Výstava MODEL HOBBY 2013
Jak jsme v předstihu avizovali, bylo naše sdružení osloveno pořadateli MH o instalaci našich historických modelů na zmíněné výstavě. Dostali jsme k dispozici „stánek“ v hale č.3 o rozměru zhruba 10×10 metrů.
Nastalo období horečných příprav vybraných modelů, natištění veškerých materiálů a zhotovení reklamního banneru s logem KHMM. Toto vše zabralo hodně času, maily létaly na všechny strany a několik kluků z klubu mělo spoustu práce se zadanými úkoly. Vše se zdárně podařilo a odjíždíme instalovat náš „stánek“.
Den první: 9.10.2013 (Ladislav Kulhavý)
O půl čtvrté odpoledne se scházíme na dálnici D5 s Karlem Slupským a Jirkou Veinfurtem, kteří přijíždějí z Plzně. Společně cestujeme na výstaviště v Letňanech, kam dorážíme o půl páté. Následuje registrace „vystavovatele“ a přejímka výstavní plochy. Zde již máme připraveny srovnané stoly pokryté bílou látkou. Stoly jsou sestaveny do podoby otevřeného písmene U. Prosklená vitrína na motory je taktéž připravena. Následně přijíždí Michal Tesař, Jarda Hybben a Franta Kohout. Společnou silou se vrháme na instalaci modelů, motorů a natištěných materiálů. Věšíme banner s logem KHMM a expozici rozdělujeme na pomyslnou Českou školu, která je zastoupena typickými českými historickými modely (Antares, Biko, Letná, Cyklon…). Druhá polovina je věnována “zbytku“ světa, který hájí například tyto modely: Playboy, Falcon, Red Ripper a spousta dalších. Výstavní plocha, která se nám v počátku zdála ohromně veliká se pomalu začíná plnit modely. Tyto jsou opatřeny popisem technických dat, použitém motoru a jménem majitele. Celkem je nainstalováno 28 modelů. Následně jsou po obvodu „účka“ doplněny letové fotografie z našich setkání.
Skleněná vitrína se taktéž začíná oživovat vystavenými originálními spalovacími motory a jejich replikami. Ty většinou pochází z dílen pánů mistrů motorářů Davidoviče a Pokorného. Zhruba třicítka motorů pochází ze sbírek Jardy Pipka a mojí maličkosti. Okolo deváté večerní jsme hotovi. Následuje společná fotka do památníku a my plni blaženosti a očekávání věcí následných se rozjíždíme do svých domovů. Zítra „slouží“ Jarda Pipek s Petrem a Standou Knobů. Tak ať se dílo daří!
Den druhý: 10.10.2013 (Jaromír Pipek)
Ve čtvrtek ráno přijíždím z Milevska do Prahy na Smíchov linkovým autobusem a Metrem se hned přesunuji do Letňan, až skoro k výstavnímu areálu PVA, kde se v 8,15 hod setkávám s Petrem Knobem a jeho tátou Standou, kteří do Prahy přijíždí autem z Blatnice u Chotěboře. Jejich malé autíčko je přímo nabité ještě několika dalšími modely a asi 30 „stojánky“ pro informační popisky k modelům a vše tedy hned odnášíme z parkoviště pro vystavovatele do naší expozice. Ani se mi nechce věřit, že se tam i ty další modely ještě vejdou, protože na první pohled jsou všechny ty stoly už úplně plné modelů nainstalovaných tam kolegy minulý den! Po chvíli různého přerovnávání se tam ale nakonec kupodivu vejdou úplně všechny! Nastává zdlouhavé lepení popisek na stojánky a jejich rozmisťování k příslušným modelům. S instalací modelů nám ještě také pomáhá MUDr. Vlastík Páca, který asi v 9,30 hod přijíždí z Příbrami! Já se ještě až do 10 hodin, kdy je na výstaviště „vpuštěna“ návštěvnická veřejnost, zabývám instalací i mnou přivezených historických motorů do prosklené vitriny, které tam rozmisťuji „tématicky“, jednak podle doby jejich vzniku (od nejstarších až po nejmladší), a také podle místa jejich vzniku (americké, české, atd…).
