Návštěva KHMM u Gripenů
Již počátkem roku 2012 jsme začali společně s Jindrou Dvořáčkem plánovat pro náš klub návštěvu tak trochu do „jiné dimenze“ – na vojenskou základnu do Čáslavi, k proudovým strojům, které chrání vzdušný prostor naší republiky! Měli jsme možnost dostat se tam díky známostem Jindry… Možná si řeknete : proč tak brzo? A proč zrovna toto téma? Je to hrozně jednoduché : nelze to stihnout jen tak, dostali jsme až tento srpnový termín a za další – Gripeni jednou budou také historiky…
Nicméně, termín byl jasně stanoven a tak jsme se dne 7.8.2012 po nezbytných bezpečnostních úkonech všichni společně ocitli na základně v Čáslavi. Vše začalo trochu jinak než jsme všichni očekávali … U sokolníků! Ano, základna má svoji vlastní četu sokolníků, kteří se starají o „čistotu“ nebe nad základnou. Všichni jsme koukali s otevřeným hledím na sokoly, rarohy, orly a i jiné predátory. Někdo si mohl pohladit i výra…
Následoval letecký simulátor, z kterého se leckomu z nás podlamovaly kolena, jedním slovem, velká nádhera. V muzeu základny jsme mohli vidět skutečné poklady patřící našim letcům z bojů za II. světové války. Jména jako Fajtl, Peřina, Novák… To nelze přehlédnout! O to víc zamrzí, jak se k těmto hrdinům zachovala naše vlast. No a poté jsme si mohli konečně prohlédnout vysněného Gripena :
JAS 39 Gripen je ve srovnání s jinými letadly tohoto typu dost malý. Je dlouhý 14,1 m, vysoký 4,7 m, s rozpětím křídel 8,4 m. Prázdný letoun váží 5,3 tuny a jeho maximální vzletová hmotnost je 14 tun. Tvar stíhačky je co nejvíce přizpůsoben technologii stealth (neviditelnost radarem), i když tuto výhodu snižuje absence vnitřní pumovnice – všechny zbraně jsou neseny na vnějších závěsníkách. Gripen je vybaven výkonným radarem PS 05/A od firmy Ericsson. Drak letounu je vyroben z titanu a některé části z uhlíkových kompozitů (asi 20 procent letounu). Delta křídlo s šípovitostí 45 stupňů je doplněno ovladatelnými kachními křidélky, která nahrazují klasickou výškovku a umožňují letounu snadno manévrovat. Gripen má jeden tryskový motor Volvo RM 12 s maximálním tahem 54 kN (s přídavným spalováním až 81 kN). Je schopen letět maximální rychlostí 2 Machy a jeho taktický dolet je 970 km (540 námořních mil).
To jsou věci !
Mohli jsme nahlédnout i do kokpitu a vidět pracoviště pilota. Díky nadpraporčíku Šašmovi, který se o nás po celou dobu staral, jsme si mohli pořídit i několik fotografií na památku.
Chtěl bych mu tímto za nás za všechny moc poděkovat za profesionální přístup a za čas, který nám věnoval! Chci mu popřát : čisté nebe bez narušení letového prostoru České republiky a politiky, kteří dokáží ocenit profesionalitu našich pilotů!
Děkujeme!