První motory OHLSSON
Vedle známých amerických benzinových motorů BABY CYCLONE a BROWN JUNIOR , popsaných nedávno v této naší rubrice „Historické motory“, se zasloužil o začátky a rozvoj „motorového“ modelářství u nás také americký motor OHLSSON, který byl k nám dovezen koncem 30. let minulého století naším modelářským průkopníkem Jaroslavem Vyskočilem a byl tehdy úspěšně vyzkoušen i v praxi v prvních českých motorových modelech.
Byl to benzinový motor typu OHLSSON MINIATURE .56 z roku 1936, výrobek americké firmy OHLSSON MINIATURES z Los Angeles v Kalifornii, která se ve 40. letech minulého století stala jedním z největších výrobců modelářských motorů v USA. Motor MINIATURE .56 byl první sériově vyráběný typ této značky a brzo si získal mezi modeláři velkou oblibu pro jeho nízkou cenu, skvělý výkon a velice kvalitní dílenské zpracování.
Jaroslav Vyskočil tento motor popsal ve své knize „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“ vydané roku 1939 takto :
Motor OHLSON
modely opatřené motory této značky vyhrály v Americe velké množství cen při závodech a proto nalezly značné obliby mezi modeláři. I u nás jme měli příležitost přesvědčiti se o vynikajících vlastnostech motoru „Ohlson“ a jeho velké výkonnosti, jež staví tuto značku na vedoucí místo v této kategorii.
Válec, opatřený četnými chladicími žebry, je vytočen z jednoho kusu oceli. Píst je ze speciální oceli a nemá kroužků.
Střední díl válce je dělen ve dvě části, z nichž jedna obsahuje průtokový kanál, druhá přírubu karburátoru a výfuku.
Kliková skříň je lita pod tlakem ze speciální hliníkové slitiny.
Klikový hřídel je vykován z jednoho kusu oceli. Ojnice je vyrobena z duraluminu. Pouzdro hlavního ložiska klikového hřídele je bronzové.
Karburace je provedena obdobně jako u motoru „Brown Junior“, Zapalování indukční cívkou a baterií 3,5 voltovou.
K uchycení motoru slouží tři upevňovací šrouby.
Specifikace :
vrtání |
22mm |
zdvih | 23mm |
obsah | 9 cm 3 |
maximální otáčky |
5.000/min. |
výkon |
1/5 HP |
kompresní poměr | 6 |
celková váha motoru | 475g |
Dovezený motor byl tehdy zabudován do modelu PRAGA-BABY II, jehož fotografie v kostře byla otištěna ve výše uvedené knize – byl to ale jiný model PRAGA-BABY než ten, jehož fotografie a nákres byl uveden v článku o motoru Brown Junior, technické údaje o něm ale neznám…
Motor OHLSSON MINIATURE .56 byl vyráběn do konce roku 1937 a potom byl nahrazen typem OHLSSON GOLD SEAL .56 vyráběným od ledna roku 1938 do konce roku 1939, který byl konstrukčně téměř shodný, lišil se hlavně tvarem přerušovače a karterem s bočními patkami pro upevnění na motorové lože.
Motory GOLD SEAL se občas vyskytují na dražebním serveru E-BAY, kde jej také koupil jeden můj přítel z našeho klubu.
Tento motor má výrobní číslo M 2653, podle typu nádrže je asi ze začátku roku 1938 (motory z pozdější doby měly nádrž podstatně menšího obsahu) a je v nádherném, plně provozuschopném stavu – s vrtulí Forte 14×6″ točí 5.000 ot/min. Samotný motor (bez zapalování) má hmotnost 265 gramů, startuje se opravdu velice snadno, běhá moc pěkně a má krásně hluboký „bručivý“ zvuk.
Zajímavé je, že motor GOLD SEAL .56 existuje jako jediný ze všech typů Ohlssonů také jako replika – v 80. letech jej v USA vyráběl v limitované sérii Herb Walh s názvem OHLSSON GOLD SEAL COMMEMORATIVE a tyto jeho nádherné repliky měly dokonce válec a hlavu pozlacené skutečným 24-karátovým zlatem …!
První k nám dovezené Ohlssony samozřejmě tehdy také popsal známý modelářský publicista a „motorářský průkopník“ Karel Pečiva v časopise Mladý letec v březnu roku 1938. Tyto motory mu natolik „učarovaly“, že podle motoru GOLD SEAL použil stejné konstrukční prvky i u svých vlastních konstrukcí motorů PERU (Pečiva-Ruml) z konce 30. let, hlavně v partii válce, což byl zrovna prvek výrobně velice náročný! Dá se říci, že jeho nejznámější motor PERU-VI o obsahu 10 cm 3 z roku 1939 (podrobně byl popsán v časopise Mladý letec z ledna 1940) byl vlastně takový „český Ohlsson“, protože měl ocelový válec, na kterém byl čtyřmi šroubky přišroubovaný dvoudílný „plášť“ odlitý z hliníkové slitiny, v němž byl na jedné straně vytvořen přefukový kanál a na straně druhé pak sací a výfukový kanál. Motor PERU-VI byl tehdy vyroben dokonce v malé sérii a několik se jich dochovalo do dnešní doby.
Ale zpět k motorům OHLSSON – v březnu roku 1940 byla již poněkud zastarávající a výrobně náročná koncepce „desítek“ GOLD SEAL .56 nahrazena novými, výrazně inovovanými“ motory typu CUSTOM .60 (10 cm 3 ) s jiným typem karteru a válce.
Konstrukční rozdílnost obou typů je dobře vidět na další fotografii.
Nové Customy, které měly jako jediné Ohlssony vpředu na karteru připevněný znak této továrny, stylizovanou měděnou hlavu „orla“ s číslem „60“ v kruhu vznikly v podstatě zvětšením osvědčených a mimořádně úspěšných motorů OHLSSON .23 (3,8 cm 3 ) vyráběných od konce roku 1938.
Nová koncepce těchto motorů se natolik osvědčila (vyráběly se v obsazích .19, .23 a .60 cu.in.), že zůstala jen s malými úpravami ve výrobě až do roku 1949, kdy byla nahrazena verzemi FRV (Front Rotary Valve) s modernějším sáním řízeným klikovou hřídelí, tyto motory měly karburátor vpředu před válcem, ale to je již jiná historie – více se o ní dočtete v této naší rubrice v článku “ Historické motory OHLSSON „.