Motorový model LETNÁ 56 z roku 1939
Plánek a popis stavby klasického celobalzového kabinového motorového modelu „LETNÁ 56“ vyšel v časopise MLADÝ LETEC, ročník XI., č.3 z 1.2.1940, takže z data vydání časopisu usuzuji, že jej jeho konstruktér, známý a úspěšný pražský modelář Jaroslav Brož, navrhl a postavil asi někdy v roce 1939. Jak z popisu vyplývá, tento model konstruoval již přímo na první české sériově vyráběné benzinové motory LETNÁ, z čehož také odvodil jeho název. Model „LETNÁ 56“ patří sice k prvním konstrukcím motorových modelů Jaroslava Brože, ale přesto je to konstrukce mimořádně vyspělá, jistě také proto, že měl před válkou úzké kontakty s americkými modeláři, tak byl úspěšnými americkými modely silně ovlivněn. U modelu „LETNÁ 56“ je například vidět jistá podobnost se známým americkým modelem Flying Quaker z roku 1936, u jeho pozdějšího úspěšného modelu ANTARES byl zase zřetelně inspirován legendárním Goldbergovým modelem ZIPPER.Ve výše zmíněném časopise v článku s názvem LÉTÁME S MOTORY byl mimo jiné podrobně popsán postup stavby, který v zájmu historické věrnosti přetiskujeme bez úprav, v originálním znění, i když některé odborné výrazy jsou dnes již trochu nezvyklé, je to ale krásná ukázka pravé české „motorové historie“ !
Jaroslav Brož: LÉTÁME S MOTORY.
Navazuji na svůj článek v čísle 5. loňského ročníku „Mladého letce“ (t.j. rok 1939 – poznámka Pipek), nastiňuji program letenských modelářů v oboru stavby a létání s benzinovými motorky. U nás si dosud mohli toto létání dovoliti jen majetnější, ježto motory se dovážely z ciziny a cena jejich byla někdy i 900 Korun. Především bylo nutno opatřiti dobré a levné motory, a celá tíha této odpovědné práce byla vložena na bedra ing. Pahra. Během měsíce byl hotov a zamontován do modelu. Zkoušky s motorem byly úspěšné. Bylo pak vyrobeno 10 kusů ve třech typech a zkoušeny 8 měsíců. Zkoušely se na nejvyšší zatížení. Zatížení modelu bylo někdy až 50 g/dm2 plochy, dále různé pohonná směsi. Pak se motory rozebíraly a proměřovalo se opotřebení součástí; závad nebylo. Teprve pak bylo přikročeno k seriové výrobě. Prvá serie 30 kusů typu „5“ jest již hotova a dodává se. Seriově se vyrábějí nyní tři typy „Letná 3“, „5“ a „6“. Prvý má obsah 3 ccm, výkon 1/8 k.s. při 4.800 obr./min.; hodí se pro modely 90 – 130 cm rozpětí a 800 g váhy. Druhý, silnější, má 5.5 ccm, 1/6 k.s. při 5400 obr./min. a jest na modely od 125 – 210 cm rozpětí a 2000 g váhy. Třetí jest nejsilnější a má 1/5 – ¼ k.s., 5500 – 8000 obr./min. při obsahu 6.7 ccm. Na tento motor mohou již býti stavěny modely s různými přístroji pro automatické řízení modelů a váha letounu dosahuje až 4000 g. Cena motorů pohybuje se kolem 350 Korun, během doby však sníží cenu montáží zapalovací cívka vlastní výroby, která se již zkouší v modelu „Letná 56“. Motory budou též dodávány jako stavebnice. Motor jest vyroben z nejlepšího materiálu.K těmto motorům zkonstruoval a vyzkoušel jsem model, jakýsi přechodný z gumového na motorový. Vhodnou volbou profilu nosné plochy a rozměrů hodí se výborně k účelům závodním, ježto při stoupavosti 200-230 m/min. a klouzavém poměru 1:21 dosahuje velmi dobrých časů. Při jednom letu, konaného za pošmourného podzimního počasí, dosáhl z letu motor. 45 vt. a 348 vt. letu klouzavého. Je stavěn z balsy, může však býti použito smrku a dýhy, přičemž rozměry jednotlivých součástek přiměřeně upravíme. Jako pohonu může být použito motoru typu „5“ i „6“ (zde měl autor asi na mysli motor LETNÁ 6.3 ccm – poznámka Pipek) a z toho odvodil jsem název modelu „LETNÁ 56“.
Postup práce: nakreslíme ve skutečné velikosti oba pohledy trupu, dále směrovku, výškovku a křídla. Stavbu provádíme pořadem.
