McCOY .29
Již podruhé jsem byl osloven Richardem Metzem ohledně zkoušky motoru McCOY. Tentokrát se jednalo o motor o zdvihovém objemu 0.29 kubického inche, tedy zhruba 5ccm. Motor byl vyvinut kolem roku 1947 a taktéž pochází od konstruktéra Dicka McCoye a vyráběla jej společnost Duro Matic.
Jedná se vlastně o další verzi benzínového motoru značky McCOY. I tato objemová verze se shoduje s ostatními typy svými charakteristickými rysy. V ocelové vložce se pohybuje píst z hliníkové slitiny opatřený deflektorem a pístními kroužky. Kliková hřídel je uložena ve dvou valivých ložiscích. Klasický přerušovač zapalování je téměř shodný s ostatními benzínovými typy. Krom verze McCOY.19. Přerušovač tohoto motoru spíše připomíná podobnost s Ohlssony či Bantamem a i dalšími. Sání je opět pomocí rotačního šoupátka.
Zmíněný motor jsem podrobil zevrubné prohlídce a nenašel jsem na něm žádnou odlišnost, nebo snad vadu. Slušná komprese a celkový stav na mne dělal dojem, že motor patří do kategorie těch lepších kousků. Výrobní číslo je 11817. Následovala montáž do zkušebního stojanu a osazení vším potřebným. No a poté jsem jen očekával návrat lepšího a příjemnějšího počasí. Tento okamžik nadešel v neděli 3. března roku 2013.
Motor byl osazen vrtulí z Kovozávodů Prostějov o rozměru 10,5/5,5. Jinou jsem nezkoušel, protože vrtule s vhodným vnitřním průměrem pro hřídel nemám. Pouze tato to splňovala a jiné jsem nechtěl převrtávat. Nakonec se jednalo pouze o vyzkoušení motoru. Palivem byl metyl 75/25. Nejdříve jsem osadil svíčku Champion V2. Následovalo spuštění motoru za pomocí startéru. Doladění jehly a předstihu. Naměřil jsem 8480 otáček. V dalším startu jsem osadil svíčku NGK a naměřil jsem 8460 otáček. Následný start se svíčkou „No Name“ jsem naměřil takřka shodných otáček 8420. Rozdíl naměřených otáček spíše připisuji chybě měření, než použitou svíčkou.
Větší problém se mi jeví použitím „mccojovského“ systému palivové trysky a jehly. Všichni víte o co go. Seřízení motoru je značně citlivé na jakoukoliv změnu, stačilo hnutí s jehlou o „zoubek“ a chod motoru byl někde jinde. Při používání tlakování, nebo nádrže systému balónek tak, jak se používalo by problém asi odezněl. Osadil jsem proto průchozí palivou trysku s jehlou a problém byl okamžitě pryč. Stejně to samé jsem zažil při zkouškách motorů McCOY.60 i .49. Moje šedesátka a i Richardova čtyřicetdevítka je již vybavena zcela shodně jako již zmíněná .29. Pokles otáček je asi o 250, protože je zmenšen průřez difuzoru. Naměřil jsem 8200 otáček, což si myslím, že při použití motoru v historickém modelu není podstatné.
Po vyběhnutí asi 250 kubíků paliva jsem se odhodlal pro spuštění motoru rukou a byl jsem velice mile překvapen. Po třetím protočení motor chytnul! Zastavil jsem jej a pokus jsem opakoval se stejným výsledkem. Mohu tedy konstatovat, že McCOY.29 se spouští velice dobře.
Opět jsem se přesvědčil, že používání „starých“ motorů není problémem. I tento motor potvrzuje že : „Chce to jenom chtít“.
Historikům třikrát zdar !!!