AL-KO 750 Speciál aneb Moje cesta k tomuto motoru (motorům)
V knize Modelářské motory od pana Jiřího Kaliny se můžeme dočíst o konstruktérovi tohoto motoru panu Aloisi Kordovi toto: „pražský modelář Alois Korda na začátku války ztratil zaměstnání taxikáře. V malé dílně v pražských Vršovicích nejdříve začal vyrábět rybářské navijáky…“
Následně se pouští do výroby spalovacích benzínových motorů pod značkou AL-KO (ALois- KOrda). Jedním z jeho legendárních motorů je motor s označením AL-KO 750 Speciál. Tento motor se vyráběl od roku 1943 a nejspíš to byl nejlepší Kordův motor. Zvítězil s ním ve III. ročníku závodu modelů letadel pořádaným SK AERO v Kyjích roku 1944. Zde byl tento motor zabudován v modelu BIKO-I.
Zdvihový objem tohoto motoru je 7,5 ccm, vrtání i zdvih je 22 mm, váha okolo 290 gramů. Kliková hřídel je vpředu uložena v kluzném bronzovém pouzdře a vzadu je kuličkové ložisko. Sání je řízeno klikovou hřídelí. Ocelový píst s dvěma litinovými kroužky je osazen taktéž ve vložce vyrobené z litiny Výkres tohoto motoru byl otištěn v Mladém konstruktérovi č.35 v květnu roku 1944. Motory, jakožto i odlitky a výkresovou dokumentaci prodávala v té době modelářská prodejna pana Moučky na Vinohradech. Otáčky motoru s vrtulí o rozměru 340/220 mm se pohybovaly kolem 6500 ot./min.
Před několika lety jsem na jednom dražebním portálu zakoupil odlitky tohoto motoru. Jednalo se o krabičku se spoustou dílů a odlitků. Jako bonus byl přiložen paragon z prodejny pana Moučky…
Měl jsem z tohoto počinu radost a pomalu začal přemýšlet o tom, jak tyto díly zhmotnit a vdechnout jim život. Jednoho dne jsem se rozjel po předchozím telefonickém objednání k panu mistru motoráři Láďovi Davidovičovi do západočeských Chudenic. Nad šálkem dobré kávy se dozvídám následující ortel vyřčený Láďou: „ty díly nejsou na jeden motor, ale pokud je doplníme, tak budeš mít motory dva a v podstatě budou zhotovené z originálních dílů, tak na 85 procent“. To se hezky poslouchá a tak jsme si s Láďou plácli. V podvečer vyrážím pln nových informací zpět k domovu a již cestou přemýšlím nad tím, kampak asi tento motor osadím… Uvidíme. Přehouplo se léto, podzimní plískanice odfoukl severák a první paprsky jarního slunce se začaly blýskat nad posledními kalužemi roztátého sněhu… A do toho telefon, na jehož druhém konci je Láďa Davidovič. A říká: „máš to hotový, zastav se“. Tak jedu a co Vám mám povídat, prostě nádhera. Koukněte.
Pochopitelně nemohlo býti jinak a motory jsem si přebral po následném vyzkoušení. Fungují naprosto spolehlivě. V následujících dnech jsem taktéž provedl měření a provozní zkoušky. Osadil jsem vrtuli o rozměru 14/6. Spouštění motoru (motorů) je bezproblémové pokud dodržíme následující postup. Díky použití spádové nádrže je nutno po nasátí paliva do motoru uzavřít palivovou jehlu. Po nastartování tuto jehlu pomalu otevíráme a doladíme otáčky. Možná to zní trochu krkolomně, ale je to prostě tak a funguje to. Zajímavé je, že jsem se dostal téměř ihned na deklarované otáčky, které jsou zmíněny na výkresové dokumentaci. Druhý motor se chová naprosto identicky. Tak mám dva motory AL-KO 750 Speciál.
Shodou různých okolností jsem se stal majitelem krásné dřevěné vrtule. Tato je zhotovena z patnácti vrstev světlého dřeva, Každá druhá je posunuta o vůči té první o devadesát stupňů. Vrtule je včetně vrtulového kuželu se zalepenou kovovou maticí o průměru 7 mm. Tedy přesně na AL-KO… Průměr vrtule je 14 palců a stoupání je v porovnání s ekvivalentem vrtule (nemám měřič na stoupání vrtulí) někde okolo deseti palců. Zajímavé je, že na kuželu je tužkou napsána iniciála KB. Nevěděl jsem, co to znamená.
Tak jsem začal pátrat a opět mi pomohla kniha pana Kaliny. Zde je doslova napsáno toto: „kvalitní dřevěné vrtule se značkou Aero-Rotor vyráběl pro Kordovy motory pan Karel Buriánek.“ Tak chci věřit tomu, že mám originální vrtuli pro téměř originální motor.
Krátké video zachycující motor v chodu.
A, aby toho nebylo málo… Opětně jsem na jednou dražebním portálu získal motor AL-KO 750 Speciál. Taktéž pěkný kousek. Bohužel není kompletní, chybí mu píst a ojnice. Opět pomáhá Láďa Davidovič. Po zhlédnutí tohoto motoru povídá: „je to pěkný kousek a dodělat jej nebude problém. Ale víš, co je nejzajímavější? Odlitky tohoto motoru jsem dělal já!“ Divím se. Následně mi Láďa vysvětluje veškeré podrobnosti. Jak je ten svět malý! A po nějakém čase následuje spuštění motoru a předvedení v chodu. Jak, jinak.
Co říci závěrem? Je to radost a krásný pocit, když se zaposloucháte do zvuku tohoto legendárního motoru. Ještě více je, když se zaposloucháte do vyprávění Andreje Kostíka – vnuka pana Aloise Kordy a vyslechnete si spoustu vzpomínek na tohoto člověka. Vyvrcholením je mít možnost prohlédnout si a ve vlastní ruce mít originální motor pana Kordy – AL-KO 750 Speciál!
Na závěr přetiskujeme stavební plánek motoru z Mladého konstruktéra, který je ke stažení zde.
Historikům třikrát zdar !!!