REX-I-750 – jeden ze „zapomenutých“ českých motorů
Jako sběratel historických motorů jsem stále hledal plány starých motorů, až jsem objevil v jednom čísle časopisu „Mladý konstruktér“ (svazek č.4 z 21. května roku 1941) plánek na výrobu modelářského motorku REX – I – 750.
Motor REX – I -750 zkonstruoval Z. STANÍČEK a plánek vydal M. MOUČKA v Praze v říjnu 1940. Motor je dvoudobý a má výkon 0,22 k.s. při 5000 ot/min, vrtání 21 mm,zdvih 22 mm, obsah 7,6 ccm, otáčky 1000 – 5000 ot/min, váha 220 g, doporučená vrtule průměr 320 – 360 mm. Toto jsou parametry uvedené na výkresové dokumentaci od pana Z. STANÍČKA.
Motor je i mezi staršími modeláři poměrně neznámý a pravděpodobně se málo vyráběl pro náročnou výrobu a opracování klikové skříně. O tomto motoru je zmínka v knize od Jiřího KALINY „Modelářské motory“, I. díl, na straně 44.
Motor REX – I – 750 chtěl získat do své sbírky, ale nedařilo se mi jej nikde objevit. Pravděpodobně jich nebylo vyrobeno větší množství, které by se dochovaly do dnešní doby.
Přesto jsem neztrácel naději a poptával jsem se dál mezi kamarády. Jednoho dne jsem dostal zprávu od Jardy PIPKA, že výrobou těchto motorů se zabýval známý výrobce modelářských motorů pan ing. Miloslav POKORNÝ z Brna, bohužel dnes již zesnulý. Jarda PIPEK mi ale sjednal kontakt na syna pana Pokorného a já jsem se vydal do Brna.
Od syna pana Pokorného jsem odkoupil díly na 2 ks motorů REX – I – 750 a spasoval je do kompletního motoru. Díly jsou perfektně zhotoveny a tak po jejich důkladném spasování a změření se mi motor podařilo dobře sestavit.
A takto vypadá motor REX – I – 750 smontovaný
První smontovaný motor jsem upevnil na zkušební desku, připojil zapalování a provedl kontrolu odtrhu kontaktů. Potom jsem vstříkl nad píst směs benzínu a oleje a po jeho dvojnásobném protočení jsem zapnul zapalovaní a motor okamžitě naskočil na palivo, které měl jen nad pístem.
Naplnil jsem tedy nádrž, otevřel jehlu karburace, ucpal nasávací otvor karburátoru a nasál benzín z nádržky. Poté jsem ještě znovu dvakrát motor protočil a zapnul zapalování.
Lehce jsem otočil vrtulí a motor opět okamžitě naskočil, nepatrně jsem upravil otáčky motoru na 1500 ot/min, jak je uvedeno v dokumentaci. Motor poprvé běžel cca 10 minut. Zastavil jsem jej a kontroloval jeho těsnost – bez závad.
Při dalším natočení se vše opakovalo a motor naskočil ihned a tentokrát jsem paliva dal více a tak běžel cca 35 min. Opět následovala kontrola těsnosti a dotažení šroubů hlavy. Motor má nádherný klidný chod a příjemný zvuk benziňáku.
Při poslední zkoušce jsem motor testoval ve vysokých otáčkách a naměřil jsem 6200 ot /min s vrtulí 13 x 8“ (330 x 200 mm), ale jistě bude po záběhu točit i víc a jeho výkon mě překvapil, je nutné jej ještě trochu doladit.
Moje poznatky týkající se motoru REX – I – 750 jsou velice příznivé a je překvapující, že tak dokonalý motor s takovými parametry ještě nikdo „neobjevil“. Je to výborný motor do historických modelů, jen se nebát jej použít a určitě nebudete zklamáni.
Motory REX – I – 750 lze zakoupit nebo o něm lze získat informace na :
web: http://renovacemotoru.webnode.cz/
e-mail: re.motory@gmail.com