Potahování přírodním hedvábím
Už nějakou dobu používám na potahování některých částí svých modelů přírodní hedvábí. Je to exkluzivní a krásný materiál, který byl aplikován i v minulosti a jeho použití je tak zcela autentické. Rád bych věnoval následující návod všem příznivcům klasických potahů, kteří by tento materiál rádi vyzkoušeli, ale netroufají si.
Nejprve něco krátce k použitému hedvábí. Jedná se o přírodní vlákno produkované housenkou bource morušového. Pro naše účely pochopitelně zpracované do podoby tkanin. Různé tkaniny lišící se kvalitou vlákna, gramáží i způsobem tkaní mají samozřejmě i různá jména a ceny. Pro naše potřeby zcela postačuje ta nejlevnější zvaná Ponge (čti ponžé).
Tkanina je k dostání např. v obchodech pro tvořivé, kde jsou obvykle schopni prodat i barvy na hedvábí a případně vysvětlit technologii barvení. Tkanina je dodávána v různých tloušťkách, osobně používám Ponge 5, kde pětka znamená pět dvojvláken na mm (dvojvlákno proto, že larva bource vytlačuje vlákno ze dvou slinných žláz a ta jsou mezi sebou slepena jakýmsi přírodním klihem) . Plošná hmotnost Ponge 5 je cca 20 g/m2 a odpovídá tak zhruba střednímu modelspanu, oproti papíru je velikou výhodou samozřejmě pevnost a oproti např. vliesu stejná pevnost v obou směrech vedení vláken. Obvykle je k dostání pouze bílá barva, viděl jsem však i různě barevné, ale to je spíše výjimka a k dostání spíše na netu. Naposledy jsem metr tkaniny kupoval za 100 kč.
K potahování používám mokrý způsob, který umožňuje především naprosto famózní tvarování potahu a jeho přizpůsobení se všem křivkám a zaoblením, tím šetří velmi čas i nervy. Pro dokreslení – trup Antaresu jsem potáhl, včetně pylonu a směrovky, dvěma pruhy hedvábí.
A nyní již k postupu:
- pomůcky k potahování: rosič na květiny s vodou, ostrý nůž či čepelku, aceton, lepicí lak a štětec.
- příprava kostry: kostru je nutno prolakovat lepicím lakem všude tam, kde přijde do styku s potahem. Lakujeme minimálně dvakrát, lepší jsou 3 – 4 nátěry. Mezi jednotlivými vrstvami brousíme. Cílem této operace je impregnace proti vlhkosti a příprava pro lepení.
- příprava potahu: oddělíme dostatečně velký pruh hedvábí, měl by potahovanou plochu přečnívat o cca 5 cm na všech stranách. Řežeme ostrým nožem, nejlépe na vrstvě novin. Tímto způsobem lze dělit všechny vláknité materiály, při dosažení hladkého řezu bez zatrhávání.
- příprava plochy k potahování: k potahování potřebuje díl, který budeme potahovat dostat nad úroveň pracovní desky, mě se osvědčily třeba dva srolované ručníky na které díl pokládám. Proč je toto nutné vysvětlím později.
A potahujeme:
- na pracovní desku položíme srolované ručníky a na ně potahovaný díl, přiložíme suchý potah a na hrubo vyrovnáme tak, aby okraje byly stejně široké na všech stranách.
- Nyní rosičem provlhčíme potah, musí být skutečně mokrý. A přichází největší fígl, vlivem povrchového napětí vody přilne potah ke kostře jako by byl přilepen. Potah vypneme a snažíme se to udělat co nejlépe, aby byl bez vlnek a záhybů. Pokud potah proschne dovlhčíme. Proč musí být díly nad deskou vám bude okamžitě jasné – bez této distance se vám hedvábí „přilepí“ k desce.
- Poté co je potah dostatečně vypnut začínáme jej, stále mokrý, přilakovávat ke kostře. Použijeme čistý aceton, lépe se mi však osvědčil naředěný lepicí lak. V této fázi přilakováváme pouze po obvodě celého dílu! Je velmi pravděpodobné, že lak zbělá, není se však třeba znepokojovat, během dalšího lakování tyto bílé skvrny zmizí
- Necháme potah vyschnout. Měl by se krásně vypnout, pokud zůstaly vlnky pak v příslušném místě acetonem narušíme přilepení a potah dopneme. Pokud jsme spokojeni, přilakujeme všechna zbývající místa na kostře , zde už čistý aceton funguje skvěle.
- Potah ořízneme dle zvyklostí, buď ke hraně, nebo připravíme záhyb, který přilakujeme.
- U dalších částí potahovaného dílu pak postupujeme obdobně.
- Nyní je nutné nechat díl důkladně proschnout, nejlépe několik týdnů. Já to nikdy déle než čtrnáct dní nevydržel.
Lakování:
- V lakování nejsou žádné větší odlišnosti od ostatních materiálů a kdo už lakoval papír bude vědět co a jak.
- Malé upozornění, po první vrstvě potah zvarhánkovatí, alespoň mě se to vždy stalo – zřejmě nerovnoměrným vyplněním tkaniny lakem, dalším lakováním se ale tkanina opět krásně vypne a zpevní.
- Obvykle dávám 4-6 vrstev nitrolaku (napínací a celolesk) a poté barevný lak na doplňky a lak proti účinkům paliva
- Po druhé vrstvě laku potah mezi dalším lakování brousím hodně jemným papírem, vyhladí se a dost to potlačí strukturu tkaniny na povrchu.
Na závěr něco k nectnostem potahu – zatím jsem žádné neobjevil s výjimkou extrémně horkého počasí, (kdo byl loni v Rožmitálu ví) kdy potah trochu povolil. Po vychladnutí je opět vše v pořádku. Všem, kteří se rozhodnou do hedvábí jít, držím palce a doufám, že modelů s tímto krásným potahem bude přibývat.