Slet KHMM v Rožmitále pod Třemšínem 30.6.2013 aneb Reportáž z 2. ročníku akce v krásném a přátelském prostředí
Hlavním organizátorem sletu byl neúnavný Ivan Hejra a řada aktivních členů tamního LMK. Po loňské zkušenosti se do Rožmitálu velmi rádi vracíme, neb perfektní letiště, krásná krajina, dokonale vybudované zázemí, možnost plnohodnotného létání i pro větroňáře, obětavost místních modelářů, to vše přispívá k neopakovatelným zážitkům.
Počet přihlášených na letošní akci byl opět vyšší, než v loňském roce. Při tradičním společném fotografování se sešla asi třicítka historických motorových modelů a tři větroně. V průběhu dne ještě dorazil František Kohout a ing. Jan Kubeš, každý se dvěma modely. Nepřihlášen se rovněž dostavil se svým Orlem pan Václav Davidovič. Omluvil se naopak Jarda Hybben. Jako aktivně létající host naopak překvapil svým příjezdem Ing. Karel Kleinmond a představil svoji nádherně vypracovanou Sluku, pochopitelně ve velikosti 1:1.
Nejvzdálenějším účastníkem z Čech byl Sláva Štorek z Litomyšle s nádherně provedeným modelem PAA Payload Winner s motorem Torpedo .29 ignition. Model „odhazuje“ jeden ze zakladatelů našeho klubu, neúnavný historik Jaromír Pipek.
Nejvzdálenějším účastníkem byl náš člen Stan Stembera z Karlsteinu, který tentokrát přivezl dva menší modely: Bulldozer s motorem Super Atom 1,8 D a model So Long s motorem Ohlsson .23 SP.
Poprvé nás také navštívil, zatím v roli pozorovatele, náš další zahraniční člen, pan Miloš Žáček z Pulheimu v Německu.
Tradiční nástup účastníků, focení modelů, vymezení letového prostoru a stanovení dnešní soutěžní úlohy pro dobrovolné soutěživce, proběhlo kolen 10. hodiny.
Celý slet byl tentokrát poznamenán silným SZ větrem 7-8 m/sec, který dosahoval v nárazech okolo 10-12 metrů, jak jsem si později ověřil na meteo předpovědi. Členitý terén v okolí letiště byl příčinou silných přízemních turbulencí, které komplikovaly hlavně start modelů. Za této situace někteří piloti raději neletěli. O to více se mezi nimi diskutovalo o modelech, motorech, jejich provozu a zkušenostech. Často se po letech sešli na sletu staří známí, neb akce měla zajištěnu velmi dobrou propagaci v místním tisku. Organizátoři zkrátka umí !!! Diskutující se pochopitelně setkávali hlavně u „občerstvovací stanice“.
I přes počasí, vhodného spíše na drakiádu, vzlétla celá řada modelů, většinou s originálními motory. Početní diváci tak přeci jen shlédli celou řadu úspěšných startů, ale i několik „karambolů“ způsobených větrem. Každý, kdo zkusil letět potvrdí, že ti, kteří se dnes rozhodli zůstat na zemi, neprohloupili. Nemá smysl kvůli několika startům riskovat zničení pracných replik a poškození originálních, těžko a draze dostupných motorů. V letošním roce se ukazuje, že naše „nákaza“ se úspěšně šíří. Provozování originálních motorů již není jen výsadou „hrstky podivínů“, ale letos se v modelech pravidelně objevuje přes 80% originálních historických motorů, případně jejich, často autory originálu certifikovaných replik. To je naprosto neočekávaný vývoj a náš klub se tak stává naprosto ojedinělým jevem v rámci veteránistického dění leteckých modelářů v Evropě. Ostatně, lze to i zjistit z neočekávané sledovanosti našich stránek. Rovněž na dražebním portálu E-Bay se naši členové vrývají do paměti prodejců a Čechy se pro ně stávají atraktivním teritoriem, odkud se draží i velmi vzácné a drahé motory…. Část z nich se potom objevuje v našich modelech. Pokud k tomu přidáme stavbu replik modelů dle původní dokumentace, v co největší možné technologické shodě, s použitím původních materiálů, nelze se zájmu v zahraničí o dění v našem klubu divit. Navíc, naše modely se vždy líbí divákům a i z řad organizátorů akcí pro historické modely, přibývá míst, kde by rádi naše modely viděli. V příštím roce se pravděpodobně naše slety rozšíří i do dalších oblastí a to již bude pro členy klubu na hranici zvládnutelnosti, byť na některých akcích jsme jen hosté, nikoliv organizátoři…
Vraťme se však od diskusí a úvah k průběhu dnešního sletu: Nejvíce dokonalých startů dnes bezesporu provedl Jirka Veinfurt se svým Rocketeerem C, vybaveným perfektně šlapajícím motorem AL-KO 10ccm.
Hodně si zalétal i čerstvý medailista z ME v OTMR-A Petr Knob z Chotěboře. Tentokrát předvedl nádherně provedeného Antaresa na detonační motor, což je pro Petra, v poslední době, kombinace spíše neobvyklá.
Já jsem si v nepříznivých podmínkách otestoval svého Gladiátora s motorem Anderson Spitfire .65, který provozuji na methylové palivo.
Do sytosti si dnes zalétali i větroňáři, kteří dokázali silného větru využít k nádherným vlekům na plnou délku gumipraku.
Do soutěže „Rožmitálská pětiminutovka“ se přihlásilo ve větrném počasí šest soutěživců. Zvítězil zaslouženě Jirka Veinfurt s modelem AP-16 s 0 trestných bodů, na druhém místě jsem skončil já s Gladiátorem a 4 trestnými body, třetí dolétal Petr Knob s Antaresem a se 6 trestnými body, na čtvrtém místě skončil „nováček“ na našich sletech, Sláva Štorek s modelem Paa Payload se 7 trestnými body. Odstupy tedy minimální, vzhledem k počasí. Další dva soutěžící v nepříznivých podmínkách soutěž nedokončili.
Mnohem více fotografií naleznete v naší fotogalerii, na které poznáte možná řadu tváří bývalých a často i současných modelářů, kteří akci navštívili. Díky vynikající práci místního fotografa můžete nasát atmosféru celého sletu. V odkazu na video zase můžete shlédnout práci našeho „dvorního“ kameramana Stanislava Knoba.
Závěrem mi nezbývá, než poděkovat za obrovské množství práce, kterou na přípravě naší akce odvedli Ivan Hejra spolu se členy místního LMK. Víme, že zorganizovat na takové úrovni slet KHMM vyžaduje mnoho dobrovolné práce vynaložené k zajištění pozvánek, pamětních nálepek, diplomů, přípravy letištní plochy a celého logistického zajištění akce. Velký dík patří časoměřičům a fotografovi za operativní výrobu CD z akce.
Ještě jednou díky, rádi se budeme na Vaše letiště vracet!!
Seznam přihlášených účastníků je k dispozici zde.
Kompletní fotogalerie z akce je zde.
Výsledková listina soutěže „Rožmitálská pětiminutovka„.
S tradičním pozdravem: Historikům 3x zdar !!!
Dr.Slupský Karel, Rožmitál a Plzeň 30.6.2013