Motory OHLSSON o obsahu 10 ccm
Známé americké motory značky OHLSSON patří v našem klubu (a asi nejen v něm…) mezi nejrozšířenější a pro pohon replik modelů k nejpoužívanějším, protože jsou pověstné svojí kvalitou, snadnou obsluhou, výborným výkonem a velkou životností. Psal jsem o nich sice již v mých článcích “ Historické motory Ohlsson “ ze 17.10.2011, kde jsem orientačně popsal většinu z asi 80 typů těchto motorů všech jejich vyráběných obsahů (od nejmenšího 0,8 ccm až po „desítky“…), a potom v článku “ První motory Ohlsson “ z 17.6.2012, ale v tomto příspěvku se budu věnovat výhradně jen motorům této značky o obsahu 10 ccm (.60 cu.in.) , protože jsou u nás nejrozšířenější a nejpoužívanější. Záměrem tohoto článku je pokus o přehledné seznámení sběratelů a „uživatelů“ těchto motorů s jejich hlavními typy a variantami, s jejich rokem jejich vzniku a s různými detaily jejich konstrukce, kterými se od sebe odlišují.
Prvním sériově vyráběným motorem OHLSSON s obsahem „10 ccm“ byl typ OHLSSON MINIATURE .56 (foto č. 1) vyráběný v letech 1936 – 37, který dnes patří k „sběratelsky“ nejvzácnějším. Jeho obsah byl přesněji 9,3 ccm a jeho koncepce byla typická i pro naprostou většinu pozdějších motorů této značky a byla výrobní firmou zachována u všech motorů o obsahu 10 ccm až do roku 1949! Typ MINIATURE .56 byl vysokozdvihový motor se sáním řízeným pístem, měl nízký karter odlitý z hliníkové slitiny, válec motoru byl ocelový, vyrobený z jednoho kusu i s chladicími žebry a nesnímatelnou hlavou a ke karteru byl přichycen za dolní přírubu dvěmi šroubky. Píst byl také ocelový a ojnice byla duralová.. Odnímatelné přední víko karteru odlité z hliníkové slitiny bylo přišroubované třemi dlouhými šrouby procházejícími karterem, které současně sloužily k upevnění motoru do modelu, protože karter neměl boční upevňovací patky. Kliková hřídel byla ocelová, vykovaná z jednoho kusu a byla uložena kluzně v bronzovém pouzdru zalisovaném v odlitku předního víka. Sací, přefukový a výfukový kanál byly vytvořeny v dvoudílné, poměrně složitě tvarované, svisle dělené „objímce“ válce, vyrobené z hliníkových odlitků, sešroubovaných vně válce malými šroubky. Nádrž měl tento motor „ležatou“, kovovou, „oválného“ tvaru, která nebyla k motoru nijak připevněna.
Druhým typem o obsahu 10 ccm (opět přesněji 9,3 ccm), byl typ OHLSSON GOLD SEAL .56 (foto č.2) , který vznikl v roce 1938 a měl stejnou koncepci válce a karteru s předchozím typem, měl ale již na karteru dvě boční patky pro přišroubování motoru na motorové lože vyrobené z podélníků z tvrdého dřeva. Motor měl také trochu jiné přední víko, které mělo 6 výrazněji vystupujících výztužných žeber, nový „kulatý“ tvar přerušovače a nádrž byla již součástí motoru. Měla „svisle podélný“ tvar, vysoký plastový „hrníček“ měl nahoře plechové víčko a jako celek byla nádrž „podvěšena“ pod mosaznou sací trubkou vzadu za motorem.
Tento typ GOLD SEAL se vyráběl až do roku 1939 a existovalo několik jeho variant, které se od sebe odlišovaly v některých detailech, například měly různé tvary nádrží, od původní kovové „oválné“ podélné (stejné jako u typu MINIATURE), až po nízký průhledný plastový „hrníček“ typický pro pozdější verze motorů 10 ccm. Motor na fotografii č.2 je z dubna 1938.
V roce 1940 vznikl úplně nový typ motoru o obsahu 10 ccm – OHLSSON .60 CUSTOM (foto č.3) , který byl konstrukčně zcela rozdílný. Byl to sice opět vysokozdvihový motor se sáním řízeným pístem, ale byl to vlastně zvětšený slavný menší typ OHLSSON .23 SP (3,8 ccm), který firma vyráběla od roku 1938, oba motory jsou na foto č. 4 , Ohlsson .23 SP je vlevo. Nový „desetikubíkový“ motor CUSTOM měl vysoký karter odlitý z hliníkové slitiny, který měl nový typ bočních patek s „otevřenými“ (také označované „štěrbinovými“…) otvory pro šrouby (foto č.5) , ocelový válec byl vyrobený z jednoho kusu s tenkými chladicími žebry a hlavou a byl do karteru zalisován a pojištěn dvěmi speciálními hliníkovými nýty. Chladicí žebra válce a hlavu měl motor natřené černým lakem. Sací, přefukový a výfukový kanál byly vytvořeny již v odlitku karteru, tvar nástavce výfuku byl „kapkovitý“. Odnímatelné přední víko z hliníkové slitiny bylo ke karteru přišroubováno třemi dlouhými šrouby, „kulatý“ přerušovač byl shodný s předchozím typem GOLD SEAL.
