Historický model POWERHOUSE (část první)
Když jsem v průběhu minulého roku začínal přemýšlet nad stavbou nového modelu pro sezónu 2012, tak jsem byl nejprve rozhodnutý pouze pro dokončení Letné 56 viz, článek: “ Letná 56 podruhé „
Tento jsem ale pojal více méně jako rekreační historický model pro potěchu z bručícího motoru a létajícího modelu pro relaxaci. Již tehdy jsem věděl o nadcházejícím Mistrovství Evropy historických modelů letadel, jež se koná v Dubnici nad Váhom na Slovensku v červnu tohoto roku. Tedy by bylo dobré mít nový model pro nějakou soutěžní kategorii. Záměrně píšu pro „nějakou“ soutěžní kategorii. Moje oblíbené TEXACO bylo značně znehodnocené současným výkladem pravidel a víceméně se jedná o náhodu a ne o modelu, vylétanosti a kvalitě motoru. Co bude v této kategorii následovat nevím. Vím, ale zcela přesně, že to je krok špatným směrem. Proto jsem se rozhodl pro kategorii OTMR B. Vhodný motor pro pohon modelu mám ve svoji sbírce a tím je benzínový Anderson Spitfire .60 viz. článek: “ Mel Anderson a jeho benzínové motory „
Zbývalo se porozhlédnout po vhodném modelu. Tomuto motoru by zajisté slušel čistě soutěžní speciál a křídlem na pylonu, kulatým trupem a krátkým „čumákem“. Já jsem ale kabinový patriot, tak jsem se porozhlédl po něčem jiném. Nakonec po prostudování spousty materiálů a webových stránek jsem se rozhodl pro model POWERHOUSE .
Nyní si dovolím několik větiček o tomto známém modelu:
Kabinový model POWERHOUSE zkonstruoval známý americký modelář Sal Taibi speciálně na velký benzinový motor FORSTER .99 (16,5 cm3) a jeho výkres vyšel v časopise MODEL AIRPLANE NEWS č. 11/1939. Model ale tehdy samozřejmě také létal i s menšími benzinovými „desítkami“ OHLSSON, SUPER CYCLONE a dalšími podobnými motory z té doby.
TECHNICKÁ DATA :
rozpětí – 2.133 mm (84 palců)
délka trupu – 1.490 mm
plocha křídla – cca 72 dm 2
Model je kompletně postaven z balzy, překližky, smrku, buku a dýhy. Vše je lepeno vteřiňákem, epoxidem a Ponalem k naprosté spokojenosti.
TRUP je příhradové konstrukce z balzových lišt 8×8 mm. Na výkrese potaženém tenkou, průhlednou polyetylénovou folií jsem nejprve sestavil z výše uvedených lišt dvě shodné bočnice, které jsou v přední části zesíleny zabudováním bukových lišt 8×25 mm ke kterým jsou pak zevnitř přilepeny bukové lišty 12×15 mm tvořící základ motorového lože. Do nich je ze spodu zalepená ocelová destička se závity M3 sloužící pro přišroubování motoru. Mezi hotové bočnice jsou vlepeny podle výkresu příčky a rozpěrky z balzových lišt 8×8 mm a je tak vytvořen skelet trupu, do kterého jsou zalepeny přepážky vyříznuté z překližky. Na spodní straně trupu jsou držáky podvozku, které tvoří dvě bukové lišty 8×20 mm s drážkou 4 mm širokou pro uložení podvozkových vzpěr. Uložení držáků podvozku zpevňují překližkové výztuhy. Předek trupu před kabinou je potažen balzou 3 mm oboustranně polepenou dýhou a na spodek motorového prostoru je přilepený balzový špalík, který je vybroušen do tvaru podle výkresu. Křídlo a ocasní plochy jsou k trupu poutány gumou. V trupu jsou osazena serva pro ovládání výškového a směrového kormidla a jedná se o serva od Hitecu. Náhony kormidel jsou drátěné v plastových bowdenech. Dalším servem je přes pákový mechanismus ovládán předstih motoru a tím je možné ovládat otáčky motoru a jeho zastavení pomocí vypnutí elektrického obvodu zapalování. Vše je ovládáno jedním servem. Na jednu stranu se řídí otáčky a na druhou se motor vypíná. Vše zabezpečuje pomocí plynového kniplu a přepínače souprava Futaba C10 na 2,4 GHz.
Podvozek je naohýbán z ocelové struny o průměru čtyř milimetrů a následně je důkladně svázán vodičem a důsledně propájen cínem. Kola jsou balonová o průměru sto milimetrů. Překližková ostruha je olemována ocelovým drátem. Palivová nádrž je plastovým polotovarem o objemu 110 kubických centimetrů.
OCASNÍ PLOCHY jsou celobalzové, krásných „historických tvarů“. Směrovka má profil rovné desky a výškovka má nosný profil. Kormidla (výškové i směrové) jsou stavěny vcelku s příslušnou plochou a teprve po vybroušení konstrukce jsou odříznuty a připevněny na závěsy. Ty jsou opětně plastovým polotovarem a ne nějakým pochybným závěsem. Uvědomme si, že vypouštíme model o váze nějakých tří kilogramů (doufám, že budu lehčí), a následky havárie můžou být fatální o zranění raději ani nemluvím. Stavba ocasních ploch je celobalzová s několika kousky překližky na zesílení. Následně je vše řádně vybroušeno a vyhlazeno. Jak jsem se již zmínil, tak jsou ocasní plochy ustaveny na trupu pomocí kolíčků a uchyceny gumou.
KŘÍDLO je u originálního modelu sice vcelku, ale pro jeho snadnější transport jsem jej raději řešil jako dělené. Konstrukce křídla je klasická z balzových žeber a nosníků. Hlavní nosník se skládá ze dvou balzových lišt 6×6 mm . Zadní nosník tvoří balzová lišta 6×12 mm, náběžka je z balzové lišty 8×8 mm umístěné na koso, odtokovka je vybroušena z balzy 10×30 mm, okrajové oblouky jsou slepeny a vybroušeny ze segmentů balzy 12 mm. Poloviny křídla se nasazují na dva ocelové dráty . Pouzdra v křídle jsou z mosazných trubiček. A opět vše vybrousit, nalakovat a znovu vybrousit. Tak to byla rychlost, takhle rychle jsem křídla nikdy nepostavil… Bylo to o hodně delší.
No a to bude pro tuto chvíli téměř vše…. Model je kompletně osazen instalací, vybroušen a vyhlazen a je připraven na potažení. Rozhodl jsem se opět v této velikosti použít Solartex v přírodní barevné kompozici. Bohužel zatím není, nemá jej ani výhradní dovozce firma Hořejší model. Tak čekám a uvidíme.. Pokračování příště. Zatím alespoň fotečka sestaveného POWERHOUSE.
Historikům třikrát zdar !!!