A zase ta paliva …
Ahoj Honzo,
Obrátil se na mě Jožo z Bratislavy s dotazem, jak je to s tím, že prý se nemá s historickými benziny létat na Natural 95, protože se prý ricin v tomto benzinu nerozpouští a motor se prý nemaže a hrozí zadření. Zkoušel jsem Andersona a normálně mi to fungovalo a Jirka také nic jiného nepoužívá. Jinak je ještě otázka vlastního ricinu. Já třeba, celý svůj modelářský život, používám panenský medicinální ricin a nikdy jsem žádný motor nezničil. Jaký je rozdíl od ricinu technického, kromě čistoty ? Prosím o Tvůj stručný názor na tuto problematiku, abychom to my , chemičtí tupci, pochopili a co tedy vlastně používat ???
Díky Karel
Ahoj Karle,
Když jsem na našich stránkách četl o palivech pro motory pro „zlatou éru“ bylo mi jasné, že se na mne někdo obrátí. Čistý benzin se s ricinem míchá, je dobré palivo namíchat dříve alespoň týden a nechat to ustát a potom před hustou jemnou tkaninu přefiltrovat. V ricinovém oleji jsou volné kyseliny, které mají snahu snadno polymerovat a projevuje se to takovým šlemem u dna, proto ta filtrace – tím se odstraní polymery, které způsobují zatuhnutí nepoužívaných motorů, olej, který má technickou úpravu by měl mít méně volných kyselin, ale z letité praxe víš sám, že motory tuhnou ať máš technický nebo medicinální olej. Co se týká možnosti zadření motoru to u modelářských motorů pokud neběží 2, 3 hodiny v kuse nebo i déle nedá vůbec uvažovat. Takže lékařský nebo technický nehraje roli jde spíše o peníze a ten medicinální má více atestů a tudíž může být dražší. Problém je případně přidávaný syntetický olej na bázi silikonů.
Co se týká benzinů – základem je směs alkalických uhlovodíků, a aby měli vyšší oktanové číslo přimíchávají se do směsi nenasycené a rozvětvené uhlovodíky. Toto je základ, ale ke zlepšení mechanických a antidetonačnch vlastností se přidávají různé aditiva, zvláště pro spalování na katalyzátoru, toto můžou právě ovlivňovat rozpustnost ricinového oleje od omezené rozpustnosti až po vysrážení. Proto je dobré v malém množství si vždy vyzkoušet rozpustnost oleje v benzinu. Ricinový olej je výborně rozpustný v lékařském benzinu a potom bych volil nejprve předrozpustit olej v lékařském benzinu a potom to přidat do celkového množství benzinu Natural. Používat čistý lékařský benzin bych nedoporučoval, protože je to směs hexanu a heptanu a je příliš suchý (nemaže) a má nízké oktanové číslo (40 – 50), ale na rozpuštění ricinového oleje je bezkonkurenční a menší množství v Naturalu nevadí spíše naopak. Staré motory jsou většinou s deflektorem na pístu a nemají vratné vyplachování a tudíž jim vyhovuje palivo i s nižším oktanovým číslem tzv. letecký benzin který pomaleji hoří. Srovnej Brown Juniora a Spitfire.
Toto je moje úvaha chemika a nemaje motor s jiskřivou svíčkou je to pouhá teorie, kterou musíte odzkoušet.
Honza Kubeš