ČESKÉ „PYLONY“ ze „zlaté éry“…
Jak jste se dočetli v úvodníku nové „sekce“ historických modelů „GOLDEN ERA“, budeme od příštího roku létat „speciální“ soutěžní kategorii s českými modely ze „zlatém éry“, které měly křídlo umístěné na „pylonu“ a byly konstruovány na benzinové motory s jiskřivou svíčkou.
Inspirací nám k tomu byla „vzpomínková“ soutěžní akce k 70. výročí vzniku modelu ANTARES konstrukce Jaroslava Brože, kterou jsme uspořádali 16. září 2012 na letišti Všechov u Tábora. Na této akci jsme sice nakonec s legendárními Antaresy létali jen 4 (viz. “Jubilejní” soutěž ANTARESŮ – Všechov, 16.9.2012 ), ale dle reakcí přítomných účastníků vzbudila poměrně velký zájem jak mezi členy našeho klubu tak i v jiných klubech a v příští sezóně bude Antaresů ve vzduchu již určitě více, proto toho chceme využít a budeme s tímto slavným modelem soutěžit i nadále, ale nejen s ním, důvody se dočtete níže…
Před realizováním té speciální akce pro Antaresy jsme totiž dostali i několik dotazů, zda je možno se jí zúčastnit také s hodně podobným modelem SUPER ANTARES stejného konstruktéra. To jsme tehdy sice odmítli, protože právě vzhledem k tomu „kulatému“ 70. výročí modelu ANTARES byla ta akce vypsána jen jako „monotypová“ pro tento jediný model, ale také jsme si hned uvědomili, že podobných našich soutěžních modelů shodné koncepce a velikosti bylo u nás skutečně více a skoro všechny se výrazným způsobem zapsaly do naší modelářské historie, proto by bylo dobré „připomenout“ dobu jejich „slávy“ a také si s nimi zasoutěžit!
Proto jsme vypsali soutěžní kategorii „ČESKÉ MODELY zlaté éry s pylony“ (zkráceně „ČESKÉ PYLONY“…), použili jsme v podstatě shodná pravidla z akce „70. let modelu ANTARES“ a modely v ní „povolené“ jsme rozšířili o všechny ty ostatní české modely ze „zlaté éry“s křídlem umístěným na pylonu, což jsou kromě ANTARESA i modely SUPER ANTARES Jaroslava Brože, BIKO Aloise Kordy, CYKLON Ladislava Neuberta, METEOR-AS Zdeňka Ledviny a PEDRO Radka Čížka, které daným pravidlům vyhovují jednak rokem vzniku (tj. do konce roku 1946), dále svým konstrukčním stylem a hlavně pohonnou jednotkou, tj. benzinovým motorem s jiskřivou svíčkou a s bateriovým zapalováním. U modelu METEOR-AS je sice ten rok vzniku trochu diskutabilní, nikde se nám ho zatím nepodařilo přesně zjistit, ale všemi ostatními parametry a konstrukčním stylem této kategorii vyhovuje, proto jsme jej tam zařadili také.
Pravidla „Českých pylonů“ jsou zde : http://www.historicke-modely.cz/mcm_pravidla-souteze/pravidla-ceske-pylony/ .
Modely ze „zlaté éry“ by sice měly správně létat jen s původními benzinovými motory s bateriovým zapalováním (na všech jejich originálních výkresech jsou totiž zakreslené), ale pro umožnění většího rozšíření této kategorie jsme v ní udělali „ústupek“ a připustili jsme i motory detonační a žhavicí novějšího data vzniku. Je to jednak proto, že tyto modely většinou létaly skoro až do začátku 50. let, kdy se detonační a žhavicí motory již běžně používaly, ale hlavně i proto, že těch původních českých benziňáků (nebo i jejich replik), vzniklých do konce roku 1946, je mezi našimi modeláři stále ještě poměrně málo. Abychom ale modeláře k používání těch původních benziňáků trochu více „motivovali“, tak jsou oproti modelům s motory novějšími (a i s jiným druhem zapalování) ty modely poháněné starými českými benziňáky (a zahraničními motory, vzniklými do konce roku 1939, protože i ty se u nás začátkem 40. let ještě používaly…) zvýhodněny jednak prodlouženou dobou chodu motoru a v konečném výsledku i „bonusem“ 25% přidaným k celkové době letu. Tato „zvýhodnění“ jsou zde vytvořena hlavně z toho důvodu, že ty původní české benzinové motory vzniklé do roku 1946 (a i zahraniční motory vzniklé do konce roku 1939) jsou výkonově poněkud „pozadu“ za všemi ostatními motory a také i proto, že v těchto poměrně malých modelech tvoří bohužel dost velké procento váhy elektrické zapalování (indukční cívka, kondensátor a baterie zapalování), které je k jejich provozu sice nezbytně nutné, ale zhoršuje letové vlastnosti jak v motorovém letu, tak i v klouzavém letu.
Modely, se kterými tedy budeme v „Českých pylonech“ konkrétně létat jsou na přiložených „informačních“ výkresech :
|
||
* ) Poznámka : model PEDRO je sice trochu v rozporu se základním požadavkem v „Pravidlech“ našeho klubu, že : „model musí být postaven v měřítku 1:1 podle původního výkresu (nebo jeho kopie), který byl prokazatelně vydán tiskem v odborném časopise, knize nebo v samostatné edici ve výše uvedené době“, neboť jeho plánek nebyl nikdy vydán tiskem v měřítku 1:1, byl ale vydán v časopise klubu SAM-95 Bohemia s názvem „Informační listy“ č. 9 z dubna 1994, kde jej i s popisem jeho historie a nějakými originálními fotografiemi uveřejnil jeho autor Radek Čížek, proto máme zato, že do této kategorie také patří…
Těšíme se na shledanou na akcích „České pylony ze zlaté éry“, naše modelářská historie si opravdu zaslouží, abychom jí „modelářské veřejnosti“ neustále připomínali nějakými „speciálními“ akcemi !