Druhý letošní Slet historiků v Táboře na letišti Všechov – 20.7.2013
Nejprve si dovolím trochu zavzpomínat na historii „Sletů historiků“ na známém a námi dlouhá léta oblíbeném velkém „betonovém“ letišti Všechov u Tábora, bývalém to záložním letišti pro vojenský letecký útvar v Bechyni, které armádě dosud ale ještě patří…
Na tomto letišti pořádám „slety“ historických modelů od poloviny 90. let, tedy již asi 20 let. Ty první jsem organizoval (po oficiální písemné dohodě s armádou) ještě pro klub SAM-78 (ve kterém jsem byl členem od jeho založení v roce 1990), od roku 2008 do roku 2011 potom pro klub SAM-122 (sice již bez „oficiálního povolení“, ale po řádné telefonické dohodě s jeho majitelem…) a po založení našeho „nesamáckého“ Klubu historických modelů a motorů je tam od loňského roku pořádám také. Za všechna ta minulá léta tam až do nedávné doby vždy vládla naprostá pohoda, protože na celém tom asi 2 kilometry dlouhém letišti býval minimální letecký a modelářský provoz, pokud si tam někdy současně s námi přijeli zalétat i „místní“ modeláři z LMK Sezimovo Ústí (pro které je toto letiště jako „domovské“…), tak jsme se vždy na letovém prostoru bez problémů domluvili. V poslední době to tam ale již bohužel vůbec takové není! „Veřejnosti“ je samozřejmě známo, že „armáda“ se již několik let snaží toto letiště neúspěšně prodat, tak v dnešní „demokratické době“ (kdy si každý myslí, že si může dělat co chce a kde chce), je najednou na celém letišti „nebývale rušno“! Létají tam „paraglidisté a rogalisté“, kteří si vždy zaberou v podstatě celé letiště pro svoje navijákové a „automobilové“ starty, jezdí tam nebezpeční motorkáři, kteří tam „testují“ rychlost a ovládání svých super-silných strojů, minulou sobotu tam přijela dokonce patra majitelů několika desítek ostrých sportovních aut, kteří si tam udělali „závodiště“ pro jízdy ve stylu „dragsterů“, motory řvaly, gumy kvílely a „hořely“, prostě bylo tam „nebezpečno“ jak ve vzduchu tak na zemi!!! A za těchto velice nepříznivých podmínek jsem se tam v sobotu 20.7.2013 snažil zorganizovat náš Slet, který jsme měli v našem kalendáři naplánovaný již od začátku letošního roku…!
Ráno v 8 hodin jsem po příjezdu na letiště musel nejdříve najít alespoň kousek vhodného „plácku“, kde by nám nikdo „nepřekážel“ nebo nás „neohrožoval“! Nebylo to zrovna jednoduché, protože letiště již není v moc dobrém stavu! Když už se mi podařilo najít vhodný kousek asfaltové plochy, odkud jsme mohli startovat proti silnému severnímu větru a zaparkoval jsem auto těsně vedle kraje zatravněné plochy, tak přijel traktor se sekačkou z místního „JZD“ a začal „kultivovat“ vzrostlé traviny zrovna v místech, kde jsme měli mít „depo“ a museli jsme nějakou dobu čekat opodál, než svoji práci dokončí…
Počasí bylo od rána sice pěkné, svítilo sluníčko a bylo teplo, ale foukal silný vítr od severu, tedy bohužel zrovna skoro kolmo na rozjezdovou dráhu. Okolo 9 hodiny se nás tam sjelo celkem 15 členů našeho klubu s více jak 30 motorovými modely (větroně nechali jejich majitelé kvůli větru raději v autech…), později přijelo ještě pár dalších nepřihlášených modelářů. Akce byla dokonce i „mezinárodní“, protože ze Slovenska přijel náš kamarád Ivan Kratkoczký a z Německa Standa Štembera, pravidelný účastník našich akcí! Kladně musím hodnotit, že všichni účastníci byli opravdu předem řádně přihlášeni pomocí přihlašovacího formuláře uveřejněného na našich stránkách! Později přijelo sice i několik nepřihlášených modelářů, kteří si s námi samozřejmě také zalétali, ale nerespektováním základního požadavku na přihlášení se sami „ochudili“ o velice pěkný „Pamětní list“, vytvořený Standou Štemberou (a exkluzivně vytištěným Láďou Kulhavým – díky Láďo!), protože jsme jej záměrně udělali jen pro předem přihlášené účastníky!
