Nové historické modely v Plzni aneb Nová sezona začíná
Sobota 3.3.2012 se počasím docela vydařila. Po týdnech mrazů, sněhových závějí a silného větru, bylo v Plzni příjemných 9 stupňů tepla, slabý vítr do 3 m/sec. a převážně slunečno. Zamířil jsem kolem 14. hodiny na naše modelářské letiště v Radobyčicích. Panoval zde již čilý modelářský provoz kolegů „elektrikářů“, ale k mé radosti nechyběl ani Radek Loukota a Jirka Veinfurt se svými historiky .Radek se snažil k letu přesvědčit mrňouse Chrousta, já jsem přivezl k dokončení záletu Coroneta a Jirka vyložil ze své dodávky Red Rippera a APE 16. Oba modely rovněž čekal zálet.
Radkův Chroust je „pěkný Prevít“. Sám jsem tento model kdysi postavil, tak vím, jak obtížně se pilotuje. Stejně, jako kdysi mě, se i Radkovi zejména obtížně seřizoval kluz modelu. Let motorový je často delší, než vlastní kluz. Radkův model s oddělitelným předkem a nádherným korkovým kolečkem však vypadá zajímavě a má své místo na akcích našeho klubu. Je to typický předváděcí historik a ve vzduchu vypadá opravdu dobře. Byl postaven z dodávané stavebnice fy Hiesbók s.r.o.S motorem MP Jet 0,6 Classic,je velmi živý a rychle stoupá.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Já jsem přijel na letiště se svým Coronetem, který měl za sebou asi tři první lety. Mým cílem bylo model seřídit pro evt. použití, jako druhého modelu, pro kategorii OTMR-A.Dvaapůlka MVVS D/1958 je i po letech velmi výkonný motor. S dřevěnou vrtulí 200/125 dokáže malý model stoupat velmi rychle pod úhlem přibližně 80 stupňů. Za 23 sec. motorového letu dostupuje odhadem 120-150 m výšky. Vše však záleží na přesnosti řízení, v této fázi letu se dá hodně výšky získat, nebo naopak ztratit, zejména v přechodové fázi po zaškrcení motoru. Protože modely v této kategorii musí mít plošné zatížení 30,5g/dm, je nalétnutí maxima velmi obtížné a tato kategorie je tím velice zajímavá. Je velmi vhodná i pro modely stavěné podle pravidel našeho klubu a osobně si myslím, že ani použití scalingu, povoleného v klubech SAM, nevede k vytvoření nějaké zásadní výhody oproti modelům v měřítku 1:1. Ale to zase odbočuji ke smyslu historické modelařiny a o tom jsem již psal jindy….Můj model za letu, bohužel, není zatím vyfocen, tak přikládám alespoň jedno statické foto.
Nejpilnějším stavitelem v „Plzeňské buňce“ našeho klubu je dozajista Jirka Veinfurt. Dnes se objevil s úplně novými, nezalétanými, modely. Jeho Red Ripper není hojně stavěným, ale v Jirkově podání byl v minulosti již postaven, za využití scalingu, pro soutěže CRC Classic. Teď se tedy Jirka „pochlapil“ a postavil model v měřítku 1:1, navíc na skutečný historický motor. Model látá s originálním historickým motorem Letná, který byl dokonale „zresuscitován“ panem Davidovičem. Poměrně velký model dělal, z počátku, motoru problémy. Po nastartování měl sice krásný zvuk, ale vrtule 14/8 se ukázala příliš velkou. Model jen obtížně stoupal. Ve druhém letu Jirka mění vrtuli za 12/8 a pouhé dva palce průměru mají za následek daleko rychlejší běh a vyšší tah motoru. Model poměrně pohodlně stoupá. Optimální bude, provděpodobně, ještě menší stoupání… V kluzu se model choval naprosto bezpečně a stabilně a tak si může Jirka vydechnout: První model zdárně zalétnut….
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Další Jirkův nový model byl pro mne, absolutní novinkou. APE 16 jsem niky neviděl, ve své původní velikosti, letět. Pravděpodobně se vyskytují jeho zmenšeniny, nebo zvětšeniny v klubech SAM, ale právě tím nejsou zajímavé, neb o žádné historii nehovoří. Model je ve své původní velikosti ukázkou klasické Italské konstrukční školy, patrné na první pohled. Model byl pravděpodobně provozován s italskými detonačními motory o obsahu 2 ccm typu MOVO a podobně. Škoda, že Jirka do modelu nesehnal obdobný, vysokozdvihový detonační motor, nebo jeho repliku. Dojem by byl dokonalý… Osazený je detonační motor MVVS 2D, jehož zvukový projev je trochu jiný. Jirka však tento model stavěl pro naše soutěže „na minutu motoru“ a „historickou pětiminutovku“, které si letos s chutí zalétáme na našich letošních sletech. Pro tento účel motor samozřejmě vyhovuje lépe. Ani zálet tohoto modelu nepředstavoval pro Jirku problém a po prvním letu následovalo několik dalších. Vychutnejte si zálet modelu na přiložených fotkách….
|
|
|
Dnešní „historické“ odpoledne se nám v Plzni vydařilo a jistě i jinde jste okusili, v tento den, první letošní historické létání. My jsme se rozcházeli povzbuzeni, neb letošní sezona pro nás právě začala…..
Historikům 3x zdar !!!