TRUP stavíme podobně jako normální balsové modely. Pouze dva hranoly H jsou ze smrku 6×6 a přivážeme je do hotového trupu a necháme je na každé straně asi 15 mm přečnívati. Slouží k zachycení gumových ok, jež přidržují křídla k trupu. Eliptické nákližky na provedení oblého přechodu od motoru ke kabině vyřízneme z balsy 2 mm silné. Z překližky 5 mm silné vyřízneme přední nosnou desku motorového lože. Její tvar a rozměry jsou uvedeny. Když jsme ji připevnili k trupu, potáhneme celý přechod ke kabině balsou 2 mm silnou. Podvozek zhotovíme z ocelového drátu prům. 2.5 mm. Nejdříve zamontujeme přední nohy, pak zadní, k nimž květinovým drátkem přivážeme rozpěru a zaletujeme. Tato rozpěra nahrazuje průběžnou osu a zabraňuje rozvírání podvozku. Kolečka jsou pneumatická nebo dřevěná o prům. 90 mm. Motorové lože vyřežeme z hliníkového plechu 1.5 mm. Části označené na plánku -x- ohneme ve svěráku, vyvrtáme dírky a připevníme na nosnou desku pomocí šroubků s matičkami. Motorový kryt zhotovíme z balsových prkének 2 mm nebo z dýhy. Po slepení potahujeme hedvábím. Zapalovací cívku přišroubujeme pomocí fíbrové objímky na destičku 4 mm silnou a umístíme ji mezi prvou a druhou přepážku. Schránku na baterii zhotovíme z prkének 3 mm silných. Zhotovenou však zatím neupevňujeme, ježto po zhotovení modelu v kostře, baterií vyvažujeme. Na třetí přepážce umístíme jednoduchý kličkový vypínač, jejž obdržíme v každém elektrotechnickém závodě. Nyní zapojíme cívku. Přívodní kabely z baterie ponecháme dosti dlouhé a přiletujeme na ně očka. Kabely od cívky prostrčíme dírkami v nosné desce a ponecháme je rovněž delší. Teprve nyní trup příčně vyztužíme. Destičku s ostruhou vlepíme na konec spodních podélníků. Rámy okének vyřízneme z balsy 1 mm. Motor, jehož zapojení je uvedeno, můžeme připojit ihned, nebo ještě lépe až po dohotovení nepotaženého modelu.
SMĚROVKA A VÝŠKOVKA. Žebra rozkreslíme na pausovací papír a pomocí karbonového papíru je přeneseme na balsu 2 mm silnou. Žiletkou je vyřízneme a navlečeme na nosník 3×8 mm. Přední hrana směrovky jest balsová 5×5 mm, zadní odtoková jest vyříznuta z prkénka 3 mm silného. Po sestavení celou směrovku očistíme a hrany zaoblíme jemným skelným papírem. Výškovku opracujeme podobně, jen průběžný nosník jest z balsy 4×8 mm a odtoková lišta vyříznuta z balsového prkénka 3×20 mm. Nyní zhotovíme balsovou destičku P. Z ocelového drátu prům. 1.5 mm zhotovíme dva háky, jejichž tvar jest písm. O. Destička jest zklížena ze dvou prkének rozměrů 140x40x6x15 mm, mezi něž jsou vlepeny háky O. Nyní ji opracujeme do tvaru vyobrazeného det. P. Nejdříve na ni nalepíme výškovku tak, aby střed jejího nosníku zapadl z poloviny do drážky na spodu zadní části destičky. Konce háků přečnívají přes spodní obrys profilu výškovky asi půldruhého centimetru. Na horní plochu destičky nalepíme směrovku. Tím jsme s kormidly hotovi.
KŘÍDLO. Profil, užitý na křídlo, jest z nejvýkonnějších. Na papír vyneseme 5 mm síť. Do ní odpichovátkem vyneseme profil se zářezy. Pomocí pausovacího a karbonového papíru překopírujeme jej na balsu 2 mm. Profilů jest zapotřebí 14 kusů z 2 mm balsy a 2 kusy z 3 mm. Zbývající musíme interpolací patřičně zmenšiti. Ty jsou také z balsy 2 mm. Pak žebra navlékáme na nosníky 18×3 mm a 3×10 mm, vlepíme přední lištu 6×6 mm. Zadní odtoková jest z balsy 5×18 mm. Oblouky vyřízneme z 5 mm prkénka a spojíme je k sobě pod úhlem 45o. Skelným papírem zaoblíme přední hranu a zadní zhoblujeme. Obě poloviny křídla spojíme pomocí 3 mm silných destiček tak, abychom dostali zvednutí křídel do V. Zbývá ještě vyvážiti a potáhnouti model.
Gumovými oky z pásové gumy 1×4 mm asi 30 cm dlouhými upevníme křídla k trupu, jedním 15 cm kormidla. Těžiště modelu je 72 mm od přední hrany křídla. Připevníme motor; do bateriové schránky vložíme baterii a posunujeme ji tak dlouho v trupu, až model visí skoro vodorovně. Počítejme s potahem a lakováním zadní části trupu a kormidel a ponecháme jej tudíž trochu těžký na hlavu. Baterie přijde asi do místa, jak jest vyznačeno na plánku. Kontrolu spojů provedeme tím, že vyzkoušíme motor.
Model potáhneme papírem zn. „Diplom“. Trup silnějším a křídla s kormidly slabším. Vypneme jej postřikem vodou a nalakujeme třikrát celonem.
ZALÉTÁNÍ: modelu udělíme mírným hodem počáteční rychlost. Z ruky musí klouzati asi 35 metrů. Je-li těžký na hlavu neb ocas, vyrovnáme olověným plechem, až dostaneme naprosto hladký klouzavý let; nahodíme pak motor, vyregulujeme na plné otáčky a páčkou, umístěnou za vrtulovým nábojem dáme pozápal, čímž obrátky zredukujeme, ale motor v letu ještě nezhasne. Modely se obyčejně mírně houpou. Motor musíme tudíž namáčknouti pomocí podložek pod zadními šrouby. Šablonou jest již toto namáčknutí dáno. Krouží-li model v ostrých kruzích, motor vyhneme proti směru otáčení. Když jest model zalétán, létáme s ním již na plné obrátky a předstih. Pracujeme-li přesně podle výkresu, docílíme krásných výsledků. Podotýkám, že do modelu může být zamontován jakýkoliv motorek do obsahu 8 ccm.
Jaroslav B R O Ž (přetištěno z časopisu MLADÝ LETEC , ročník XI. č. 3 z 1.2.1940)TECHNICKÉ ÚDAJE :
- rozpětí – 1520 mm
- délka – 1050 mm
- váha – 940 g
- zatížení – 32 g/dm 2
- motor – benzinový o obsahu 5 – 8 cm 3