Po obvyklém společném fotografování a krátkém „brífingu“, jsme začali létat. Většina modelů byla sice dobře známá z minulých akcí, ale objevily se i nové modely, například pěkné české BIKO Michala Tesaře, malý CRUSADER Josefa Bezemka s motorem Classic 0,6 ccm a několik pěkných modelů (například WESTERNER, BLITZ BUGGY) přivezl výše zmíněný Ivan Kratkoczký, který je tam s pomocí některých zkušenějších kamarádů dokonce teprve i úspěšně zalétal.
V průběhu nesoutěžního „sletového“ létání jsme opodál startoviště zkusili poprvé odlétat soutěž v nové kategorii OHLSSON TROPHY, kterou jsme vyhlásili jen pro modely poháněné americkými benzinovými motory legendární značky OHLSSON, kterých je v našem klubu již poměrně velký počet. Soutěž se létá podle zatím nikde nepoužitých pravidel, kterým zatím „pracovně“ říkáme „Férová“, při létání podle nich totiž vůbec nezáleží na výkonu motoru nebo konstrukci (typu) modelu! Každý soutěžící si svým prvním letem jednoduše „nastaví“ svoje vlastní „maximum“, kterému se svými dalšími dvěmi lety snaží co nejvíce přiblížit – více se o tom dočtete zde : http://www.historicke-modely.cz/ohlsson-trophy-aneb-ferova-soutez-pro-vsechny, takže záleží hlavně na „vylétanosti“ modeláře než na výkonech modelu!
Soutěže se kvůli relativně nepříznivému větrnému počasí zúčastnili jen 3 nejzkušenější modeláři a to Petr Knob s „pylonovým“ modelem PLAYBOY Junior s motorem OHLSSON .23 FRV, Karel Slupský s modelem ROCKETEER C s motorem OHLSSON .56 GOLD SEAL a Standa Štembera s modelem SO-LONG s motorem OHLSSON .23 SP. Standa se ale nakonec „soutěžního klání“ bohužel nezúčastnil, protože těsně před svým prvním startem zjistil rušení rádia od zapalování motoru a létání tedy samozřejmě raději neriskoval! I přes velkou rozdílnost jak motorů (jeden měl obsah 3,8 ccm, druhý 9,5 ccm), tak i modelů (jeden byl „soutěžní pyloňák“ a druhý klasický „kabiňák“) byly nakonec výsledky velice vyrovnané – zvítězil zkušený „soutěžák“ Karel Slupský s 295,38 body před neméně zkušeným Petrem Knobem s 290,34 body! Třetí místo obsadil Standa svou „nulou“… Vítěz získal krásnou putovní cenu „Ohlsson Trophy“, kterou bude vlastnit až do příštích závodů v této kategorii, kde jí buď „obhájí“, nebo předá dalšímu vítězi…
Kromě pěkných fotografií některých účastníků Sletu tam pan Stanislav Knob natočil opět i pěkné video, které si můžete prohlédnout zde :
Slet jsme zakončili asi v 16 hodin a slíbili jsme si, že se na Všechově sejdeme ještě letos 14. září na plánované akci „České pylony“ (která bude opět spojena s „nesoutěžním létáním“), ale na tomto letišti to bude kvůli výše uvedeným problémům bohužel už poslední akce našeho klubu…!
Seznam přihlášených účastníku je zde.
Výsledková listina se nachazí zde.