historických modelářů jistě nepostaví, ale ti kdož jeho stavbu zrealizují a zvládnou, budou odměněni nádhernými výkony tohoto krásného modelu!
TECHNICKÉ ÚDAJE:
rozpětí – 1372 mm
délka – 880 mm
motor – 4,8 cm3 s jiskřivou svíčkou