Sací trubka nezvyklého tvaru ve tvaru „trombonu“ byla odlitá vcelku i s víčkem nádrže a byla zalisována zezadu do karteru, „hrníček“ nádrže byl z čirého průhledného plastu, měl válcový tvar a k odlitému víčku nádrže byl přichycen dlouhým průchozím šroubkem s opěrnou plechovou 3-cípou hvězdičkou. Oproti předchozím motorům, které měly klikovou hřídel uloženou jen v kluzném pouzdře zalisovaném v předním víku, měl tento motor jednu „luxusní specialitu“ – zadní část kliky byla uložena ještě i v jehlovém ložisku, které značně snižovalo tření v jejím uložení! Žádný jiný z pozdějších typů motorů Ohlsson toto jehlové ložisko již nikdy neměl! Custom měl vpředu na karteru pěkný firemní znak – měděnou nebo bronzovou „orlici“ (foto č.6) , kterou potom již žádný benzinový motor Ohlsson neměl. Typů CUSTOM vyráběných do konce roku 1941 existovalo také několik variant, první typy měly závit pro upevnění vrtule W 1/4″ a měly „malou“ svíčku se závitem W 1/4″-32, další měly již později běžný závit W 5/16″ a svíčku W 3/8″-24.
Další typ „desítky“ Ohlsson vznikl v roce 1941, jmenoval se OHLSSON .60 SPECIAL (foto č.7) a byla to vlastně „ekonomická“, tj. výrobně „zjednodušená“ verze předchozího „luxusního“ typu Custom. Motor .60 SPECIAL neměl již jehlové ložisko pro uložení klikové hřídele, sací trubka byla také jednodušší, byla to obyčejná hliníková trubka o průměru 3/8″ (cca 9,5 mm), napevno „zalitá“ do malého nástavce na zadní straně karteru, motor také již neměl „orlici“ na karteru a žebrování válce a hlavy bylo jen v barvě kovu, bez černého nátěru. Kliková hřídel měla zprvu závit pro upevnění vrtule W 1/4″, pozdější typy (v roce 1942) měly ale již závit W 5/16″, který měly potom všechny pozdější typy motorů 10 ccm. Přední víko mělo 6 stejně velkých radiálních žeber, vystupujících poněkud dopředu. Nádrž měla „hrníček“ válcového tvaru a víčko z plechu. Tento typ se vyráběl i v letech 1942 – 1945, všechny již ale měly černě lakované žebrování válce a hlavy, sací trubka mohla být mosazná (někdy byla poniklovaná), nebo hliníková.
Od října roku 1945 do října 1946 pokračovala výroba tohoto „ekonomického“ typu s označením O & R .60 SPECIAL (foto č. 8) , od konce října roku 1946 se tento typ vyráběl s novým tvarem žeber předního víka, které mělo trochu „zapadlá“ 3 hlavní a 3 menší pomocná výztužná žebra a hliníkovou trubku sání (foto č. 9) .
K dalším větším změnám motorů 10 ccm došlo v roce 1947, kdy se začaly vyrábět typy, které měly při zachování stejné koncepce poněkud větší výkon. Měly totiž zvětšený průměr sacího kanálu a zvětšenou plochou výfukového kanálu, z čehož vyplýval i jiný tvar a velikost nástavce výfuku na karteru, ten byl potom vždy již jen „oválného“ tvaru, nikdy již nebyl „kapkovitý“…
První tento výkonnější typ z roku 1947 měl sice také ještě označení O & R .60 SPECIAL (foto č. 10) , ale rozdíly oproti předchozímu typu byly zřetelné na první pohled : jeho karter neměl vůbec žádné boční patky (foto č. 11) , na spodním povrchu karteru bylo 10 větších podélných výztužných žebírek, sací trubka z hliníku měla průměr zvětšený na 7/16″ (cca 11 mm) a měl i ten větší „oválný“ nástavec výfuku. Vpředu na karteru, hned pod chladicími žebry, bylo v kroužku číslo „60“, které tam již potom měly všechny pozdější „desítky“ až do roku 1949. Protože ten „bezpatkový“ karter nebyl asi moc praktický, tak firma Ohlsson dodávala jako zvláštní příslušenství i „doplňkové“ lože vylisované z pozinkovaného ocelového plechu (foto č. 12) , které nahrazovalo ty „chybějící“ boční patky.
