Benzinový motor Arden .099
Poměrně dlouho jsem uvažoval o koupi malého „benziňáku“ Arden, zaujal mne svým uhlazeným vzhledem a originální konstrukcí. Po delší době sledování aukcí na eBay se mi jeden podařilo koupit. Po doručení zásilky se mi ulevilo, motor byl bez známek poškození a ve velmi dobrém mechanickém stavu.
Několik údajů o motoru:
Zdvihový objem | 0.099 cu.in | 1,62 ccm |
Vrtání | 0.495 in | 12,57 mm |
Zdvih | 0.516 in | 13,10 mm |
Hmotnost | 67g | bez vrtule |
Výkon | 1/10 HP |
Ardeny testovala MECA (Bulletin No.100) a motor v provedení 1-B-099 (s kuličkovými ložisky) a s palivem benzin/olej v poměru 3/1, s vrtulí 8×4 točil 9700ot/min.
Můj Arden má klikovou skříň odlitou z hořčíku, uložení klikového hřídele je ve dvou kuličkových ložiskách, takže se jedná o provedení 1-B-099. Provedení s kluzným uložením by mělo označení 1-P-099. Válec a hlava válce jsou ocelové, s jemným žebrováním, 3 výfukové otvory po celém obvodu válce po 120°. Píst je ocelový, pístní čep ojnice je kulový. Zajímavě je řešen přerušovač, rameno s pohyblivým kontaktem má uprostřed kladku (bakelit?), která se nesmýká ale částečně odvaluje po vačce zapalování. Pevný kontakt je nastavitelný jedním šroubkem pro snadné seřízení „odtrhu“.Plastová nádrž je umístěna na spodní straně klikové skříně a je připevněna jedním šroubem.
Motor jsem bez problému nahodil (rukou), stačí jednou protočit s prstem ucpaným difusorem a bez nastříknutí paliva nad píst. Udivující je naprosto pravidelný chod i při velmi nízkých otáčkách s malým předstihem.
Thomas Ray Arden, narozen v New Yorku 24.2.1890, vynálezce, inovátor, uvádí se,že byl autorem asi 400 vynálezů a patentů. Řada z nich se týkala modelářských motorů a modelářství. Bývá označován za „otce žhavicí svíčky“ pro modelářské motory a i když se o tom dodnes vedou spory je jisté, že jeho patentovaný design žhavicí svíčky se prakticky používá dodnes. Ray Arden navrhl malý benzinový motor Mighty Atom 0.097, který byl představen v roce 1939.
Postupně vylepšoval konstrukci Mighty Atomu ve třech následujících verzích, které se vyráběly pod názvem Super Atom. V roce 1946 R.Arden přichází se svými motory Arden .099 a Arden .199 , které navrhnul již v roce 1943 a které si okamžitě získaly oblibu modelářů pro svou nízkou hmotnost a kompaktní rozměry. Byly vyráběny s kluznými i valivými ložisky i jako kompaktní jednotky s časovačem a podvozkem. Od roku 1947 byly oba motory nabízeny i ve verzi se žhavicí svíčkou.
V roce 1948 Ray Arden převádí práva na výrobu žhavicí svíčky na Bena Shereshawa a ten je dále postupuje výrobci OK-Herkimer. Ray odchází z firmy v roce 1948 a začátkem roku 1950 umírá. Formy a přípravky pro výrobu motorů Arden přešly do vlastnictví jeho manželky, která kvůli nesmyslnému daňovému zákonu a účetním pravidlům státu Connectitut nechala vše zlikvidovat. Krátce nato byly tyto zákony státu Connectitut zrušeny.
Použité prameny: MECA, Dave Thornburg, Tandy C. Walker