Přídavná nádrž na motory Ohlsson .19; .23; .29; .33 a třeba i .60
Před nějakou dobou jsem navštívil specializovanou prodejnu na vodoistalatérské a topenářské potřeby. Ve stojanu jsem náhodou objevil zátku na zakončení trubky topení z mědi. Vzal jsem si dvě zátky do ruky a byl nápad na světě. Koupil jsem dvě, obě za 86,- Kč.
Do nového modelu potřebuji nádrž nejlépe originální, aby mi nic nekoukalo zbytečně z obrysu modelu. Tu bohužel nemám,ale mám výše zmiňovaná víčka o vnitřním průměru 22mm a tak jsem si nádrž vyrobil.
Ke zhotovení nádrže jsem ještě použil měděné trubičky 3/2 mm a kousek plechu na držák k montáži na motor. Ke spojení výlisků víček je potřeba ještě kousek topenářské trubky odpovídajícího průměru – asi 7mm (odpad).
Držák jsem z plechu vystřihl a vyvrtal otvory podle rozteče šroubů motoru. Trubičky nakrátil, naformoval a konce, které sahají na dno nádržky zapiloval do špičky, aby při sesazování nedošlo ke styku hrdla trubičky a stěny nádrže a tím k jejich ucpání. Přední víčko je navrtané pro všechny tři trubičky ještě před sestavením. Předejde se tak problémy s pilinami z vrtání a tím k ucpání trubiček.
Vlastní letování se provede cínem a velikou pájkou aby se dostatečně prohřál materiál potřebný ke spojení. Při letování je potřeba přesně dodržovat nastavení trubiček a jejich polohu v budoucí nádrži, předejde se tak problémům s pozdějším provozem motoru. Do nádržky jsou z vrchu zaletovány dvě trubičky. Jedna dlouhá až na dno – slouží k plnění nádrže a druhá krátká – pouze k odvzdušnění při plnění. Tato trubička bude za chodu motoru zakryta.
Při práci se vše zaletuje nejdříve do předního víka a teprve potom vložíme kroužek a zadní víko. Mezi víky necháme asi 1 mm mezeru na důkladné spojení cínem. Sletovanou nádržku přichytneme např. do svěráku zadní stranou dolů, pájkou kápneme doprostřed kuličku cínu. Na toto kleštěma přiložíme budoucí držák a celé prohřejeme pájkou. Až kulička cínu povolí a držák klesne na nádrž, pájku odděláme a necháme vystydnout. Při pájení je třeba postupovat opatrně, aby nedošlo k rozletování už přiletovaných trubiček a zbytečně rychle nechladit aby cín přirozeně vystydl a držel.
Hotovou nádrž vymyjeme vodou od letovací kyseliny, opilujeme přečnívající cín a vyzkoušíme těsnost. Více určitě poví, následující obrázky:
Váha hotové nádrže je 40g a obsah 13 kubických centimetrů. Vyšší hmotnost je u použitých motorů výhodou, není třeba dovažovat předek modelu.