To „bezpatkové“ uspořádání karteru asi nebylo skutečně moc oblíbené, proto se od roku 1948 vyráběl „nový“ typ s označením O & R .60 (foto č. 13) , který byl sice shodný z typem z roku 1947, měl ale již opět dvě boční patky karteru (foto č. 14), ty ale měly jiný tvar než typy do roku 1946, byly silnější a otvory v nich byly normálně „uzavřené“, neměly tedy již ty předchozí otevřené „štěrbinové“ otvory.
Posledním typem motoru s obsahem 10 ccm a se „zadním“ sáním byl typ s opět shodným názvem, tj. O & R .60 (foto č. 15) vyráběný od ledna roku 1949, který se od předchozího typu lišil hlavně hliníkovou hlavou, ta ale také nebyla snímatelná (stejně jako u všech předchozích typů), byla do válce napevno zalisovaná. Tento motor také na rozdíl od všech předchozích „desítek“ Ohlsson, které měly v hlavě jiskřivou svíčku se závitem W 3/8″-24, měl závit pro „malou“ svíčku se závitem W 1/4″-32 (foto č. 16) a dodával se také již bez dosud obvyklé „podvěšené“ nádrže.
Pro lepší přehlednost jsem ještě všechny ty výše popisované „desítky“ Ohlsson nafotil v určitých „tématických skupinách“, na foto č. 17 jsou „ranné“ předválečné typy GOLD SEAL a CUSTOM (typ MINIATURE na ní není, protože jej já ani nikdo z mých přátel ve sbírce nemáme, jeho foto č.1 je převzaté z Internetu…), na foto č. 18 jsou typy SPECIAL .60 z let 1941, 1945 a 1946 a na foto č.19 jsou „výkonnější“ typy O & R .60 z let 1947, 1948 a 1949 se zvětšeným sáním a výfukem.
Od října roku 1950 se „desítky“ Ohlsson již vyráběly v úplně novém provedení, které mělo sání vpředu, řízené klikovou hřídelí, tyto typy se označovaly se O & R .60 FRV (foto č. 20) . Nové „desítky“ měly sice stejný karter jako předchozí typ, měly ale mírně upravenou jeho zadní stranu (nebyla tam ta sací trubka s karburátorem), měly samozřejmě jiné přední víko se sacím kanálem, karburátorem a válečkovým ložiskem pro uložení klikové hřídele, která byla samozřejmě také úplně jiného typu (měla sací kanál) a jiný přerušovač, který se nazýval „Adjustomatic“. Hlava těchto motorů byla nejdříve jen v barvě hliníku, od roku 1952 pak byla eloxována „purpurově“ (foto č. 21) . Tyto poslední „FRV“ typy existovaly již také ve verzích se žhavicí svíčkou, ale to je již jiná „kapitola“ motorů Ohlsson…
Tento přehled samozřejmě není úplně přesným seznamem všech vyráběných „desítek“ Ohlsson, protože během jejich výroby docházelo k určitým změnám v některých detailech, hlavně v „ranných dobách“ před II. válkou a během ní, ale jako „identifikační přehled“ hlavních typů je asi dostačující…
Nakonec ještě jedna zajímavost – motory Ohlsson všech typů a obsahů existují jen jako původní originály, pouze s jedinou vyjímkou – americká firma „Herb’s Model Motors“ pana Herba Walha vyrobila v 80. letech (1982-84) asi tisícikusovou sérii krásných nádherných replik s názvem OHLSSON COMMEMORATIVE , což byla přesná replika typu OHLSSON .56 GOLD SEAL , která na rozdíl od originálů tohoto motoru měla válec, hlavu a páčku ovládání předstihu pozlacené 24-karátovým zlatem (foto č. 22) . Tyto repliky Ohlssonů jsou dnes nádherným skvostem v každé sbírce motorů této legendární značky !
V roce 1990 a 1991 vyrobil Herb Wahl ještě 100 kusů těchto replik bez pozlacení dílů a 6 kusů typu s poněkud jiným tvarem žebrování válce, který se nazýval „TAPPER FIN“ (ten se v originále vyráběl v polovině roku 1939 jako úplně poslední verze motoru GOLD SEAL .56), ty byly rovněž nepozlacené, obě tyto repliky jsou dnes vzhledem k malému počtu vyrobených kusů paradoxně o hodně dražší než pozlacená replika OHLSSON COMMEMORATIVE…
S pomocí materiálů :
Engine Collectors Journal, issue 78 z února 1985
American Model Engine Encyklopedia (Tim Dannels, rok 2005)
a motorů Ohlsson z vlastní sbírky a sbírky S. Stembery