„Létáme s motory“ – aneb rozvoj létání se spalovacími motory u nás v roce 1938…
Jak u nás probíhal rozvoj létání s motorovými modely se spalovacími motory po prvních pokusech v roce 1937 (viz. článek: Modelářské spalovací motory – historie začátků jejich používání v Čechách ) popsal pěkně jeden z našich tehdejších předních modelářských konstruktérů Jaroslav BROŽ v časopise MLADÝ LETEC v prosinci roku 1938 v článku „Létáme s motory“, který přetiskujeme bez úprav :
Létáme s motory.
V jistém americkém časopise čtu článek o amerických celostátních závodech, konaných 6. – 9. července t.r. v Detroitu. Závodů se účastnilo 700 modelů, z nichž 400 (!!) bylo opatřeno benzinovými motory. Vítězem závodů motor. modelů stal se Milton Kahn z Filadelfie časem 23 min. 2/5 vt., kterých docílil z motorového letu trvajícího 30 vt.! Zavírám časopis, dále se již ani nechce číst a myslím si : „Kéž by tomu bylo i u nás.“ Ovšem, Amerika, země všech možností i nemožností.
V Mladém Letci bylo již napsáno dost o benzinových motorech, avšak žádný článek nebyl o činnosti našich motorářů. Odhodlávám se sám k tomu nyní, když jsme v Praze založili kruh modelářů ; přihlásilo se jich 19, z nich 8 má již své motory a zabývá se motorovými modely. Činnost tohoto kroužku vztahuje se zatím na společné cvičné lety, které konáme každou neděli na voj. cvičišti v Kyjích u Prahy. Postavili jsme řadu prototypů, které mohou směle soutěžiti s cizími modely, jak provedením tak i letovými vlastnostmi.
Jak taková výprava na letiště vypadá, si jistě dovedete představit, když ráno se sejde 5 až 8 pánů modelářů se svými výtvory, které mají 160 až 230 cm rozpětí. Nástup této společnosti do elektriky budí pozdvižení v celém voze. Řidič zapomíná zvonit a přepínat špičky, průvodčí jest na rozpacích ohledně předpisů o dopravě zavazadel a mnozí cestující přejedou stanici, na které měli vystoupit. První otázka bývá : „Prosím vás, to je imitace motoru, nebo se to doopravdy točí ?“ – „A lítá to vůbec?“ – „To máte uvázané na nějaké šňůře, aby vám to neulétlo, co ?“ Průvodčí si povzdechne : „To by bylo něco pro našeho kluka“. Následující poutavá přednáška našich členů zaujme poslouchající tak, že jeden pán míst na Vinohrady jel s námi až do Hloubětína.
Na konečné stanici pětky v Hloubětíně vystupujeme a za malých 20 min. chůze jsme na letišti, načež následuje sestavování a příprava letounů. Při zalétávání docílili jsme skvělých klouzavých poměrů 1:16 až 1:25, přes to, že modely mají zatížení 25 – 40 g na dm 2 . Mezi tím upravuje náš startér, známý p. Vyskočil, dráho pro starty se země. Následuje losování, kdo poletí první, a již se motor roztáčí, regulují se obrátky a prvý letounek po 20 metrech rozjezdu vydává se na svoji vzdušnou pouť, načež následují odlety dalších. Létáme ovšem na malé odměrky benzinu, takže motorový let trvá 2 – 3 min. Stoupavost modelů značně překvapí diváka. Pohybuje se mezi 150 – 200 m za minutu. Výhodnou klouzavostí modelů docilujeme dobrých časů, takže provedeme za neděli nejvýše 20 letů po 5 – 9 minutách. Že při tom užijeme mnoho veselosti, není třeba ani podotýkati.
Většina modelů jest opatřena americkým motorkem Baby-Cyclone, po jednom Ohlsson a Husky a jeden vlastní konstrukce i výroby. Americké motory vyznačují se vysoce hodnotným zpracováním a jsou prakticky nerozbitelné. Důkaz máme v kolmém pádu jednoho modelu asi z 50 metrů při plných obrátkách, při čemž to odnesl předek trupu, ale motor byl v pořádku a po opětném nastartování bezvadně opět šel. Těchto motorů běhá v Česko-Slovensku asi dvacet, ale doufáme, že čilostí p. Vyskočila, s jakou se této věci ujal, rozšíříme počet nejméně pateronásobně.
Pro příští rok máme rozsáhlý program v rámci MLL, který splníme do poslední tečky. Za prvé : vhodnou konstrukci malého motorku naší výroby, vysoce hodnotného zpracováním a cenově přístupného většině modelářů. Přednášky a letecké dny s naším kruhem. Teoretické kurzy o stavbě modelů s benz. motory a konečně prvé závody těchto modelů v Česko-Slovensku. Proposice máme již vypracovány a podnik se koná poslední neděli v dubnu, v případě nepříznivého počasí prvou neděli v květnu 1939. Budou připuštěny všechny modely s nejmenším plošným zatížením 25 g/dm2. Létat se bude na dvě minuty motorového letu.
Zajímáte-li se o odvětví tohoto modelářského sportu, přijďte se podívat některou neděli na voj. cvičiště v Kyjích, konečné stanice el. dr. č. 5, kde vám rádi dáme informace.
Jaroslav BROŽ
(převzato bez úprav z časopisu MLADÝ LETEC, ročník X. , č. 5 z 23. prosince 1938)
Všechny výše popsané úmysly Jaroslava Brože a nově založeného „kruhu modelářů“ bohužel nedovolila realizovat německá okupace v březnu 1939, motory naší výroby se sice vbrzku sporadicky začaly vyrábět a prodávat, „technické kurzy“ ke stavbě motorových modelů od roku 1938 vycházely v odborných časopisech a knihách, tiskem vycházely také již plánky motorových modelů (první plánek našeho motorového modelu VB-545 konstruktérů Jaroslava Vyskočila a Gustava Buška byl vydán Jaroslavem Vyskočilem již v polovině roku 1938, po něm pak bylo až do roku 1946 zkonstruováno a vydáno ještě mnoho dalších plánků českých modelů pro pohon benzinovými motory…), ale ty první zamýšlené závody motorových modelů poslední neděli v dubnu ani první neděli v květnu roku 1939 se z výše uvedených důvodů uskutečnit nemohly! Tato myšlenka ale úplně nezanikla, první modelářské závody motorových modelů u nás (a současně i závody modelů větroňů a modelů na gumu – ty ale nebyly u nás první…) se konaly až na podzim roku 1942 v Kyjích u Prahy, tam se ale již létalo podle úplně jiných propozic, protože motorové modely mezitím doznaly znatelného pokroku…