V 10 hodin se otevírá vstup na výstaviště a začínají přicházet první návštěvníci. Hodně se jich zastavuje u naší expozice, která je umístěna na velice výhodném místě, hned vedle hlavní uličky procházející výstavní halou a s neskrývaným překvapením někteří nadšeně říkají : „…konečně v té záplavě komerčních plastových modelů vidíme také pravou modelařinu, skutečné a nádherné modely postavené z klasických materiálů…“! Nás tyto projevy uznání samozřejmě velice těší! Během dne se v naší expozici zastavuje také hodně našich známých, ale také i neznámých modelářů a u všech nás velice těší jejich velký zájem o historickou modelařinu, kterou tam samozřejmě předvádíme v té „nejryzejští“ formě! Nejvíce nás těší návštěva Jana Krátkého z Dolního Újezdu, legendárního motoráře a modeláře, kterému se naše expozice moc líbí a s velkým uznáním hodnotí naše modely a také expozici starých motorů, kterým samozřejmě moc dobře rozumí, neboť mnohým z nás již některé i opravoval! Odpoledne naší expozici navštívil i pan Tomáš Jalovec, jeden z hlavních organizátorů této výstavy, kterému moc vděčíme za poskytnutí té nádherné výstavní plochy a tedy i umožnění naší prezentace! Naše expozice se mu také líbí, tak věříme, že nám zachová svoji přízeň i v dalších letech. Dotazy mnoha návštěvníků neberou konce, celý den máme proto všichni co dělat, abychom našimi informacemi a rozdáváním vytištěných informačních materiálů uspokojili všechny ty zvědavé zájemce! Čas naší „služby“ nám proto uteče velice rychle a k večeru jsme již všichni hodně unaveni, tak v 18 hodin již docela vítáme „zavírací hodinu“ a velice spokojeni s průběhem prvního výstavního dne se rozjíždíme do svých domovů…
Den třetí: 11.10.2013 (Ladislav Kulhavý)
V mlhavém ránu se s Michalem Tesařem přesouváme poloucpanou jižní spojkou do areálu výstaviště PVA Letňany. V expozici KHMM jsme po půl desáté a vše je v naprostém pořádku. Desátá hodina otevírá brány výstaviště a pomalu a jistě se začínají trousit první nesmělí návštěvníci našeho stánku. Čas plyne, zodpovídáme všetečné dotazy a případným zájemcům rozdáváme naši vizitku, či telefonní spojení. Lidé stále chodí a dají se rozdělit asi tak do tří skupin. V první jsou ti, kteří nevědí, diví se a pokládají „divné“ dotazy. Ale i toto je naprosto „normální“, protože ne každý má informace o historických modelech. V druhé skupině jsou ti, kteří vědí. Naštěstí je jich naprostá většina. Diskutují, dozvídáme se spoustu informací o pokladech (motorech), které mají doma. Jsou tací, kteří přislíbili zaslání plánu či jiných artefaktů, které již rádi předají těm, pro které to bude mít cenu. Třetí skupinou jsou lidé, kteří si nás stále pletou s hnutím SAM. Ptají se na pány Rybáka, Kalinu, Rašku….
Nic proti nim. Nicméně působíme formou osvěty a trpělivě vysvětlujeme cože KHMM vlastně je a kam směřuje. Myslím si, že se nám to daří. V průběhu dne se u nás zastavilo několik modelářských osobností. Vyzdvihnu jen dvě. Pana Kroufka, který prohlásil, že naše expozice patří k tomu nejlepšímu, co kdy na Model Hobby viděl. Pan Jalovec senior nám přišel oznámit, že z našich vystavených modelů bude vybrán model, který obdrží ocenění Model roku. Hezky se to poslouchá. Čas kvapí a odpoledne se přehouplo v podvečer. Návštěvníci pomalu opouštějí výstavní plochu a i my se vydáváme kolem devatenácté hodiny domů. V hlavě se mi honí spousta myšlenek, ale mám radost z povedené práce našeho KHMM. Usínám spánkem spravedlivým.
Den čtvrtý: 12.10.2013 (Jaroslav Hybben & František Kohout)
Je sobota, dneska to asi bude nářez… Službu u „stánku“ KHMM dnes mají pražští kluci Hybben + FrKo (František Kohout). Začínáme ráno před devátou hodinou a musíme říci, že to bylo dosti náročné, ale musíme konstatovat, že během naší služby se nic zvláštního nestalo, jak jsme říkávali na vojně. Největší překvapení dne bylo asi to, že nám pan Jalovec přišel oznámit, že dva modely z naší expozice získaly ocenění a to Model roku veletrhu 2013! Těmito je Falcon Ládi Kulhavého a Beta Major Franty Kohouta. Umisťujeme k modelům poháry a koukáme jako píchlá kola… To je tedy opravdu „nářez“. Dělám nějaké obrázky a koukám, kdo to na nás vejrá a on to Ivan Hejra. Prý máme dodržovat pitný režim, tak nás zásoboval pivem, samozřejmě nealko! Další zajímavostí bylo, že jsem asi hodinu komunikoval s postarším pánem, abych nakonec zjistil, že se jedná o pana Gurtlera (neumím napsat přehlasované u…). Když jsem začínal s upoutanci, tak byla tato modelářská legenda čerstvě mistrem světa v týmových soutěžích! Kupodivu dnes nebyly žádné hloupé dotazy a tak čas příjemně plynul. Kázali jsme osvětu KHMM a přitakávalo nám několik modelářů, kteří se prý ještě ozvou. Toliko si z celého dne zapsal Jarda Hybben.
