3. svatováclavský slet v Plzni 28.9.2013
Čas léta nenávratně skončil, máme za sebou první podzimní den a v tuto chvíli i dle kalendáře naší činnosti, předposlední slet letošní sezony. V Plzni se dne 28.9.2013 objevil nad ránem i první přízemní mrazík. Začátek sletu byl stanoven na 10 hodin. V tuto dobu byla nad letovým prostorem ještě mlha, avšak s příjezdem posledního přihlášeného účastníka Květy Štorka z Litomyšle, se mlha rozpouští a je nádherné, zcela bezvětrné, dopoledne. Tušíme, že se klube nádherný letový den.
Celkem se sešlo 12 historiků s celkem 26 modely. Všechny modely pochopitelně odpovídaly stavebním pravidlům KHMM, byly tedy v měřítku 1:1. Z celkového počtu byly 3 větroně a 23 motorových modelů. Mezi motorovými replikami byly použity celkem 4 nehistorické spalovací motory (1x Junior 2 a 3x MP Jet O,6 classic). Zbytek startovního pole motorových modelů byl osazen historickými originály, nebo jejich replikami. Skladbu motorů popisuji podrobně, neb před dvěma lety se podobný poměr zdál být neuskutečnitelným. Více než 80% podíl dobových originálů v našich modelech svědčí o skutečnosti, že jádro aktivně létajících členů se snaží vytvořit a provozovat svoje repliky v co největší shodě s originály a také to svědčí o tom, že naše stavební pravidla byla nastavena s rozumnou tolerancí pro provozování našich replik v dnešní době, aniž by byla nutnost okamžitě vlastnit dobový originál motoru. Zkušenost však ukázala, že kdo jednou zkusí postavit repliku s velkou mírou autentičnosti, obvykle časem najde cestu, jak získat i autentický motor.
Na konci letové sezony obvykle mnoho novinek k vidění není. Letošní slet byl však ve znamení nejméně tří premiér: Bezesporu nejvýznamnější novinkou byl model BIKO Jirky Veinfurta. Naprosto autenticky postavený model,podle dobového plánu, s vynikající replikou motoru AlKo 7,5, zhotovenou panem Ladislavem Davidovičem, je doslova „podzimní bombou“ v našem klubu. Velký výkon tohoto benzinového motoru dává modelu tolik energie, že model stoupá prakticky kolmo a neřízen, v dnešním bezvětrném dopoledni, předváděl nádherné stoupavé spirály. Rychlost stoupání je příslibem i pro možné použití modelu v kategorii SAMu OTMR B. V každém případě neopakovatelný zážitek !! Tento model si můžete prohlédnout i v oddílu „Naše modely“ a v galerii k tomuto článku.
Druhou premiérou letošního sletu byla bezesporu naše Fair Contest. Soutěže se účastnilo celkem 11 modelů (9 motoráků a dva větroně). Ano, čtete správně, modely letěly v jedné jediné kategorii společně. Po celou dobu existence našeho klubu se snažíme vytvořit soutěžní kategorii vhodnou pro všechny typy autentických historických modelů. Nechceme opakovat chyby, které vedou ke stavbě pouze velmi omezeného množství stále se opakujících modelů. Proto, byla vytvořena pravidla, o kterých se můžete dočíst na našich stránkách. Modifikovaná premiéra se vlastně uskutečnila již na sletu v Táboře, ale vstup byl omezen použitím motoru Ohlsson. V Plzni však poprvé letěly modely s různými motory, o různém výkonu a dokonce větroně! Soutěž byla docela vstřícně a s nadšením přijata. Rozdíly na prvních místech jsou opravdu minimální, každý má možnost si nastavit svoje optimum výkonnosti. Nehraje prakticky žádnou roli termika, obsah a výkon motoru, velikost a výkonnost modelu. Hraje roli pouze to, jak modelář dokáže svůj model odhadnout a ovládat. Tento přístup odpovídá skutečnému veteránskému přístupu k našemu koníčku. Obdobné přístupy jsou obvyklé v jiných veteránských činnostech (motoveteráni). Modelář prostě staví model, který je jeho „srdeční záležitostí“ podle původního plánu, v původní velikosti, s původním profilem křídla. Stavba několika typů „soutěžních superbrusů“ nemá žádný smysl, neb není žádnou výhodou. Český Chroust s motorem 0,6 porazí bez problému třeba Playboye s desítkou, pokud jej má soutěžící „v ruce“ a dokáže správně stanovit jeho možnosti…
Pravidla bude ještě nutno více ověřit, evt. doplnit možnost pozitivní, nebo negativní penalizace za přistání mimo vyhrazený prostor. Volbu zda přistání hodnotit, či nikoliv, bych nechal na výběru pořadatele. V každém případě zkušenost ukázala, že je soutěž tohoto typu s replikami možná, atraktivní a do poslední chvíle nelze úplně odhadnout vítěze. Stanem Stemberou vytvořený program funguje a mohu jej jen doporučit k využití ostatním pořadatelům našich akcí. Osobně si myslím, že soutěž tohoto typu by se mohla stát určitým „nosným typem“ soutěže v našem klubu a určitě může být atraktivní i pro jiné skupiny modelářů s obdobným přístupem k historii leteckého modelářství i mimo území ČR. (Výsledky dnešní soutěže naleznete v příloze článku).
Třetí premiérou byla premiéra osobní: Našeho sletu a soutěže se dnes účastnil člen LMK Starý Plzenec pan Pašek Zdeněk a přijel vyzbrojen dvěma větroni a modelem Snorky. Pěkně a čistě postavené modely v měřítku 1:1 odpovídaly pravidlům a i výborně létaly. Ve Fair Contest nám to pan Zdeněk pěkně „natřel“ a potvrdil tím dříve napsané.
Atmosféru soutěžního dne a sletu přibližují i následující snímky:
Závěrem musím poděkovat všem aktivním členům MK Plzeň – jižní sekce za přípravu letišťní plochy, firmě Hořejší model za zapůjčení letiště. Zvláštní dík patří paní Veinfurtové, Loukotové a mojí ženě Zdence za zhotovení domácích dobrot, provoz „občerstvovací stanice“ a dlouhodobou trpělivost s naším „klukovským“ koníčkem a veledůležitými modelářskými „starostmi“.
Pamětní listy, diplomy a ceny pro vítěze věnovala účastníkům moje zubní ordinace a firma VN Dental s.r.o.
Věřím, že se podaří udržet tradici našeho setkávání s historickými replikami leteckých modelů v Plzni i v roce 2014.
Historikům 3x zdar !!!
Fotogalerie ze sletu je umístěna zde.
Seznam přihlášených účastníků je na této stránce.
Výsledková listina „Fair Contest“ je k dispozici zde.