První Slet historických modelů pořádaný naším klubem – 5.5.2012, letiště Všechov u Tábora
V sobotu 5. května 2012 se na letišti Všechov u Tábora setkalo 16 členů našeho klubu na našem prvním „Sletu historických modelů“, kterým jsme zahájili naší první klubovou letovou sezónu. Letiště Všechov většina našich členů již dávno dobře zná, neboť jsme se zde rádi „slétávali“ i v minulých letech, někteří ještě jako členové některých klubů SAM, v „dávné“ minulosti třeba jako příslušníci klubu SAM-78, v minulosti nedávné pak klubu SAM-122, který jsme ale pro některé zásadní názorové neshody s jeho „prezidentem“ (Nazdar Ĺubo…!) v loňském roce houfně všichni opustili a založili jsme si nový „nesamácký“ Klub historických modelů a motorů, kde stavíme a létáme sice podle stejných „Pravidel“ jako v SAMu-122, ale bez nesmyslného lpění na některých nepodstatných a zbytečných maličkostech…
Vzhledem k tomu, že se ve stejném termínu na stejném letišti konala na „našem obvyklém místě“ (tedy na severozápadním konci letiště) velká soutěž volně létajících modelů „Světový pohár F1A, B, C“, na které létalo asi 200 modelářů, tak jsme se po dohodě s jejím organizátorem „usídlili“ s našimi rádiem řízenými historickými modely na opačném konci tohoto asi 2 kilometry dlouhého letiště (tedy na jihovýchodním konci, u Tábora), takže jsme si vůbec nepřekáželi, jen někteří později přijíždějící účastníci a návštěvníci našeho Sletu nás trochu déle hledali. Díky „sponzorské činnosti“ některých našich členů (M. Petrbok, P. Knob a L. Kulhavý) jsme ale u našeho stanoviště měli možnost umístit krásnou, úplně novou „informační tabuli“ s logem a internetovou adresou našeho klubu, takže i neinformovaní účastníci a návštěvníci akce věděli, s kým „mají tu čest“ …
Počasí nám i přes značně nepříznivou předpověď kupodivu přálo, od samého rána bylo nádherně teplo, sluníčko svítilo na bezoblačné obloze, foukal jen mírný vánek od jihovýchodu, prostě ideální podmínky pro létání s historickými modely, tak jsme se nejprve s našimi modely (bylo jich skoro 40 !) všichni vyfotografovali a po krátkém „brífingu“ se od 10 hodin začalo létat.
Slet byl vyhlášený jako volné nesoutěžní poletování, tak toho všichni účastníci po jeho zahájení hned plně využívali a ve vzduchu bylo stále i několik modelů najednou. Vzhledem k současně konané výše uvedené „sousední“ akci jsem jako pořadatel Sletu vyhlásil z bezpečnostních důvodů možnost létání jen s RC-soupravami na frekvenci 2,4 GHz, která by měla vyloučit rušení rádií nějakými radiovými „pojítky“ či jinými komunikačními zařízeními, což se ukázalo být velice prozíravé i z důvodu bezpečného průběhu naší vlastní akce, nikdo se nemusel s nikým domlouvat o „volných kanálech“, takže létání i tak velkého množství modelů bylo velice pohodové. Došlo-li k nějakým výpadkům „spojení“, tak to bylo zapříčiněno jen nějakou mechanickou závadou elektroinstalace či špatným stavem baterií v modelu…
V průběhu akce bylo předvedeno kromě modelů známých z dřívějších let i několik úplně nových modelů, zmíním se konkrétně jen o některých nejzajímavějších – krásné byly například majestátní legendární americké modely POWERHOUSE poháněné starými benzinovými motory Anderson Spitfire .60,
Potěšující skutečností je hlavně to, že všechny tyto nové modely – ale i mnoho modelů známých z dřívějších let – byly opatřeny historickými motory (nebo jejich replikami), se kterými v jejich „historické době“ skutečně létaly (nebo podle data vzniku motoru létat mohly…), což je ten nejlepší a správný trend, který v historickém „motorovém“ modelářství vůbec může být a náš klub jej všude propaguje a usiluje o jeho rozšíření i mezi ostatní historické modeláře…
Některé další modely, které na Sletu létaly, si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích
a další si můžete prohlédnout na těchto odkazech :
http://www.rcbazar.cz/fotovideo/vsechov-5-5-2012-151/
http://www.rcbazar.cz/fotovideo/vsechov-5-5-2012-2-cast-152/
http://honti.rajce.idnes.cz/SLET_VSECHOV_2012/
K dispozici jsou i zajímavá videa z této akce:
Vedle létání s modely se na Sletu i hodně diskutovalo o historických modelech a starých spalovacích motorech a někteří účastníci předvedli svoje „klenoty“ jak staticky, tak i „v chodu“, krásně tam „vrčel“ například nádherný a velmi výkonný originál benzinového motoru McCOY .29 Red Head z roku 1947 Radka Loukoty
I když hlavní náplní činnosti našeho klubu jsou převážně motorové modely a motory, tak nezapomínáme ani na dalších „kategorie“ historických modelů a na Sletu létaly i nádherné historické větroně – zmíním se jen o těch největších a nejkrásnějších, což byly konstrukce našeho legendárního modeláře Radka Čížka – s opravdu majestátním větroněm ŽEHROVICE z roku 1948 létal Láďa Novák a LUŇÁKA z roku 1949 bravurně předváděl Radek Loukota.
Model na gumu nám tam zatím bohužel nelétal žádný, ale věřím, že se to brzo změní…
V průběhu sletu nás na našem stanovišti navštívilo i hodně diváků z řad modelářské veřejnosti a i někteří modeláři z té současně probíhající soutěže volně létajících modelů z druhého konce letiště, kteří s námi pohovořili o našich modelech z dob začátků modelářství, které je velice zaujaly! Naše akce byla tedy i pěknou propagací jak našeho klubu, tak i historického modelářství vůbec a získali jsme tedy i další příznivce a i zájemce o členství v našem klubu…
V „souladu“ s předpovědí počasí se bohužel odpoledne začala nad naše území „nasouvat“ rozsáhlá studená fronta, provázená silným větrem, dešťovými přeháňkami a i silnou bouřkou, proto jsme museli před 15. hodinou naše pohodové létání rychle ukončit a v dešti jsme se rozjeli do svých domovů! I přes to „násilné“ ukončení Sletu jsme byli ale všichni spokojeni s jeho průběhem, hezky jsme si zalétali a popovídali, předvedli svoje modely, nikdo nic nerozbil a tak se již těšíme na naší příští akci, která bude v Chotěboři dne 2.6.2012, na kterou vás srdečně zveme – viz pozvánka a přihláška v sekci „Kalendář akcí“ !
Seznam přihlášených účasniků je zde.