Ahoj,
jen krátce doplním Jardu. Jsem rád, že již nemusím mluvit a stačí jen bušit do klávesnice. Hlasivky nás obou dnes dostaly zabrat. Velmi nás překvapil zájem o naše modely. Kolem stolů bylo stále dost lidí. Nakláněli se a četli si popisky (velmi zdařilé) u jednotlivých modelů a řada z nich si í četla tabuli s informacemi o našem klubu. Povšiml jsem si, že dosti návštěvníků si pořizovalo detailní záběry našich vystavených motorů. S řadou z nich jsem mluvil a s potěšením mohu konstatovat, že většinou se jednalo o „kategorie“ znalý, nebo alespoň poučený! Připojuji se k poděkování Ivanu Hejrovi, který se opravdu vzorně postaral o náš pitný rěžim! Toliko si pamutuji z celého dne já. František Kohout.
P.S. Beta dostala ocenění! Moje dvanáctiletá babička. Mám radost !
Den pátý: 13.10.2013 (Karel Slupský)
Začal pro dvojici Veinfurt – Slupský v neděli časně ráno. Vstávám v 5,30, připravuji hlavně fotoaparát a po lehké snídani jedu přes celé město k Jirkovi. Přemisťujeme se do jeho transportéru a vyjíždíme směrem do Letňan. V 8,15 přebíráme naši expozici, po letmé kontrole všech modelů a motorů se snažím vše nafotit, ještě před příchodem prvních návštěvníků. Ač jsme ve čtvrtek expozici stavěli, je dnes poněkud větší, neb byla doplněna ve čtvrtek ráno o modely Petra Knoba a také se rozrostla o dva poháry za ocenění MODEL ROKU. V sobotu byly tímto titulem oceněni hned dva členové našeho klubu!!! František Kohout za svoji repliku Bety a Láďa Kulhavý za svého Falcona.
Po otevření výstavy se počínali trousit návštěvníci, jejich proud zesílil okolo 10 hodiny a tak jsme byli, jako obsluha, „ve střehu“ a permanenci. Často jsme odpovídali na různé dotazy, někdy úplných laiků, kteří se většinou divili, že modely nejsou z polystyrenu a že jsme je skutečně vyrobili, ptali se, kde mají motory baterie a na kolik článků létají. Příjemnější pro nás však byla skupina modelářství trochu znalých, kteří se však mnoho v historicko-modelářském dění neorientují a to byla naše oblíbená parketa vysvětlovat, že „třímetrový Antares na baterie“, kterého kdesi obdivovali, skutečně není historický model a že několik těchto modelů je možné vidět v naší expozici. Další skupinou dnešního dne byli již znalci, kteří obdivovali vystavené repliky a žasli nad jejich motorizací, neb všechny vystavené exponáty byly osazeny pouze originály, nebo replikami historických spalovacích motorů. Jejich překvapení rostlo v okamžiku, kdy jsme jim sdělovali, že výstava představuje jenom asi 25% všech replik, které v klubu provozujeme. Zejména starší návštěvníci, kteří nedisponují internetem, o existenci našeho klubu nevěděli a historicko-modelářské dění si spojují pouze s kluby SAM. V průběhu dne navštívili naši expozici např. šéfredaktor RC modelů, dále majitel firmy Mega motors a svěřil se se svým záměrem, postavit repliku historika na spalovací motor. Celá řada modelářů se vyptávala na možnost získat stavebnici, dobový motor, nebo jeho repliku, ale sháněli i zapalovací svíčky a také jsme několikrát zmiňovali pana Trojana, neb zapalovací cívky v nabídce prodejen nikde nejsou…. Z těchto odborných dotazů jsme měli opravdu radost, neb jsme uměli poradit ve prospěch stavby a provozování opravdových autentických historických modelů.
Komentáře návštěvníků vyznívaly velmi kladně a shodovali se v názoru, že soubor vystavených modelů a motorů dokumentuje slavnou historii našeho, zejména válečného a těsně poválečného období. Zároveň bylo možno vidět některé, ze slavných replik zahraničních konstrukcí leteckých modelů a motorů ze stejné doby a porovnat obě konstrukční školy.
V průběhu dne s námi byla ještě natočena reportáž RCTV pro jejich dokumentaci a příležitostné vysílání na internetu. Zároveň majitel projevil velký zájem natáčet na co největším počtu našich letových akcí v příštím roce, což jsme rádi přislíbili.
Okolo 15. hodiny jsme se již postupně scházeli k likvidaci expozice, která propukla po 16. hodině s oficiálním ukončením výstavy.
Všichni zainteresovaní jsme si oddychli a s dobrým pocitem úspěšně odvedené prezentace naší práce, jsme se loučili, vlastně z celou letošní sezonou. Následuje období pro stavbu dalších replik, plánování sezony na příští rok. Doufám, že nás bude létat ještě více než letos a že naše počtem sice malá, ale výsledky práce výjimečná skupina, završí svoji činnost v příštím roce opět v Letňanech.
Historikům 3 x zdar !!!
Psáno v Plzni 13.10.2013 ve 22,00 hodin
Kompletní fotogalerie je k dispzici zde.